Ik heb alles nagekeken en ik wil even zeggen dat ik mild gedaan heb met de cijfers. Ik heb alles zo uitgebreid mogelijk opgeschreven en ik hoop dat jullie er allemaal wat van leren (misschien is het handig/leuk om ook de beoordelingen van de anderen door te lezen, je weet nooit of je er nog wat van opsteekt! ^.^).
Veel succes!

Cijfers
Memoria: 5
Square: 9
Aeroplane: 6
Lioncourt: 7
NightVision: 6.3
Aragog: 8.5
Carmenta: 3
Reid (Austen): 6
Mercurial: 6.7
AutumnElf (Timcanpy): 5

Aeroplane
Spelling en verhaallijn:
Rijksten bestaat niet. Het moet zijn rijkste, ook in meervoud.
“zijn adoptiefvader Julius Caesar had zoveel betekend.” Ten eerste is het niet adoptiefvader, maar pleegvader of adoptievader. Ook moet er voor en na Julius Caesar een komma. Zo moest dus eigenlijk de zin zijn: “zijn pleegvader, Julius Caesar, had zoveel betekend.”
Het woord “bestemeld” bestaat niet, waarschijnlijk bedoelde je “bestempeld”.
“Het was namelijk zijn job.” Deze zin vind ik nogal raar. Hij klopt wel, maar het woord “job” past niet bij de rest van het verhaal. Je schrijft met redelijk moeilijke woorden en netjes, en dan gebruik je opeens “job”. Je had hier beter gewoon “werk” van kunnen maken.
“’de Verhevene!’” Het uitroepteken moet na de aanhalingstekens; dus ‘De Verhevene’!”
“herrinerd” moet zijn; “herinnerd”.

Originaliteit en beoordeling:
Laat ik allereerste beginnen met de positieve punten. Je schrijft in mooi Nederlands. De woorden die je gebruikt zijn soms erg moeilijk, maar er zit een bepaalde charme aan, vind ik. Ik vind wel dat je (soms) onnodig veel fouten maakte. Dat is erg zonde, en hier krijg je dus ook flink wat aftrek voor. Ik raad je aan om internet te gebruiken om woorden op te zoeken als je niet zeker weet hoe je ze schrijft.
Ik vond het wel origineel, je hebt je (denk ik) goed ingelezen op dit onderwerp.

Cijfer:
6

Reid (Austen)
Spelling en verhaallijn:
Wat me wel heel erg opviel is dat je vaak woorden die eigenlijk aan elkaar moeten, los van elkaar typt. Je schrijft bijvoorbeeld: “weg getrokken”, terwijl het “weggetrokken” moet zijn. Zo deed je dat onder andere ook met de woorden “volhouden” en “zoveel”.
Het is dan niet verkeerd, maar ik moest dan meerdere keren dezelfde zin lezen om er wijs uit te worden. Het zou al helpen als je soms onderwerp en persoonsvorm omdraait (of gewoon de hele zin verbouwt). Als je twijfelt of een zin niet klopt, kun je het altijd nog aan iemand anders laten lezen of je kunt het werk even van je afleggen en het later nog eens teruglezen.
Wat niet een hele grote fout was, maar wat me wel gelijk opviel, was de komma die je vergeten was na “Liefste moeder”. Als je een brief begint moet je altijd na de aanhef een komma plaatsen.
Deze hele zin moest ik minstens vier keer lezen om hem te begrijpen: “zijn er veel soldaten begonnen aan brieven, brieven voor het thuisfront, hun vrouwen, families. Daarom ben ik ook aan een brief aan u begonnen, moeder. ”
Deze zin is nogal krom. Naar mijn idee moet de zin er ongeveer zo uitzien: begonnen veel soldaten met schrijven van brieven aan het thuisfront, hun vrouwen en hun families. Daarom heb ik ook een brief voor u geschreven, moeder.

Originaliteit en beoordeling:
Ik vind het verhaal heel mooi in elkaar zitten. Vooral het einde vind ik prachtig geschreven. Het verhaal zit goed in elkaar en het idee heb je ook op een mooie manier uitgewerkt en zo weten te schrijven dat het je blijft boeien. Ik vind het leuk dat het verhaal een positieve wending heeft, terwijl dit verhaal natuurlijk ook een heel andere toon had kunnen hebben.

Cijfer:
6.

