Ik weet niet precies hoe het Nederlandse systeem werkt, maar wat ik wou zeggen:
Ik zit nu ook in het vijfde jaar en ik merk dat er in mijn klas verschillende leerlingen zijn waarvoor het nu ineens ook te zwaar is. (En oke, dat waren uiteraard de voorbije jaren niet de sterleerlingen ofzo, maar ze haalden wel altijd behoorlijke punten hoor) Vermoedelijk ben je net zoals hen zeker slim genoeg voor je richting maar zit het probleem in je studie methode en leer je met te weinig inzicht, en door dat je dan keer op keer wordt teleurgesteld ga je er misschien al vanuit dat je het toch nooit zal begrijpen waardoor je meer en meer puur vanbuiten leert .
Dus ik zou proberen te werken aan je studiemethode, vraag aan leerkrachten om eens met hen te kunnen overleggen hoe je hun vak het best leert, leerkrachten van de derde graad weten meestal wel waarover ze spreken, zorg dat je alles goed plant (vb frans voc plan je in in stukjes van de week dat je de dag voor de test alleen moet herhalen, voor wiskunde kijk je best elke dag je leerstof na en plan je in het weekend een momentje in om wat extra oef te maken als je merkt dat je het toch nog niet zo goed gaat,...); kort gezegd, probeer zoveel mogelijk methodes uit om te zien wat het best werkt voor jou.
Ik hoop dat het dan beter zal gaan, het is zeker nog niet te laat, maar stel dat je er dit jaar toch niet in slaagt erdoor te geraken; doe het dan gewoon over. Dat is echt geen ramp. Het zou kunnen dat je op vlak van studie gewoon nog niet klaar bent voor de hoeveelheden ofzoiets (nuja, dat bedoel ik echt niet slecht hoor, ookal klinkt dat best neerbuigend ;s), maar dat je met dat jaar extra tijd gewoon terug helemaal op schema valt, bekijk het dan zo dat als het vijfde jaar zo'n strijd, het zesde jaar ook lastig zal worden en dat je dan misschien een jaartje moet dubbelen in de hogeschool, wat natuurlijk niet beter is.
Nu wil ik ook weer niet zeggen dat je je moet voorbereiden op een jaar blijven zitten ofzo, maar aangezien je zelf graag in VWO wilt blijven zou ik dat gewoon vooral ook doen, aangezien je al hebt bewezen dat je slim bent. Als het echt niet lukt op het einde van het jaar moet je dan maar misschien nog met enkele leerkrachten gaan praten ofzo, om te zien wat zij denken, maar ik denk toch dat je er echt wel zal geraken. Net dat je die wil hebt om VWO te blijven doen vind ik heel belangrijk, motivatie is waarschijnlijk het belangrijkste van alles.
hahaha wat een lange onsamenhangende tekst, nuja, ik hoop dat je er iets aan hebt, als je er graag eens over wilt praten ben ik zeker bereikbaar in mijn gb Veel succes in ieder geval!
effort never betrays you