• Heee,

    Ik heb dus heel veel inspiratie voor een verhaal, maar ik weet dus niet hoe ik het eerste hoofdstuk moet beginnen. Het klinkt nogal vaag, maar weet iemand misschien wat ik moet doen? Hoe beginnen jullie je eerste hoofdstuk van een verhaal?

    --> Ik heb geen idee of hier al een topic over is.;s

    X

    [ bericht aangepast op 24 feb 2012 - 20:59 ]


    There is nothing more badass than being yourself

    Nou, je opent word/openoffice, zet je vingers op het toetsenbord en begint te typen. Werkt altijd :Y)


    quidquid excusatio prandium pro

    Tja had ik vroeger ook. Je moet gewoon, idk, een moment uitkiezen ik de hoofdpersoon zijn/haar leven en beginnen met schrijven.
    Ik werk niet graag met een inleiding, maar je moet het zelf weten.


    Cool, neat, swell -Cry

    Het is altijd handig om te beginnen met actie. Zo grijp je de lezer onmiddellijk en zorg je dat hij wil weten wat er verder gebeurt. Het eerste stukje van een verhaal is vaak belangrijk, want naast de samenvatting of inleiding is dat waar de lezer de eerste indruk van je verhaal van krijgt en wat hem laat beslissen of hij verder leest of niet. Je moet dus meteen indruk maken, zorgen dat het spannend wordt. Daarom gebruiken veel schrijvers ook een proloog, om een vooruitblik te geven op een spannend moment en de lezer zich af te laten vragen hoe het ooit zo ver is gekomen.
    Dat betekent aan de andere kant ook weer niet dat je meteen een hele stad moet opblazen om de aandacht te trekken. Het hoeft niet per se iets groots of monumentaals te zijn, het hoeft niet eens echt relevant te zijn voor de rest van het verhaal als dat totaal niet in je verhaallijn past. Beginnen met een kleine gebeurtenis kan ook prima, het gaat erom dat men zich afvraagt hoe het verder zal gaan. Het kan om zoiets simpels gaan als het missen van de bus.
    Maar maak je er vooral niet te veel zorgen om. Begin gewoon met schrijven waar je zelf wilt, uiteindelijk kun je altijd nog dingen toevoegen of schrappen. Het grootste probleem waar mensen vaak tegenop lopen bij het beginnen van een nieuw verhaal is dat ze het in één keer goed willen doen, terwijl niemand verwacht dat het meteen perfect is. Succes! (:

    Edit; Lol, sorry voor de lange post. Ik had niet door dat ik al zó veel had getypt. x'D

    [ bericht aangepast op 24 feb 2012 - 23:23 ]


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Dat vind ik dus ook altijd lastig, ik kan je hier niet mee helpen, sorry.


    "I didn’t trip, I was just testing the gravity, and it still works"

    Soms begin ik met een proloog, soms met een preface en soms begin ik gewoon bij het eerste hoofdstuk.

    Met een hoofdletter (cat)

    mmm ik begin met iets van vroeger.. bv nu met nieuwe verhaal over haar geboorte enzo korte inleiding van haar leven.. of bv mijn andere verhaal is ze vroeger verkracht begon ik daar mee maar dat was wel raar om te schrijven.. later heb ik dat als flashback gebruikt.. en bij mijn andere begon ik met een ontmoeting op haar school waar ze nieuw was.. hoop dat je er wat aan hebt? xx


    Shit happens but pee happens a lot more.

    I don't know, gewoon beginnen? :3 Ik probeer altijd te zoeken naar een goed begin, 't komt vanzelf wel.


    Full of envy behind that anonymous mask

    Ik zat eerst ook altijd heel erg lang na te denken. Maar nu zet ik gewoon mijn vingers op het toetsenbord en begin te typen...

    Succes (:


    You're strong enough to win without a war || Vaucluse >> Thread.

    Bangarang schreef:
    Met een hoofdletter (cat)


    -out-


    "Life is like riding a bicycle. To keep your balance, you must keep moving." ~ Albert Einstein

    Ik las laatst op een site dat het het best is om meteen in het verhaal te beginnen dan het langzaam in te leiden en op gang te laten komen. Dus, je kan met iets dat iemand zegt beginnen, of met een beschrijving van een situatie ofzo :Y)


    we zijn allemaal prachtig; maak er gebruik van!