Square
Spelling en verhaallijn:

Koninklijke moet met een hoofdletter. Voor de rest heb ik geen fouten opgemerkt.

Originaliteit en beoordeling:
Ik vind het heel leuk geschreven. Het is een zielig verhaal, vooral het einde. Hij weet niet wat er met zijn familie en met hem zal gaan gebeuren en dat ik inderdaad misschien maar beter ook. Je verhaallijn zit goed in elkaar, al had je het misschien iets dramatischer kunnen maken, aangezien het ook een dramatisch deel in de geschiedenis is.
Verder vind ik het heel mooi dat je een bloem als uitgangspunt hebt gekozen. De bloem zal uiteindelijk verwelken, net zoals zijn leven.

Cijfer:
9

Mercurial
Spelling en Verhaallijn:
Ik heb (bijna) geen spelfouten kunnen ontdekken, behalve dan een DT foutje, maar dat was dus echt uitzonderlijk.
Ik wil het wel over de verhaallijn hebben, waar op zich niets mis mee is en zelfs enorm goed is bedacht, maar het was nogal ingewikkeld. Ik denk dat het door alle namen kwam.
Hoe meer personen je in een (hoofd)stuk noemt, hoe moeilijker het voor de lezer zal zijn om alles en iedereen te onthouden (en daar komt ook nog bij dat alle namen in het Spaans zijn, waardoor ik het minder goed kon onthouden, omdat de namen dus vreemd zijn).
Probeer voor de volgende keer dus minder personen in je verhaal te betrekken en back to the point te blijven.
Ik vond het trouwens wel erg romantisch, vooral het laatste stuk. Je gebruikt mooie woorden en laat ze vloeiend in elkaar over lopen, als een soort gedicht.

Originaliteit en beoordeling:
Ik vond het jammer dat je je niet heel erg aan de opdracht gehouden hebt. Je laat Columbus niet echt naar voren komen. Hij komt er wel in voor, als ik het goed las, maar je had het verhaal misschien iets meer op hem kunnen focussen. Erg jammer, want verder was het een prima verhaal.

Cijfer:
6.7

AutumnElf (Timcanpy)
Spelling en verhaallijn:
“Dit zou een periode worden van vrede, binnen ons rijk.” Deze zin loopt niet zo heel erg lekker. De komma moet hoe dan ook weg. Misschien kon je “worden” beter na “van vrede” zetten, om de zin lekkerder te laten lopen.
“Eigenlijk was hij mijn oom. Ook al was hij mijn oom, hij voelde meer als een vader dan mijn echte vader voor mij had gevoelt.” Hier zeg je twee keer dat hij eigenlijk zijn oom is, het is dus dubbelop. Let hier volgende keer op, want het leest best storend. Ook zie ik “had gevoelt”. Gevoeld moet hier met een D, omdat het in dit geval een voltooid deelwoord is.
“Gaius Iulius Ceasar, mijn oom, had geen zoon en dus geen opvolger”. Hier herhaal je weer “mijn oom”, dit hoeft helemaal niet. Het is allang al duidelijk dat Ceasar een adoptievader is.
“Ik ging afsluiten met een periode en zou een volgende periode beginnen.” Deze zin loopt ook niet lekker, vooral het eerste stuk. “ik ging afsluiten met een periode.” Je kan beter “Ik zou gaan afsluiten met een periode en er zou een nieuwe periode beginnen.”
“Zolang, tot de zon bijna onder zou gaan, maar deze voorbereidingen waren wel nodig.” Deze zin klopt ook niet. Denk je de woorden die tussen de komma’s staan eens weg en je houdt: “Zolang maar deze voorbereidingen waren wel nodig.” Dit klopt helemaal niet. Dit zorgt erg veel verwarring, laat de komma tussen “zolang” en “tot” daarom ook weg. Een komma is daar helemaal niet nodig!
Romeins moet met een hoofdletter.
“Alles was voorbereid, voor de ceremonie.” Ook hier kun je de komma beter weglaten.
“De zon ging bijna onder, waardoor alle toortsen aangestoken werden en een groot vuur brandde, in het midden van ons plein.” De komma tussen “brandde” en “in” moet ook weg. De zin loopt helemaal niet lekker als je een pauze laat vallen tussen “brandde” en “in”.
Gesproken tekst moet je nooit cursief weergeven, maar tussen haakjes. Een schuin gedrukte tekst mag je wel gebruiken als een persoon iets denkt.

