Fabeldieren. Van Acromantula's tot Terzielers
Acromantula
Acromantula's zijn reusachtige spinnen met acht ogen die oorspronkelijk uit Borneo komen. Acromantula's zijn bedekt met dik zwart haar. Ze hebben poten die zo'n vijf meter kunnen worden en beschikken tevens over gigantische scharen. Het zijn vleeseters die graag grote prooien eten. Hun webben hebben de vorm van een koepel en het vrouwtje, dat groter is dan het mannetje, kan per keer tot honderd zachte eieren ter grootte van een volleybal leggen. De eieren komen na zes tot acht weken uit. Bij verschillende emoties maken ze vreemde, klikkende geluidjes. Het Ministerie van Toverkunst heeft de handel in deze eieren verboden. Het gif van een Acromantula is zeer waardevol. De belangrijkste vijand van de Acromantula is de Basilisk.
De Basilisk
De Basilisk staat bekend als de Koning der Slangen (Engels: The King of the Snakes) en is het dodelijkste wezen dat in Groot-Brittannië voorkomt. De Basilisk wordt geboren uit een kippenei dat is uitgebroed door een pad. Deze reuzenslang kan honderden jaren oud worden en ruim twintig meter lang worden. Hij is de grootste vijand van de Acromantula, een reuzenspin. De Basilisk heeft niet alleen zeer gevaarlijke giftanden, maar nog een ander dodelijk wapen: wanneer je hem recht in de ogen kijkt, dan sterf je. Als je hem niet rechtstreeks in de ogen kijkt, maar bijvoorbeeld door een camera of via een spiegel, dan raak je Versteend. Het kraaien van de haan is voor een Basilisk dodelijk. De Basilisk vormde ook een opdracht op het Toverschool Toernooi van 1792. De kampioenen moesten de Basilisk toen vangen maar de slang maakte amok en verwondde de drie schoolhoofden van de deelnemende scholen.
Centauren
Centauren hebben het onderlichaam van een paard en de romp, armen en het hoofd van een mens. Dit zorgt ervoor dat de Centaur een hoge snelheid kan bereiken, terwijl ze ook de intelligentie van de mens hebben.
De Centauren in Harry Potter zijn verschrikkelijk trots. Ze willen geen diensten verlenen aan tovenaars en willen de tovenaars ook niet in hun wetenschappen inlaten. Centauren kunnen de toekomst voorspellen, onder andere aan de hand van de sterren en planeten aan de hemel. Uit deze voorspellingen kunnen zij een redelijk getrouwe weergave van de toekomst geven. Zij delen deze kennis echter niet met de tovenaars, zodat het nut, anders dan het weten op zich, niet duidelijk wordt.
Centauren leven in kuddes. Ze leven onder andere in het Verboden Bos bij Zweinstein. Ze zijn bewapend met bogen en weten daarmee om te gaan en hun terrein te bewaken. Hierbij hechten zij een enorme waarde aan vrijheid ten opzichte van de tovenaars.
De Centauren worden door de tovenaars met rust gelaten en zij laten de tovenaars met rust. De tovenaars denken echter wel over hen te heersen, dit wordt bijvoorbeeld duidelijk door het standbeeld bij de fontein in de hal van het Ministerie van Toverkunst, waarbij een Huis-elf en een Centaur nederig omhoog kijken naar een Heks en een Tovenaar.
Draken
Op de Heksenmeesterconventie van 1709 werd het Fokverbod op Draken ingevoerd. Nochtans kruisen de Draken wel onderling.
Er zijn tien drakensoorten in de serie:
* Antipodische Opaaloog
* Chinese Zenger/Leeuwdraak
De Chinese Zenger is een opvallende draak die wel 12 meter lang kan worden. De Zenger is de enige oosterse draak. Hij heeft gladde, vuurrode schubben. Deze schubben geven de draak een mooi maar gevaarlijk uiterlijk. De eieren van de Chinese Zenger zijn scharlakenrood met gouden stippels. De eierschalen worden vaak gebruikt door Chinese tovenaars als toverdrankbestanddeel.
De Zenger is een hele agressieve draak tegenover mensen, maar (in tegenstelling tot de meeste andere drakensoorten) toleranter tegenover zijn soortgenoten waarmee hij vaak een territorium deelt.
* Gewone Groene Huisdraak:
Een Gewone Groene Huisdraak is de minst gevaarijke draak - hij is wel gevaarlijk maar niet zoals andere draken. Je moet hem al opvoeden vanaf zijn geboorte anders ziet hij zijn baasje niet als leider maar meer als oppasser.
* Hebridische Zwartkop / Schotse Zwartkop
* Hongaarse Hoornstaart:
De Hongaarse Hoornstaart heeft sterke botten en de sterkste staart van aller draken. Hij slaat met zijn staart alles kapot zijn zwakke plek is de keel. En hij spuwt wel vuur van 20m veraf.
De Hongaarse Hoornstaart wordt in de toverwereld gezien als de gevaarlijkste Draak die er is. Hij heeft een vuurspuwbereik van maximaal zestien meter. Aan het uiteinde van zijn staart zitten een aantal gevaarlijke stekels. De staart is een van zijn voornaamste wapens. De Hoornstaart voedt zich met geiten, schapen en mensen.
* Noorse Bultrug
Deze draak heeft de sterkste aanstormkracht aller tijden in 14 stappen gaat hij al met een snelheid van 80 km/u.
* Oekraïenze IJzerbuik
* Peruaanse Addertand
De Peruaanse Addertand heeft de grootste tanden van alle dieren in de wereld. Hij heeft ook een grote geschiedenis vanwege zijn ontwikkeling. De Peruviaans Addertand had aanvankelijk kleine bevertanden, maar deze werden in de loop van ongeveer 150 jaar steeds groter. De tanden zijn nu even groot als die van sommige dinosauriërs.
