Foto bij Tips bij het bedenken van een verhaallijn.

Hopelijk hebben jullie er wat aan. :)

> Haal inspiratie uit je dromen.
Je zult versteld staan hoe inspirerend dromen wel niet kunnen zijn. Bij het bedenken van een verhaallijn, zijn dromen je beste vriend. Vaak zit er een heel verhaal achter een droom verscholen, ook al zie je het niet meteen in. Nachtmerries zijn vaak nóg beter. In een nachtmerrie zit nóg meer gevoel dan in een gewone droom, en kun je vaak in geuren en kleuren navertellen. Terwijl je bij een droom 99% van de droom zult vergeten. Dit is jammer, want anders zou je verhaal nog perfecter zijn. Desnoods schrijf je het midden in de nacht op, maar het is echt geweldig hoeveel er wel niet in een droom gebeurt. Als je alles op papier zou zetten, zou je honderden bladzijden vol kunnen schrijven. Natuurlijk lukt dit niet, omdat je bijna alles weer vergeet. Probeer het toch eens uit. Misschien dat je wanneer je eenmaal begint met schrijven, de rest van het verhaal er zo uitrolt, en dat je herinneringen weer terugkomen. Vaak hebben dromen een bepaalde betekenis, en zijn dus alsnog in je geheugen gegrift, ook al kun je ze niet 1, 2, 3 terughalen. Wat ook vaak gebeurt, hoe meer jij je in die ene droom gaat verdiepen, hoe vaker, en hoe gedetailleerder hij terugkomt. Houd er wel rekening mee, het is niet makkelijk en vereist geduld. Je zult het niet zo uit je duim kunnen zuigen, maar vereist enkele dagen voordat je alleen de verhaallijn al hebt.

> Haal inspiratie uit het dagelijks leven.
Velen zullen zijn of haar eigen leven niet bepaald spectaculair vinden, maar kijk eens om je heen. Anderen hebben misschien wél een hele interessante geschiedenis. Misschien heeft je beste vriend wel drugs gebruikt? Of is een van je vriendinnen bijna onder een auto gekomen, omdat ze een puppy probeerde te redden? Inderdaad, deze manier van inspiratie krijgen is puur geluk en oplettendheid, en dus niet voor iedereen even geschikt. Toch kun je, ook al ben je er niet goed in, inspiratie halen uit het dagelijks leven. Neem eens iemand in gedachten die je niet zo goed kent. Een leraar bijvoorbeeld. Voor jou is deze persoon dus vrij mysterieus. Dat is dus zeer interessant om mee te werken. Combineer dit met iets verdachts om je heen. Neem bijvoorbeeld jouw economieleraar (of een andere leraar/lerares). Komt hij 's morgens altijd te laat? En beweert hij dat hij géén vriendin heeft, maar jullie zijn erachter gekomen dat op facebook staat van wel? En is het héél toevallig hetzelfde bij je Engels lerares? Perfecto! Dit is dus een mooie combinatie. Zo kun je eigenlijk alles wel combineren. Het een wat beter dan het ander, maar je zult zien dat het gebruik van combinaties maken, zeer belangrijk is bij het verzinnen van een story. Twee verhaallijnen combineren, leidt tot meer succes. Het is ook de makkelijkste, en door mij meest gebruikte theorie. Let er wel op dat je geen echte namen gaat gebruiken. Dit is privacyschending, en je wilt natuurlijk niet dat je natuurkundeleraar een of ander lul verhaal op internet ziet staan, of wel?