Originaliteit en beoordeling:
Ik vind dat je heel veel fouten heb gemaakt, en dan vooral bij de opbouw van de zinnen. Je plaatst veel onnodige komma’s. Als je niet weet wanneer je een komma moet gebruiken, lees de zin dan eens hardop voor en let dan op waar je automatisch even naar lucht hapt. Als dat niet helpt, kun je de zin altijd nog eens door iemand voor laten lezen.
Ik vond de tekst misschien een beetje aan de saaie kant, al vond ik het laatste stuk wel erg mooi. Deze zin: “Deze werd alleen gebruikt voor plechtigheden zoals deze en had een speciale betekenis voor het volk. Hoop. De drijfveer van alle mensen.” Vond ik heel mooi geformuleerd.
Al met al vond ik het verhaal nogal matig, met veel fouten erin.

Cijfer:
5

Memoria
Spelling en verhaallijn:
Voor een uitroep- of een vraagteken hoort geen spatie. Je doet het net als met een punt: tegen het woord aangeplakt.
“De telefoon bleef maar door rinkelen dus pakte ik snel mijn moeder haar telefoon.” Tussen “rinkelen” en “dus” moet een komma. Je hebt het nog een keer gedaan. Vergeet niet dat er voor “dus” vaak een komma moet.
“'Met Jessica Rowling'” Na Rowling moet een punt.
“'Mama, het is voor jouw'” Het is “jou”, niet “jouw”. Jouw geeft een bezit aan (jouw boek, jouw tas, etc.). Ook moet er een punt/uitroepteken na “jou”.
Aflopen moet aan elkaar.
“wou” is spreektaal, maar in boeken schrijven we altijd “wilde” (tenzij iemand iets zegt).
Waarom gebruik je de Engelse en Nederlandse namen door elkaar? Je zegt Harry, Ron, Snape, Hermelien en Hermoine. Doe of Engels, of Nederlands. Een persoon namelijk twee namen geven in dit geval is nogal vaag.
Je hebt twee keer “zette” in de tekst gezet. Ik neem aan dat dit een typefout is.
Achterna is aan elkaar.
“Snel zette zette ik een stap verder het dambord op en ik kon een ridder neerslaan. Er was veel gebeurd in de laatste uren en ik kon het allemaal nauwelijks geloven. We zagen de deuren van etage drie open staan en zo snel als we konden gingen we professor Snape achter na. Maar we konden er natuurlijk niet zomaar langs. Als eerste moesten we muziek maken voor de honden, zodat ze in slaap zouden vallen en wij er ongedeerd langs konden.” Misschien had je beter aan kunnen geven dat het om een flashback ging.
Verlichtte moet met twee T’s, omdat het in de verleden tijd staat.
Landde moet met twee D’s, omdat het in de verleden tijd staat.

Originaliteit en beoordeling:
Ik vond dat je enorm veel fouten hebt gemaakt. Het verhaal begon best sterk, maar kakte daarna een beetje in. Het was niet zo heel spannend en alles raasde als een trein voorbij. Misschien kun je de regels van de verleden tijd nog een doornemen? Je hebt hier namelijk een paar fouten in gemaakt.

Cijfer:
5

Aragog
Spelling en verhaallijn:
“de helft van mijn voorraad boeken kwamen daar vandaan.” Het moet zijn “kwam”. De helft van mijn voorraad boeken is namelijk een groep, dus enkelvoud. Je zegt namelijk ook niet: “het elftal kwamen van het veld af.”
Voor “en” is het vaak mooier om geen komma neer te zetten. Dit zie je namelijk bijna nooit, tenzij je iets wil benadrukken.
“of zo” moet uit elkaar.

Originaliteit en beoordeling:
WAUW! Ik vond dit heel erg leuk om te lezen! De manier waarop je schrijft leest echt ontzettend lekker en vlot. Ook vind ik het einde ontzettend origineel! Heb je toevallig talent voor schrijven? (: Je moet alleen wel letten op de komma’s, want die zet je vaak voor het woord “en”, terwijl dit vaak niet hoeft.

