• Ik probeer het te googelen, maar ik vind dus niets. We hebben het over het romeinse rijk, en de leraar gaf een lijstje op met alle aantekeningen die je moet weten. Probleem is nu dus dat ik de aantekeningen niet heb, en klasgenoten zijn ook lichtelijk in paniek. Dit moet ik weten, kan iemand een uitleg geven bij het begrip? Superbdankt

-Dictatus Papae
    -Donation Constanti
    -Leer van de 2 zwaarden
    -Canossa
    -Feodale stelsel
    -Hofstelsel.

some relationships are like glass, it's better to leave them broken then by hurting ourselves putting it back togheter.

Feodale stelsel en Hofstelsel heb ik het vandaag nog over gehad...
    Ik weet het niet meer.
    Sorry.

Food.

Canossa. De gang naar Canossa is door Hendrik de 3e denk ik afgelegd omdat hij vergiffenis moest vragen aan de paus omdat hij volgens mij iets verkeerd heeft gedaan.
    Feodale stelsel heeft iets te maken met leenheren en leenmannen, maar dat weet ik niet zeker.
    Dat is alles wat ik weet..

Aye, brother! 4 8 15 16 23 42

Mijn kennis van het Romeinse Rijk begint en eindigt met Julius Caesar. Sorry (nerd)

Not all those who wander are lost.

Feodale stelsel:

ik geloof dat dat is met de koning en die heeft vazallen en die vazallen hebben dan weer ondervazallen. Die vazallen beschermen,geeft raad aan de koning en vechten voor de koning en de koning beschermt en geeft landbouwgrond aan de vazallen.

Feodaal stelsel:

Hierbij heb je een grootgrondbezitter (een zogenaamde leenheer) die zijn grond uitleent aan andere personen, voornamelijk boeren (deze noem je dan vazallen, zij lenen de grond van de leenheer). Zij kunnen dan op die grond allerlei dingen verbouwen en hiervoor moeten ze betalen en vaak ook een deel van het voedsel dat ze verbouwen afstaan.

Leer van de twee zwaarden:

Ik ken wel de leer van de drie zwaarden (drie zwaarden leer). Hierbij probeert één vorst een gebied vanuit één centraal punt te besturen, in dat gebied slechts één enkel geloof naar voren te brengen (dus andere geloven dan die ene zijn niet toegestaan), dus drie zwaarden leer is besturen dmv:
    - 1 vorst
    - 1 geloof
    - vanuit 1 centraal punt

Het is niet ongewoon dat mensen hun hele leven wachten met beginnen te leven. - Eckhart Tolle

Super bedankt iedereen, :d

some relationships are like glass, it's better to leave them broken then by hurting ourselves putting it back togheter.

Flawless schreef:
    Feodale stelsel:

ik geloof dat dat is met de koning en die heeft vazallen en die vazallen hebben dan weer ondervazallen. Die vazallen beschermen,geeft raad aan de koning en vechten voor de koning en de koning beschermt en geeft landbouwgrond aan de vazallen.

Is dat hetzelfde als het leenstelsel?

Feodale Stelsel:

Een leenheer, bijvoorbeeld een koning, leent een stuk grond en bescherming aan de leenman, bijvoorbeeld een edelman. De leenman belooft, in dit geval, dan trouw en steun in tijd van oorlog aan de koning.

Dictatus Papae:

http://en.wikipedia.org/wiki/Dictatus_papae
    Het komt er volgens mij op neer dat een paus bepaalde uitspraken heeft gedaan, de Dictatus Papae. Wat voor uitspraken dat precies zijn, weet ik niet.

Painted schreef:
    (...)

Is dat hetzelfde als het leenstelsel?

Ja