Zoals de anderen al zeggen: ik zou voor een hbo opleiding gaan. Nu doe ik havo, dus ik heb wel makkelijk praten, haha. Maar je moeder heeft wel een punt: denk er goed over na. Overigens hoor ik wel van meer mensen dat ze het zelf moeten betalen (gewoon standaard, die krijgen geel geld meer van hun ouders). Dus het moet mogelijk zijn.
Ik denk dat het er wel aan ligt of je al weet wat je wilt doen. Wil je meer de biologische kant op gaan? Of meer natuurkunde? Als je dat nog niet weet, zou ik een technisch pakket samenstellen: natuurkunde, biologie, scheikunde, wiskunde. Als je echt al weet dat je bijv. biologie wilt, dan is natuurkunde meestal niet noodzakelijk, al is het altijd handig voor een technische opleiding.
Nog een tip als je je moeder wilt overhalen: vraag of ze dan alvast wil beginnen met sparen. Het is veel duurder als je alles opeens bij elkaar moet sparen. Mijn ouders zijn ook tijdig begonnen. Mocht blijken dat je toch geen hbo wilt doen, dan kunnen jullie het ergens anders voor gebruiken.
To live would be an awfully big adventure