Cijfer:
8.5

Lioncourt
Spelling en verhaallijn:
Getallen boven de twintig mogen in cijfers geschreven worden.
Vóór voegwoorden als hoewel, omdat, zodat, opdat, indien, maar, aangezien en terwijl kan meestal het best een komma worden geplaatst
Meemaakte moet aan elkaar.
Voor “want” moet een komma.
“liefst” is spreektaal, in boeken gebruik je: “liefste”.
“Beeïndigde” moet zijn: “beëindigde”. Je moet de trema op de E zetten in plaats van op de I. (;
Ineen moet aan elkaar.
“…over hoe dom de bemanning wel niet was.” “Wel niet” is een taal- en spreekfout. “Wel niet dom” maakt de bemanning “slim”. Dus je kon dat beter weglaten. Je zegt bijvoorbeeld ook niet: “met zonder jas.”

Originaliteit en Beoordeling:
Ik vond het prettig om te lezen, met een leuk/grappig einde. Je gebruikt veel spreektaal in je verhaal, terwijl je moet onthouden dat je aan het schrijven bent. Spreektaal is niet hetzelfde als schrijftaal.

Cijfer:
7

NightVision
Spelling en verhaallijn:
“Niks” is spreektaal. In schrijftaal gebruik je vaak “niets”.
"De zon stond hoog aan de hemel. En een zacht briesje waaide in mijn gezicht." Voor "en" moet geen punt.

Originaliteit en beoordeling:
Ik vind dit een heerlijk verhaal, omdat je echt “to the point” bent. Je beschrijft alleen het belangrijkste, waar het dus om gaat. De rest (bijzaak) laat je eruit en dat is goed, aangezien onnuttige informatie een tekst saai en langdradig maakt. Het is lekker geschreven, je beschrijft vooral wat hij voelt, waardoor ik me goed in Columbus kan inleven. Het enige nadeel is dat je je niet aan de opdracht hebt gehouden. Je hebt namelijk te weinig woorden gebruikt en hiervoor zal ik je moeten "straffen".

Cijfer:
6.3

Carmenta
Spelling en verhaallijn:

“Ik, Lydia Reinolds was bij mijn oma, Victoria thuis”. Na Reinolds en Victoria moet nog een komma. Hetzelfde heb je gedaan bij: “wanneer Estelle, mijn tweeling zusje en ik…” Na zusje moet ook een komma. Hiermee geef je een belangrijke bijzaak weer, waarin je duidelijk maakt welke rol bij welke naam hoort. Zulke dingen hoor je tussen twee komma’s te plaatsen.
Dit is ook wel “bijzaak informatie”. Alle informatie die een extra toevoeging geeft, maar ook weggelaten kan worden zonder dat de zin raar wordt, moeten tussen twee komma’s.
Opgewonde => opgewonden
Rechzitten => rechtzitten
Voor terwijl is het mooier als je een komma neerzet.
“Begint ze en ik kreeg een déjà vu”. Dit klopt niet. Je schrijft “begint” in de tegenwoordige tijd en de rest van het verhaal schrijf je in de verleden tijd.
Jongenste => jongste
Goude => gouden (materialen schrijf je altijd volledig uit. Koperen, gouden, zilveren, zijden, etc.).
Eerst zeg je dat Estelle de jongste is, en twee zinnen later zeg je dat Jane de jongste is. Wie is nou de jongste?
Artistiekste => meest artistieke
Zij woondde => zij woonden (woondde met twee D’s kan nooit. De stam is “woon” + DEN, dus woonden. De N komt er nog achter omdat het meervoud is).
Oorsprongelijk => oorspronkelijk
Wou is spreektaal, in boeken gebruik je “wilde”.
Jongen mannen => jonge mannen. “jonge” is hier een bijvoeglijk naamwoord, en een bijvoeglijk naamwoord hoort zo kort mogelijk opgeschreven te worden.
“De meisjes wouden helemaal niet trouwen.” “wouden” zijn groepen bomen. Ik neem aan dat je met dat woord geen bomen bedoelde. Het is wilden. Wouden is de grootst mogelijk fout die je kan maken, al zeg ik het zelf. Schaam je!
Kende => kenden (meervoud. De stam is : “ken” + DEN, dus kenden. De N komt er nog achter omdat het meervoud is).
Voor “maar” moet een komma.
Oke => oké
Haar haar => haar haren
We knikte => we knikten (meervoud. De stam is : “knik” + DEN, dus kenden. De N komt er nog achter omdat het meervoud is).
Ontmoed => ontmoet
Tussen “ontmoet” en “twee” moet de komma weg.
Beide => beiden (hetzelfde als al die keren hiervoor: meervoud moet met een N!)
“‘Sorry.’ Verontschuldig ik me dan.” Verontschuldig is zonder hoofdletter, omdat de zin nog niet is afgelopen. Het wordt pas een hoofdletter als je zoiets hebt: “’Sorry.’ Ik pakte mijn tas en liep weg.”
Daarintegen => daarentegen
“Ze hadden Lille in de val gelokt en haar zo proberen op de brandstapel te gooien.” Deze hele zin klopt niet.
“De andere meisjes waren gevlucht, gevlucht naar Frankrijk het land waar wij nu wonen.” Je kan beter de komma tussen “gevlucht” weghalen en ook gelijk een “gevlucht” verwijderen.
Gesproken tekst moet niet schuin gedrukt. Alleen gedachtes moeten schuin gedrukt.