> Haal inspiratie uit muziek.
Inspiratie halen uit een popnummer, is vaak heel cliché, dat zul je zelf ook wel weten. Maar het is de beste manier om te beginnen. Een veel gebruikte manier voor amateurs. Aangezien jij géén amateur wilt zijn, gaan we een stapje verder. Wat dacht je van inspiratie halen uit een liedje zonder songtekst? Klinkt ingewikkeld, is het niet? Helemaal niet! Geloof het of niet, maar achter ieder liedje zit een verhaal. Ook achter klassieke muziek, of dubstep. Overal zit emotie achter. Natuurlijk ook hier weer, het een wat meer dan het ander, maar toch is het zo. Ikzelf zou voor de klassieke stijl kiezen, maar dat is natuurlijk voor ieder zijn eigen keus. Waarschijnlijk denk je nu: Ja ehh... heel makkelijk gezegd allemaal maar ehh... hoe doe ik dat dan nu? Stap voor stap, en vooral niet te ver vooruit denken. Luister het liedje eerst eens één keer, en let vooral op de volgende punten:
- Of het een snel of langzaam nummer is
- Of het hoge of lage tonen zijn
- Of de toonhoogtes veel afwisselen
- Welke instrumenten er gebruikt worden
Denk nog niet na over de betekenis ervan, dat volgt vanzelf. Luister het nu eens een tweede keer, en ga op een specifiek punt letten. Beantwoord dan de volgende vragen:
- Is het een vrolijk, verdrietig, of neutraal liedje?
- Wijst de snelheid van het nummer eerder op spanning, of eerder op de emotie?
- Beelden de tonen in het liedje angst, gevaar, vreugde, verdriet of iets anders uit?
- Zijn er veel wisselingen van toonhoogte? Verandert daardoor de emotie van het lied?
- Waarvoor dienen de instrumenten? Wat voor gedachte zit daarachter? Hoor je veel slagintrumenten of juist eerder blaas of strijkinstrumenten?
Stap 3 is om tot in de detail de bedoeling van de componist te achterhalen. Luister concreet naar ieder stukje van het lied.
Vervolgens is de laatste stap om bij ieder deel zelf iets te verzinnen. Voordat je deze stappen uitgevoerd zou hebben, zou je dit waarschijnlijk heel lastig lijken, maar omdat je nu goed nagedacht heb op de echte aard van het lied, zal het je een stuk makkelijker afgaan. Beeld je in dat dit filmmuziek zou zijn, wat voor scène zou zich dan afspelen? Dit is nog steeds geen methode van een professional overigens, maar wel een goede manier om de vaardigheid schrijven te oefenen.

> Haal inspiratie uit de wolken.
Klinkt misschien vreemd, maar ook uit wolken kun je heel veel inspiratie halen. Vooral fantasy verhalen, kun je uit de wolken opmaken. Kijk eens goed naar die witte dingetjes aan de lucht. Waar lijkt het op? Zie je er al een creatuur in? Mooi, dan heb je in ieder geval al een basis. Dat wordt dan het hoofdpersonage van je verhaal. Kijk nu eens naar de wolken eromheen. Waar lijken die op? Kun je deze in verband leggen met je personage? (Natuurlijk kan dit. Al is het met enorme bruggen, het kan altijd, dat is het mooie van de schrijfvaardigheid) Zo ontwikkel je een heel verhaal, alleen al door de lucht. Mooi toch?

> Verzin eerst een leuke titel, en ga er daarna mee verder.
Yup, met deze methode ben je het vrijst (Is dat serieus een woord?? Blijkbaar wel...) Daarom vind ik het de fijnste methode. Als je niet goed bent in verhaallijnen verzinnen, is dit echter niet de beste manier, omdat je nu alsnog je eigen fantasierijke hersentjes moet gebruiken. Nu krijg ik natuurlijk weer de vraag: Ja maar, hoe verzin ik nu een goede titel? Ik baseer mijn titel normaal altijd op de verhaallijn. Ja, klopt. En daarom is het nou juist goed om de rollen eens om te draaien. Ten eerste: Je komt niet op een verhaallijn dus die methode werkt al niet. Ten tweede: Je leert verhaallijnen verzinnen, simpelweg, door niet steeds dezelfde methode te gebruiken. Daarom ga jij nu eens wat anders proberen. Kun je zelf geen titel verzinnen? Vraag het iemand anders. Maar draai de rollen nu eens om. Echt, dan hoef je later niet zo te piekeren over een leuke titel, want een leuke titel, die heb je. Ik bedoel, 'I don't have favebook, but I have a face and a book' klinkt toch best leuk? En hey, er zijn echt tal verhalen mee te verzinnen. Probeer maar eens, zou ik zeggen ;)

> Leidt een verhaallijn af van een spreekwoord, uitdrukking of quote.
Het komt op hetzelfde neer als eerst een titel verzinnen, alleen dit is nog net iets makkelijker. Uit één simpel zinnetje kun je vaak al een heel verhaal uit afleiden. Die ene zin staat dan centraal, en de rest verzin je er zelf omheen. Echt leuk om te doen, en daar kom je veel mee in aanraking als je meedoet aan schrijfwedstrijden.

> Haal inspiratie uit een tekening of plaatje.
Plaatjes zijn vaak ook heel goede inspiratiebronnen. Vooral voor one shots.

> Haal inspiratie uit films.
Ik gebruik deze methode zelf bijna niet, omdat ik dan vind dat het idee niet van mezelf komt. Dit is vaak ook een manier voor beginners, en werkt echt goed. Films zijn de grootste inspiratiebronnen OOIT! Zorg er wel even voor dat je er zelf dingen aan toevoegt en er je eigen verhaal van maakt. Het combineren van verhaallijnen is hierbij een goed idee. Dat deed ik in het begin ook altijd namelijk.