* Roemeense Langhoorn
* Zweedse Stompsnuit
Gebruik door Tovenaars
Bruikbare lichaamsdelen van draken:
Bloed
Albus Perkamentus heeft de twaalf verschillende toepassingen van drakenbloed ontdekt. Het bloed uit het hart wordt onder meer gebruikt als toverstokkenkern.
Uitwerpselen
Drakenmest wordt veel gebruikt als mest tijdens Kruidenkunde.
Hart
Het hartenbloed van een Draak wordt gebruikt als kern voor toverstaffen. Van Hermelien Griffel, Bellatrix van Detta, Lucius Malfidus, Viktor Kruml en Peter Pippeling is bekend dat hun staffen een kern van Drakenhartbloed hebben.
Drakenhuid
Drakenhuid wordt gebruikt om laarzen, handschoenen en jassen te maken. De huid staat erom bekend ontzettend sterk te zijn, er zijn acht lamstralen op de zelfde plek nodig om een draak te verlammen. De ogen zijn een zwakke plek van een draak.
Eenhoorns
Eenhoorns zijn zeldzame wezens die rein en weerloos in het Verboden Bos leven. Het zijn paardachtige dieren met een hoorn op hun hoofd, en waarschijnlijk verwant met de Tweehoorns. De haren van een Eenhoorn worden gebruikt door Olivander als kernen voor zijn toverstokken. De hoorn en staartharen van de Eenhoorn worden gebruikt voor Toverdranken, maar het bloed wordt niet gebruikt omdat het monsterlijk is om een Eenhoorn te doden en dan zijn bloed te drinken. Met het bloed blijf je leven, ook als je op sterven na dood bent, maar dan leef je maar half en vervloekt.
De vacht van een pasgeboren eenhoorn is goudkleurig. Een eenhoorn wordt langzaam (na 3-4 jaar) zilverachtig wit, de kleur die ze hebben als ze volwassen zijn.
De feniks
De feniks is een scharlakenrode vogel, zo groot als een zwaan. Feniksen hebben rode veren en een goudkleurige snavel, poten en staart.[1]
De feniks bouwt zijn nest op bergtoppen. Hij komt voor in Egypte, China en India.[1]
De feniks heeft een oneindige levenscyclus.[1] Hij verbrandt als zijn lichaam (te) oud is en wordt vervolgens als jonge vogel direct weer herboren uit zijn as. Deze dag wordt de branddag genoemd. Volgens Albus Perkamentus zijn feniksen het lelijkst op hun branddag. Daarom wordt de feniks heel oud.
Feniksen kunnen naar believen verschijnen en verdwijnen. Het lied dat gezongen wordt door een feniks, is magisch. Men beweert dat het mensen met een goed hart ze moed geeft en hun tegenstanders angst aanjaagt. De tranen van een feniks werken genezend en zijn de enige remedie tegen het gif van een basilisk.
Albus Perkamentus heeft een feniks genaamd Felix. Perkamentus' Patronus is eveneens een feniks. Felix kon de Onvergeeflijke Vloek Avada Kedavra inslikken. Het is niet bekend of alle feniksen dat kunnen.
Hipogrief
De hipogrief is een beest, met de kop van een leeuw, lichaam van een adelaar. Hipogriefen zijn enorm trots. Weer nooit zo stom om een hipogrief te beledigen.
De schoeistaartige Skreeft
Rubeus Hagrid, de leraar Verzorging van Fabeldieren aan de toverschool Zweinstein, introduceert deze dieren aan zijn leerlingen in hun vierde schooljaar, waaronder Harry Potter en zijn beste vrienden Ron en Hermelien. De leerlingen vinden de beesten op een kruising tussen kreeften en schorpioenen lijken, en griezelen ervan. Er is geen onderscheid te maken tussen de voor- en de achterkant van de beesten. Elke skreeft heeft wel een staart waaruit af en toe vonken, en soms vuurzeeën en knallen komen. De vrouwtjes hebben een zuignap aan hun buik die bloed zuigt en de mannetjes hebben giftige angels als poten. Hun rugschild is hard en glanzend en hun buik is zachter. Hagrid weet niet wat Schroeistaartige Skreeften eten, en probeert daarachter te komen door zijn leerlingen de dieren te laten voeren.
Aanvankelijk heeft Hagrid enkele tientallen Skreeften, maar het aantal wordt snel minder. De beesten groeien als kool en lijken elkaar uit te roeien, want aan het einde van het boek zijn er nog maar een paar exemplaren over.
Sfinx
In de Harry Potterboeken is de Sfinx een bijzonder gevaarlijk en zeldzaam wezen dat alleen in Egypte voorkomt. Wanneer ze een heks of tovenaar tegenkomt houdt ze hem of haar een raadsel voor. Wanneer de heks of tovenaar de vraag goed heeft mag hij of zij erdoor, als ze niks zeggen mogen ze er niet door en als ze het fout hebben valt de Sfinx aan.
Sfinxen zijn in Fabeldieren en Waar Ze Te Vinden door Newt Scamander gekwalificeerd als "XXXX" (speciale vaardigheid voor nodig om te behandelen).
Terzielers
Terzielers zijn reptielachtige, glanzend zwarte paarden met enorme vleermuisvleugels. Ze zijn erg mager en hebben pupilloze witte ogen. Ze kunnen vliegen. De Terzielers zijn enkel zichtbaar voor mensen die ooit iemand hebben zien overlijden. Om die reden zijn de meeste mensen bang voor ze.
Er zijn nog geen reacties.