Tips bij het bedenken van een titel. (Op verzoek van EsmeexLouis)
Het verzinnen van titels is niet gemakkelijk, en komt meestal pas als je het hele verhaal al hebt verzonnen. De titel zegt vaak al voor een groot deel waar het verhaal over gaat, en daarom is een titel zo belangrijk. Of de titel nou wel of niet weergeeft waar het verhaal over gaat, dit is uiteindelijk toch de beslissende factor of iemand je story gaat lezen. Onbewust maakt je brein namelijk al een keuze, bij het zien van de titel. Hooguit zal de desbetreffende persoon nog even je proloog lezen, om goede argumenten achter zijn beslissing te vinden. Om zijn aandacht dus te trekken, moet je de lezer prikkelen. Wakker zijn nieuwsgierigheid aan! De vraag is alleen: Hoe doe je dit en welke titel is geschikt voor welk soort verhaal?
> Aangrijpende titel.
Een aangrijpende titel is een titel die de lezers direct nieuwsgierig maakt. De lezer voelt als het ware de spanning al bij het zien van de titel. Dit soort titels bestaat vaak alleen uit een bijvoeglijk en zelfstandig naamwoord. De titel geeft niet in één keer weer waar het verhaal over gaat, en zal de lezers nieuwsgierig maken. De lezer zal zichzelf vragen gaan stellen. Een voorbeeld is '(de) verboden stilte'. De lezer zal zich afvragen waarom die stilte dan verboden is. Het woord 'verboden' geeft ook al enigszins spanning weer. De woordkeuze is bij deze titel dus ook van belang. Neem als bijvoeglijk naamwoord een woord dat iets geheimzinnigs met zich meedraagt, zoals bijvoorbeeld 'verboden', 'geheime', 'hopeloze', 'verloren', 'verlaten', 'gedoemde', et cetera en als zelfstandig naamwoord het liefst iets dat emotie wekt, zoals stilte, liefde, einde, vreugde, romantiek, duisternis, enzovoort.
Meest geschikt voor de genres: Thriller, drama, waargebeurd en historisch.
> Verklarende titel.
De verklarende titel zegt eigenlijk in één woord waar het verhaal over gaat. Vaak is de titel aan het begin nog niet duidelijk, maar wordt deze later uitgelegd. Neem als voorbeeld mijn story Jaundice. Als je nu zou beginnen met lezen, zul je waarschijnlijk niet echt een idee hebben hoe de story zal gaan eindigen, terwijl de titel dit stiekem toch al weggeeft. Later zul je zeggen 'oh ja!' Deze titel trekt echter alleen mensen aan die het onderwerp daadwerkelijk interesseren. Een pluspunt is dan wel weer dat je er bijna van verzekerd bent dat zij dit verhaal trouw zullen blijven lezen, omdat zij willen weten voor wie of wat de titel geldt. Oh, zorg er wel voor dat de titel ook weer niet téveel weggeeft, want dat is natuurlijk ook weer niet de bedoeling.
Meest geschikt voor de genres: Horror, drama, detective en avontuur.
> Mysterieuze titel.
Dit is puur een titel die nieuwsgierigheid wekt. De titel stelt als het ware een vraag, ondanks dat het helemaal geen vraag is. Dit kan natuurlijk wel. de meeste verhalen hebben een 'probleem - oplossing' structuur. Dit wil zeggen dat het hoofdpersonage dus een probleem heeft, en deze dus later opgelost zal worden (of niet natuurlijk). Vaak is dit personage ook meteen de held in het verhaal. Om voor deze story een geschikte titel te verzinnen, leg je eerst het probleem vast. Probeer je probleem in zo min mogelijk woorden vast te leggen, en ga hier vervolgens over brainstormen. Wat heeft hier allemaal mee te maken? Tik het eens bij Google in voor extra inspiratie. Wie weet vind je wel iets waarvan je zegt 'wauw, dat is het!' Vervolgens stel je een vraag op basis van het probleem. Welke woorden die je hebt opgeschreven, maken deze vraag tot zijn geheel? Houd deze woorden in je achterhoofd en probeer er vervolgens een titel van te maken. Is je personage bijvoorbeeld iets heel persoonlijks kwijtgeraakt, wat hem helemaal overstuurd maakt? Dan heb je waarschijnlijk woorden opgeschreven als 'zoek', 'kwijt', 'weg', 'verloren', 'verdwenen'. Als vraag heb je waarschijnlijk 'Waar is....' Kom je er nog niet uit? Dan ga je nog een stapje verder. Ga specifieker kijken naar het probleem. Je hebt vastgesteld dat hij of zij iets kwijt is, maar nog niet wat. Ga over dit woord ook weer brainstormen. Als dat nog niet genoeg is, kun je kijken wat dit met je personage doet. Hoe dieper je erop ingaat, hoe meer titels je kunt creëren. Niet alle mysterieuze titels stellen een vraag. Het kan ook iets zijn dat niet mogelijk of abnormaal is zoals 'duistere sneeuwval' of 'schreeuwende regendruppels tegen het raamkozijn'.Zo is sneeuw niet duister maar juist helder en wit, en kan regen niet schreeuwen. Ook dit prikkelt de lezer met een vraag die meestal begint met 'hoe'.
Meest geschikt voor de genres: Fantasie, detective en avontuur.
> Grappige titel.
Grappige titels trekken lezers erg snel aan. Niet alleen omdat ze vaak origineel zijn, maar ook omdat het lezers vaak op pept. Let er wel op dat je dit soort titel niet voor een drama gebruikt, want drama straalt de titel absoluut niet uit, en zal de lezers teleurstellen. Lezers gaan vaak op grappige titels af wanneer ze zichzelf op willen vrolijken, zich vervelen of gewoon zin hebben in wat humor. Als je ze dan een drama voorschotelt, kan dit leiden tot een tijdelijke depressie of in ieder geval een verslechterd humeur, en of je dat nou wilt bereiken...
Het hoeft niet zo te zijn dat een story met een grappige titel ook gelijk een komedie is, er kan heus wel wat drama inzitten, zolang het maar niet overdreven veel is. Uiteindelijk doel je met een grappige titel op een happy ending. Wanneer een titel nu grappig is, valt moeilijk te bepalen. Een grap maken in een titel is lastig, omdat je slechts enkele woorden mag gebruiken. Je kunt in een titel een grappige zin of uitroep (uit het verhaal) zetten. Bijvoorbeeld iets dat gezegd woord in je verhaal. Of je neemt een grappige woordspeling zoals 'When One-One won one too...' (ik zal heel eerlijk zijn, ik ben niet zo goed in grappige titels ) Schrijf je een fanfiction? Druk dan de grappige persoonlijkheden van de persoon uit in je titel. Zo vind ik de titel 'Sleep 'till you're hungry, eat 'till you're sleepy - Niall Horan' nog steeds een geniale titel, simpelweg omdat het zo duidelijk Niall's karakter weergeeft, en omdat het ook nog eens leuk klinkt. Succes ermee, voor dit soort titel kun je beter bij iemand anders zijn. Ik heb niet zoveel grappigs aan me.
Geschikt voor de genres: Komedie (uiteraard) en vooral ook fanfiction. Andere genres ook wel, maar minder.
Zo heb ik even heel snel (eigenlijk niet, ik heb hier al zeker anderhalf tot twee uur aan gewerkt, dus ik hoop wel voor wat waardering xd) op een rij gezet welke titel bij welk genre hoort. Alleen de genres romantiek, misdaad en actie staan nog open. Romantiek is heel simpel: Een titel waarvan jij vindt dat het romantisch is. Vind je kaarslicht romantisch? En rozen? 'Flakkerende kaarsjes en rode rozen'. BAM! Klaar. Niet zo moeilijk als je het mij vraagt dus.misdaad en actie kan ik je zo één, twee, drie niet bij helpen. Dit zijn mijn genres niet, dus ik verzin hier eigenlijk nooit een titel voor. Op zich als ik een verhaallijn zou hebben, zou ik je misschien kunnen helpen, maar anders niet.
Verder, ik kan je nog zoveel tips gaan geven, je zult er niet veel beter op worden, geloof me. Het is echt zoiets dat kun je of dat kun je niet goed.
Voor fanfiction zijn titels ook vaak gemakkelijk te verzinnen. Neem een kenmerk van de persoon. Draagt de persoon heel vaak gestreepte T-shirts, dan kun je daar iets mee doen. Ook hierbij zul je weer even moeten gaan brainstormen, maar het helpt vaak wel. Toen ik een Lilo wilde gaan schrijven, moest ik ineens denken aan Lilo & Stitch. Ik wist dat stitch steek betekende, en toen had ik gelijk een titel. Ik had toen nog geen verhaallijn, maar die kwam in een keer dankzij de titel, dus dat is ook wel handig.
Voor als je echt niet op eigen krachten een titel kunt verzinnen, kun je nog altijd beroep doen op een titel van een film of boek. Pas minimaal één woord aan en voilà, klaar. Of neem een regel uit een liedje. Dat laatste is het meest gebruikelijk hier op Q, heb ikzelf wel gemerkt.
Nogmaals, dit zijn mijn tips en misschien helpt het of misschien niet, maar dit is echt iets waar ik je niet veel in kan sturen.
Hope you liked it though.
What's next?
- Tips voor het maken van een proloog.
- Snelcursus: Interpunctie.
- Snelcursus: Correct formuleren.
- ... woorden om duidelijk te maken hoe iemand iets zegt.
- Handige sites (Over het algemeen).
- Veel gemaakte schrijffouten.
Reageer (5)
Gestreepte t-shirts... Waar doet me dat nou aan denken?? ^^
1 decennium geledenMaken van een proloog ;d
1 decennium geledenHeel handig ^^
1 decennium geleden- Tips voor het maken van een proloog.
Die zou ik wel graag willen
WOW. okay... DANKU!!!!! Nog een klein vraagje: Heb je nog tips voor Fantasytitels? Want ik kom daar echt niet uit. Ik heb wel een idee, maar ik heb het nog niet helemaal.
1 decennium geledenDankjewel, volgens mij ga ik hier echt heel veel aan hebben! (Woow dat klinkt heel sarcastisch maar dat is het niet)
1 decennium geledenxxx