Toevallig krijg ik net training in presenteren (vind het nog steeds best eng!). Maar heb ook een bestand met allemaal tips en handige dingen om over na te denken. Misschien dat je er wat aan hebt. (:
De 5 V’s:
Vaardig zijn
Vertrouwen op jezelf
Voorbereiden
Vertellen
Vragen stellen/beantwoorden
Non-verbaal: (waar je bij jezelf op kunt letten)
oogcontact
gezichtsuitdrukking
lichaamshouding
gebaren
Let op je DOEL. Een goede opening is het halve werk.
Breng bruggen aan tussen onderdelen. Bij en Black-out; raak niet in paniek, ga je niet
verontschuldigen.
Redenen voor spanningen: angst voor reacties, slechte ervaringen, faalangst, te hoge eisen
stellen aan zichzelf.
Trillende handen/stem is vooral een teken dat je het contact met het publiek kwijt bent!
Haal rustig adem, plant je voeten op de grond, en kijk. Pak eventueel de lessenaar vast (zoek
houvast).
Voorbereiding
1. Doel: wat is het doel van de presentatie, hoe wil je het doel bereiken.
2. Publiek: wie is je publiek. Zijn dit medestudenten, gemeentebestuur, ouders van kinderen
van een basisschool etc. Wat weet je van het publiek, hebben ze voorkennis over het
onderwerp?
3. Onderwerp: wat is de aanleiding van het onderwerp, wat is de kern van het onderwerp?
4. Situatie: tijdstip van de presentatie, plaats van presentatie, faciliteiten die aanwezig zijn
5. Richtlijnen: op papier tijdens presentatie, wat schrijf je dan voor jezelf op.
Tot zo ver! En als ik jou was zou ik wel oogcontact proberen te maken.
En bedenk één ding goed: Je hoeft niet perfect te zijn en je bent niet de enige die er moeite mee heeft. Heel veel succes! (:
[ bericht aangepast op 24 sep 2012 - 11:02 ]
You are beautiful, you are love.