> Haal inspiratie uit gesprekken van mensen.
Deze komt eigenlijk neer op inspiratie halen uit het dagelijks leven, maar toch zet ik hem er ook maar apart bij. Oplettendheid is hierbij van belang. Heel interessante methode, want zo is je verhaal helemaal eigen en weet je bijna zeker dat niemand anders dit idee heeft.

> Haal inspiratie uit games.
Werkt precies hetzelfde als films, wordt alleen minder vaak gebruikt. Sommige games zijn echt de perfecte inspiratiebronnen. Let er wel op dat je waarschijnlijk niet de enige bent die zo'n game als inspiratiebron gebruikt. Ikzelf doe dit niet omdat ik zelf niet zo houd van gamen. Ik heb hier dus nog nooit ervaring uit opgedaan en kan hier nu wel van alles neer gaan zetten, maar dan zuig ik maar wat uit mijn duim. Probeer het zelf dus maar uit.

Mijn laatste tip: Wees vooral niet bang om fouten te maken. De enige fout die je kunt maken, is onorigineel zijn, en als je overal je eigen draai aangeeft, komt dat helemaal goed. NOOIT KLAKKELOOS KOPIËREN, zet ik er nog maar even bij. ;) Altijd nog dingen bij verzinnen.

Aangezien ik geen professional ben, heb ik geen tips meer. I'm sorry. Misschien dat die later nog komen, en dan zet ik ze erbij! xo

Reageer (10)

  • Jouska

    Dit is een superhandige story!

    1 decennium geleden
  • scarletwitch

    Dit is super handig!

    1 decennium geleden
  • Puellae

    WHAAAA OMG ME LIKES THIS

    Oke, ff kijken op mn muur (als ik eenidee heb schrijf ik gauw op post it en plak op de muur xd)

    Oke, voor inspi: liedjes inderdaad; dingen uit boeken, bijvoorbeeld zinnen die eruit springen of die jou aanspreken en die schrijf je even op en daar kun je later een verhaal omheen verzinnen (wat ik had was een zin die een goede quote zou zijn en daar kun je dan weer een verhaal omheen verzinnen); je gevoelens, klinkt heel stom enzo maar stel je eens voor dAt je iemand verliest die je heel dierbaar is? Hoe zou jij daar op reageren? Etc. ; Soms hebik een klein idee voor een verhaal, dan ga ik naar mn vriendinnen en dan zitten we tijdens het VV uur er de hele tijd over te praten- je hoeft niet hun ideeën te gebruiken, soms brengen hun ideeën andere ideeën met zich mee.

    That's it denk xd

    O, misschien nog: je verhaal uitwerken, je hebt bijvoorbeeld een titel. Bedenk een hoofdpersonage en werk die zo goed mogelijk uit. Kijk dan wat voor "probleem" er moet komen in het verhal (een verhaal is altijd dat er een probleem is en het hoofdpersonage lost dat probleem dan weer op (met hulp van anderen)) en hoe dat personage erop reageert, dan de mensen erom heen, werk ze ook zo goed mogelijk uit. Hoe reageren zij er dan weer op? Etc.

    X

    1 decennium geleden
  • Praelectio

    Ik gebruik vaak mijn dromen en de muziek.(A)

    Wat ook kan helpen:
    Haal inspiratie uit films. Ik heb bijvoorbeeld Avatar gekeken (Ja, heel stom voorbeeldxD) en toen kwam ik op het idee om iets met elementen te gaan doen, aangezien me dat aansprak. En zo bleef ik daar over brainstormen totdat ik uiteindelijk bij mijn oppaskindje op de bank belandde terwijl ze Winx zat te kijken.xD (Ja, ik kijk dat ook soms!:$) Uiteindelijk heb ik er feeën van gemaakt die de elementen moeten leren besturen om de wereld te redden van de vreemde creaturen uit de onderwereld. Televisie en films kijken kan dus ook. Het is geen kopiëren als je niet dezelfde verhaallijn gebruikt.(A)

    En wat ik laatst heb gedaan:
    Haal inspiratie uit gesprekken van mensen. Mijn ouders waren heel dom over vakantie aan het discussiëren en ik heb een beetje zitten meeluisteren, totdat het woord 'eiland' viel. Ik zat net een spelletje te spelen op mijn DS (Een heel oud ding wat me bij extreme verveling helpt, alleen als internet niet beschikbaar is.) en dat ging over een verlaten eiland waar je op was gestrand. Toen dacht ik van: Hey... Als ik nou hiermee ga spelen kan het wel eens een leuk verhaal worden...
    Dus nu ben ik hiermee^^ bezig.(A)

    Misschien had je hier nog iets aan, verder hele goede tips!(H) Abo.:P

    1 decennium geleden
  • Sognare

    Wooow, super handig haha. :'D
    Goed verwoord ook, abooo!

    1 decennium geleden

Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen