Oftewel, een handeling voor de perfecte klant. Ik werk al een paar jaar in de horeca en er zijn toch een paar dingen die me opvallen en me ontzettend ergeren. Begrijp me niet verkeerd. De meeste klanten bij mij zijn super aardig, maar sommige klanten laten mijn bloed koken. Daarom zet ik hier drie gouden regels neer om jullie tot voorbeeldige klanten te maken.
1. Wees geduldig. Dit vind ik een van de meest belangrijke regels. Laatst haalde iemand mij het bloed onder de nagels vandaan door nog een keer te bestellen aan de bar. Ik neem altijd een paar bestellingen per keer op en deze bestellingen moet diegene achter de bar dan verwerken. Als een bestelling eerder klaar is dan de andere, breng ik deze eerder. Maar een vrouw duurde het te lang en bestelde nog een keer als gevolg dat ik een dubbele bestelling had, terwijl diegene achter de bar er al bezig mee was. Een beetje geduld kan geen kwaad, zeker als je ziet dat het personeel bezig is. Als het écht te lang duurt, vraag dan waar het blijft en bestel niet nog een keer.
2. Houd rekening met anderen. Dit sluit mooi aan op de vorige. Je kunt zelf inschatten of het druk is of niet. Wanneer het restaurant, terras of iets vol zit, weet je dat het personeel meer moet doen dan wanneer je alleen zit. Het is vanzelfsprekend dat wanneer het drukker is, dat het dan ook wat langer duurt voordat de bestelling klaar is. Als het goed is, zal het personeel dan hun best doen om door te werken. Daarom druk ik je dan ook op het hart om eerst na te denken wat je wilt voordat je gaat bestellen, zodat je niet het personeel ophoud. Dit geldt ook voor betalen. Ik heb het al veel te vaak meegemaakt dat alles vol zit en aan meerdere tafels iedereen apart wil afrekenen en ook nog niet eens gepast heeft. Of het druk is of niet, dit is zeer vervelend voor de bediening, zeker als dit niet van te voren was doorgegeven. Het is net zo makkelijk om van te voren bijeen te leggen of achteraf te verrekenen. Indien ieder zijn eigen ding wilt betalen, kun je een bonnetje vragen, daar staan de prijzen meestal wel op. Je bent niet alleen en anderen willen ook goede service.
3. Heb respect voor het personeel. Dit lijkt logisch, maar toch zijn er nog dingen waarbij dit niet blijkt. Ik heb er een hekel aan -en ik durf te wedden een heel aantal andere mensen ook- om bij troetelnaampjes of verkleinwoorden als “popje” te worden genoemd. Het lijkt schattig, maar dit is het niet! Denk er ook aan dat alle rotzooi die jij maakt, ook opgeruimd moet worden. Natuurlijk, een glas kan wel eens om gaan of kapot vallen, maar als je je neus snuit, ruimt niemand dat graag op. Zelfs zoiets als een half gebruikt open suikerzakje is al vervelend, waar bij het opruimen de rest van de suiker nog eens uitvalt. Probeer de rotzooi een beetje te beperken, dat scheelt al een hele hoop ellende. En een lach naar de bediening maakt ook veel.
De meeste klanten doen hun best en ik doe ook absoluut mijn best voor mijn klanten, maar sommige laten mij mijn haren uit mijn hoofd trekken. Dat zal altijd zo blijven, maar hopelijk worden jullie niet zo’n klant.


p.s. Fooi! ;)

Reacties (8)

  • Virren

    Haha zo waar! Een van de redenen dat ik overgestapt ben naar de keuken en niet meer de bediening op me nam ;)
    Daar heeft het trouwens ook zijn weerslag hoor, sommige mensen kunnen zo ontzettend zeuren en daarmee de hele boel ontregelen!
    Is je gerecht niet goed, prima, doen we het opnieuw. Maar verwacht dan ook niet dat we dat met 5 minuten weer bij je op tafel hebben, tjonge Alsof er niet nog 5 andere tafels zitten te wachten op hun maaltijd. Is zowel voor het bedienend personeel vervelend, die met het ongeduld zitten, als voor ons, omdat de druk nog hoger komt te liggen.

    9 jaar geleden
  • Opia

    Ik kan best geloven dat het irritant is, ja. Ik werkte voorheen als cassière en je wilt niet geloven hoeveel rommel je dan al tegen komt aan zakdoekjes, eetresten (!), rondslingerende papiertjes, etc. En ook dan is het geduld vaak ver te vinden als het eens iets langer duurt, omdat je al een klant aan het helpen bent of omdat je collega even achter bezig is. Ik leef dus volledig met je mee.

    1 decennium geleden
  • Rewritten

    Sommige klanten kunnen ook niet verder kijken dan hun neus lang is.
    Ik werk bij een indoor speelparadijs en loop dus vaak met de afvalkar door de zaal heen om de afwas op te halen.
    Maar als ik dan met de afvalkar bij een tafel sta en vraag of ik iets voor ze mee kan nemen, denken sommige klanten dat ik een of andere serveerster ben...

    1 decennium geleden
  • Altaria

    Haha die regels kunnen we bij de speelgoedwinkel ook wel gebruiken. Klanten blijven klanten maar ik geef je helemaal gelijk, sommigen halen het oed onder je nagels vandaan. Succes met werken!

    1 decennium geleden
  • Lexia

    Daarom word ik nog welleens op mijn vingers getikt door me ouders..
    Ik denk dat ik toch alle regels strak tegen in ga :')
    Ik zal er aan denken bij de eerst volgende keer als we uiteten gaan

    1 decennium geleden

Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen