Respect?
9 feb 2011 - 16:44
Wat doe je als je vier uur voor niets naar school komt? Niets natuurlijk. Vandaag is het zo weer het geval. Een leerkracht die ik al jaren heb, en waarvan ik al jaren weet dat ze zo vaak ziek is dat we amper les hebben. Dan heb je vier uur school op één dag, vier uur dezelfde leerkracht en dus vier uur studie waarvan je niet naar huis mag. We zagen dit al aankomen en daarom is iemand van mijn klasdeel te laat gekomen omdat er toch geen haast op stond en een ander vond het gewoon de moeite niet om naar school te komen. Morgen geeft ze een briefje af op school dat ze niet kwam omdat ze “ziek” was.
Tegenwoordig klagen leerkrachten over leerlingen die spijbelen en voor ziek spelen. Daarin geef ik ze gelijk. Ik zie dagelijks mensen spijbelen en zogezegd ziek zijn. Tenminste degenen die dat kunnen. Ik zou dat bijvoorbeeld niet kunnen. Mijn moeder zou me niet geloven. In ieder geval heb ik zo wel twee personen in de klas die het wel voor mekaar krijgen. Niet enkel de leerkrachten geloven niet meer dat ze ziek zijn, ook mijn medeleerlingen. We geloven het al lang niet meer.
Maar ik was dus begonnen over die leerkrachten. Ze zijn soms zo hypocriet. Klagen over de jeugd, maar zelf zijn ze geen haar beter. Neem nu bijvoorbeeld de leerkracht die ik vandaag had. Die neemt liever ziekteverlof dan dat ze les geeft. Ze heeft misschien vijf woorden op bord geschreven dit schooljaar. In het begin van de les komt ze aan met een grote taak. Wij, zo braaf als we zijn, maken die, maar we krijgen die pas na een half jaar terug. Of gewoon niet omdat ze die kwijt doet.
Zo heeft mijn vriend ook een irritante leerkracht. Mijn vriend gaat één keer per week naar het ROC in Eindhoven. Hij moet een stuk of 10 thema’s over twee jaar maken. Hij heeft al zijn thema’s vorig jaar afgegeven aan zijn leerkracht en raad eens. De leerkracht heeft ze verloren. Update: de leerkracht heeft er al drie teruggevonden. Maar intussen heeft mijn vriend wel al zijn thema’s opnieuw gemaakt en afgegeven. Het is belangrijk dat zijn leerkracht alles bijhoudt en verbetert. Anders mag hij niet over naar het volgende niveau. De leerkracht heeft nog een half jaar. Let’s hope.
Mijn punt is dus dat leerkrachten geen respect meer opbrengen. Ze spelen zelf ziek en komen niet naar school wanneer ze moeten. Jeugd, zo naïef als we zijn, neemt zoiets over. Dus waarom klagen leerkrachten nog? We nemen hun ‘goede’ voorbeeld over en dan is het nog niet goed.
Tegenwoordig klagen leerkrachten over leerlingen die spijbelen en voor ziek spelen. Daarin geef ik ze gelijk. Ik zie dagelijks mensen spijbelen en zogezegd ziek zijn. Tenminste degenen die dat kunnen. Ik zou dat bijvoorbeeld niet kunnen. Mijn moeder zou me niet geloven. In ieder geval heb ik zo wel twee personen in de klas die het wel voor mekaar krijgen. Niet enkel de leerkrachten geloven niet meer dat ze ziek zijn, ook mijn medeleerlingen. We geloven het al lang niet meer.
Maar ik was dus begonnen over die leerkrachten. Ze zijn soms zo hypocriet. Klagen over de jeugd, maar zelf zijn ze geen haar beter. Neem nu bijvoorbeeld de leerkracht die ik vandaag had. Die neemt liever ziekteverlof dan dat ze les geeft. Ze heeft misschien vijf woorden op bord geschreven dit schooljaar. In het begin van de les komt ze aan met een grote taak. Wij, zo braaf als we zijn, maken die, maar we krijgen die pas na een half jaar terug. Of gewoon niet omdat ze die kwijt doet.
Zo heeft mijn vriend ook een irritante leerkracht. Mijn vriend gaat één keer per week naar het ROC in Eindhoven. Hij moet een stuk of 10 thema’s over twee jaar maken. Hij heeft al zijn thema’s vorig jaar afgegeven aan zijn leerkracht en raad eens. De leerkracht heeft ze verloren. Update: de leerkracht heeft er al drie teruggevonden. Maar intussen heeft mijn vriend wel al zijn thema’s opnieuw gemaakt en afgegeven. Het is belangrijk dat zijn leerkracht alles bijhoudt en verbetert. Anders mag hij niet over naar het volgende niveau. De leerkracht heeft nog een half jaar. Let’s hope.
Mijn punt is dus dat leerkrachten geen respect meer opbrengen. Ze spelen zelf ziek en komen niet naar school wanneer ze moeten. Jeugd, zo naïef als we zijn, neemt zoiets over. Dus waarom klagen leerkrachten nog? We nemen hun ‘goede’ voorbeeld over en dan is het nog niet goed.
Er zijn nog geen reacties.