• Voor mijn verhaal wil ik dus in een hoofdstuk een appartement beschrijven. Ik weet wel ongeveer hoe dat appartement eruit ziet maar ik weet gewoon weg niet hoe ik dat moet op schrijven zonder dat het saai word. En ik wil het ook duidelijk beschrijven.

    Alleen iedere keer als ik wil beginnen zakt de moed mij in de schoenen en durf ik het niet.

    Dus iemand tips hoe je een appartement kan beschrijven op een leuke en duidelijke manier?:$


    Physics is awesome

    Begin gewoon heel random op te schrijven hoe het eruit ziet. Maak er dan een mooi geheel van door de zinnen mooi op elkaar aan te laten sluiten. Gebruik eens wat andere woorden en als je niets kunt bedenken kan je ook op Synoniemen.net kijken.
    Lees het even over en haal de dingen eruit waar je niet tevreden mee bent of laat het desnoods even een nachtje staan. Kijk dan of je het nog steeds goed vind.
    en soms moet je gewoon een fout maken, voordat je het goed kunt beschrijven.

    Of begin eerst met je eigen kamer. Jij weet wat voor sfeer er hangt, dus kan je dat gemakkelijker opschrijven dan wanneer je het moet verzinnen. Gebruik dan voor je "echte" stuk gewoon je eigen ervaring. Bijvoorbeeld de saaiheid van het klaslokaal waar je Geschiedenis krijgt, of een enge plek waar je zelf een keer geweest bent.


    Zaldrizes buzdari iksos daor. Maester > Zaldrizes

    Probeer veel details te noemen. Wat voor meubels staan er, wat vind de persoon ervan etc.


    26 - 02 - '16

    Ik beschrijf altijd heel gedetailleerd de muren, het plafond, de vloer en natuurlijk de meubels, veel ramen of niet, etc. Heb je al heel wat (:


    Take risks and conquer your fears.

    Laat tussen de beschrijving door ook actie zijn/dingen gebeuren. Op die manier krijg je niet een heel lang stuk beschrijving achter elkaar en houd je het ook nog een beetje spannend.
    Bijvoorbeeld: Pietje kwam door de deur aan de rechter kant van de spiegel de hal in. We begroetten elkaar en hij nam me mee door de deur waar hij zojuist doorheen gekomen was. We kwamen in een ruime woonkamer die verlicht werd door grote, hoge ramen. etc.


    “I'd rather laugh with the sinners than cry with the saints. The sinners are much more fun.” - Billy Joel

    Insurgent schreef:
    Ik beschrijf altijd heel gedetailleerd de muren, het plafond, de vloer en natuurlijk de meubels, veel ramen of niet, etc. Heb je al heel wat (:

    + Je kan altijd nog iets beschrijven wat er is gebeurd of wat kenmerkend was voor een meubel, dus bijvoorbeeld; "Bij de tv stond een kastje, want mijn kleine broertje altijd gebruikte als keuken. Urenlang ging hij fictieve gerechten maken met zelfbedachte ingrediënten."


    The odds are néver in our favor.

    Allemaal bedankt voor jullie tips, meestal beschrijf ik ook zo uit gebreid alles maar ik ben dan dus al snel bang dat het dan saai word. Maar als ik jullie advies combineer zou het in ieder geval interessant moeten worden.


    Physics is awesome

    Kyoshi schreef:
    (...)
    + Je kan altijd nog iets beschrijven wat er is gebeurd of wat kenmerkend was voor een meubel, dus bijvoorbeeld; "Bij de tv stond een kastje, want mijn kleine broertje altijd gebruikte als keuken. Urenlang ging hij fictieve gerechten maken met zelfbedachte ingrediënten."


    Het is een nieuw appartement, wat de hoofdpersoon nog nooit heeft gezien dus in dit geval kan ik je tip zeg maar niet verwerken in het hoofdstuk. Maar het is wel een goeie tip als ik verder met mijn verhaal dus bedankt!


    Physics is awesome

    Laat tijdens de beschrijving door wat gebeuren. Je personages kunnen bijvoorbeeld onderwijl ze het appartement bekijken een gesprek voeren.


    If you wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.