Originaliteit en beoordeling:
Dit maakte me serieus droevig. Echt. In elke zin zat zo wat wel een fout. Je hebt de Nederlandse taal helemaal niet onder controle. Je maakt onnodig veel fouten. Niet alleen in de spelling, maar ook in de verhaallijn. Ik vind het echt triest en ik ben dan nu ook best chagrijnig. Ik kan je niet anders geven dan een laag cijfer, want dit verhaal is gewoon ver onder de maat ten opzichte van de andere verhalen.

Cijfer:
3

Reageer (9)

  • Memoria

    dankjewel, ik kan hier mee mijzelf verbeteren(:

    1 decennium geleden
  • Aeroplane

    Ik vind het ook wel grappig dat iedereen vindt dat ik moeilijke woorden gebruik. Het is ook zo. Vanaf het moment dat ik niet meer mondeling communiceer (weer die 'moeilijke' woordenschat ;p), heb ik blijkbaar de nood heel deftig en geleerd te typen. (nerd)

    1 decennium geleden
  • Aeroplane

    Echt stom van al die fouten, normaal ben ik vrij goed in spelling. In een verleden ben ik ook nog beta geweest, dus het zou niet mogen. Stom stom stom. Het kan gebeuren he, in het vervolg toch maar eens nakijken voor ik het indien en minder gehaast typen. Niet dat dat nu niet gaat gebeuren, want ik heb de deadline even heel hard gemist en heb al 3 minpunten. KUT

    1 decennium geleden
  • Capricious

    Ik ben erg blij met de mooie complimenten die je me geeft. Dankjewel! Ik zal trouwens ook gebruik maken van de verbeterpunten die je hebt aangewezen.

    1 decennium geleden
  • Maheegan

    Oké, nu ga ik me er even mee bemoeien:
    1) Ik beoordeel anders, omdat ik op andere punten heb gelet. Ook zijn dingen mij gewoon niet opgevallen, omdat ik ontzettend moe was door te lang niet goed geslapen te hebben. Dit betekent dus niet gelijk dat je dragonslayer moet gaan aanvallen.
    2) Ik heb dragonslayer gekozen, omdat ze een bèta-reader is. Dit omdat ze dan meer ervaring heeft met het controleren van teksten en ze weet waar ze het over heeft.
    3) Jij kan het anders hebben geleerd, maar zoals ik het heb geleerd is een aanhef van een brief met een komma. Zowel in het Duits als in het Frans, Nederlands en Engels heb ik dat geleerd. Ik neem aan dat je ook Engels hebt en dus wel zult begrijpen dat de meeste mensen, vooral als je een beetje hebt gekeken of we ooit echt Belgische/Vlaamse woorden gebruiken, een aanhef altijd met een komma zullen doen. Mij viel het niet op vanwege het te moe zijn, neem me dat dan niet kwalijk.
    4) dragonslayer heeft beoordeeld op de kennis die zij heeft en daar zal je het dus mee moeten doen. Het viel mij ook op dat je een brief niet met een hoofdletter begon, wat wel moet volgens de spellingsregels. Ik heb daar ook wat over gezegd en niks te horen gekregen. Waarom? Ga dus niet de één aanvallen als de ander ook iets zegt dat hier indirect op slaat.
    5) Leer er mee leven, neem de tips mee naar de volgende inzending en denk er daarna niet meer over na.
    Zo, en nu wil ik er NIKS meer over horen.

    1 decennium geleden

Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen