Qua vragen heb ik eerst één vraag voor Marleen/Meraki en Veerle/Leliana:
Q: Jullie zijn beiden moderator geweest in het verleden. Denken jullie dat dat een invloed (eender welke) kan hebben op hoe jullie de taak van een bemiddelaar opvatten? Zo ja; dewelke? Zo nee, waarom denk je van niet?
A:

- Meraki: Ik denk dat het wel een beetje helpt, maar absoluut niet cruciaal is. Het helpt natuurlijk wel dat ik mijn weg kan vinden in het mod-forum en de regels misschien iets meer gedetailleerd ken. Dat zijn echter maar hele kleine dingetjes, vandaar dat ik niet denk dat het echt veel verschil zal maken ten opzichte van de andere kandidaten.

- Leliana: Ik denk zoals Marleen ook al aan geeft, mogelijk iets betere kennis van het modforum en de regels hier op Quizlet maar niks noemenswaardigs. Als ik heel persoonlijk ben, denk ik dat ik misschien wat minder nerveus ben over de nieuwe omgeving op het forum omdat het iets bekender voor komt? Maar dat is geheel eigen ervaring. De andere kandidaten zullen niet by default nerveuzer zijn dan ik. c:


Een vraag aan iedereen:
Q: Kunnen jullie één karaktertrek van jezelf geven die jullie bij het bemiddelaarschap vinden passen en daar een voorbeeld uit het dagelijks leven van uitwerken? (Bijvoorbeeld: ik ben diplomatisch - Gisteren had ik ruzie met Piet en hij riep "hoer" naar me, en ik heb hem verteld dat dat niet lief van hem was en dat er betere manieren zijn om zijn frustraties uit te werken. Maar liefst wat uitgebreider dan dat, natuurlijk. ^^)
A:
- Meraki: Een trekje? Hmm. Geduld. Ik werk in de bioscoop en damn, daar komen een boel chagrijnige mensen. Ik luister dan ook naar veel klachten en veel ontevreden mensen. Eerst zijn ze vaak echt boos, ze roepen van alles en het verhaal is soms niet eens duidelijk. Dan laat ik hen uitrazen, die emoties moeten er eerst uit, anders komt er geen normale manier van communiceren. Ook al worden ze persoonlijk en wil ik het liefst weglopen, blijf ik luisteren en toon zelfs begrip voor de situatie. Pas dan herhaal ik de situatie rustig om zeker te weten dat ik het probleem juist heb begrepen. Door zelf rustig te blijven, wordt de persoon tegenover ken vaak ook rustig. Ik leg hen uit dat ik begrijp hoe vervelend de situatie is, maar dat er wel degelijk een oplossing mogelijk is. Pas dán leg ik hen die oplossing uit. Tegen die tijd zijn ze al een stuk rustiger geworden en zijn ze veel meer van plan om mee te werken. Vaak zijn ze alsnog dankbaar voor de oplossing en soms bieden ze zelfs hun excuses aan! Toch mooi om te zien. :Y)

- Apaixonar: Een karaktertrek die ik bij het bemiddelaarschap vind passen, is toch wel dat ik heel geduldig ben. Nog niet zo lang geleden was er binnen mijn vriendengroep een grote ruzie ontstaan tussen een paar vrienden – de details laat ik even achterwege – en onder andere ik ben toen urenlang bezig geweest met praten en de beide kanten van het verhaal uitleggen. Het heeft echt wel een aantal weken geduurd voordat er weer redelijk normaal met elkaar omgegaan werd, maar uiteindelijk was dat het meer dan waard. Dit geeft mij voldoening. Daarnaast werk ik in de horeca en daar heb je weleens gasten die leven om te zeuren. Dan is het ook een kwestie van luisteren en vervolgens rustig uitleggen hoe iets eventueel opgelost of verbeterd kan worden. Uiteindelijk is het namelijk belangrijk dat de gast tevreden weggaat.

- Lorem: Eerlijkheid is wel een karaktertrekje die bij mij voorop staat bij welke situatie dan ook.
Een simpel voorbeeld zou zijn is dat persoon A bij mij komt aangezien ze met een probleem zit. Ze vindt persoon B leuk maar er zijn bepaalde dingen gebeurd die haar niet zo zint, maar ze houdt wel van persoon B.
Mijn advies is dus om de waarheid te zeggen tegen persoon B, dat het belangrijk is om erover te praten, anders blijf je vast zitten met een gevoel dat er iets is wat je niet wilt.

- Hooverphonic: Oeh, deze is leuk zeg ^^ Even denken hoor... Ik denk de eigenschap luisteren zonder direct te oordelen. Van de week stuurde een vriendin me een berichtje met het probleem dat ze zich niet gehoord voelde door haar vriend, en ze zich hier erg eenzaam door voelde. De spanningen liepen daardoor erg hoog op.
Ze legde me uit welke dingen maakte dat ze zich zo voelde en ik heb ernaar geluisterd. Door haar gevoel er te mogen laten zijn zonder dat dit 'goed' of 'fout' was wat ze voelde en dacht over hem maakte dat ze redelijk snel kon kalmeren en zo ook weer wat helderder naar de situatie kon kijken. Daarna heb ik samen met haar gezocht hoe ze er het beste mee kon omgaan, omdat het namelijk een probleem is wat al langer speelde en niet zomaar opgelost kon worden. Dat lukte vrij vlot en gaf haar daardoor ook meer rust.

- Slughorn: Ik vind dit trouwens wel een grappig voorbeeld. Ik zie al iemand zo staan, met een terechtwijzend vingertje "Dat is niet lief van je, Piet." Sorry, misschien een beetje slechte humor.
      Ik ben sociaal. Dit klinkt heel gek om te zeggen, maar ik ben gewoon goed in praten en luisteren. Ik maak makkelijk een praatje met iedereen, zonder een vooroordeel van tevoren te vellen. Het kan ook zo iemand random uit de trein zijn, waar ik een praatje mee begin. Als ik een voorbeeld daarvan moet bedenken, dan denk ik terug aan de vakantie van vorige week. We zaten in een hotel, met wel tig andere Nederlanders. Aan het begin van de week waren we met zijn tweeën, aan het einde van de week konden mijn vriend en ik overal wel een praatje maken. Dan met die mensen, dan met anderen. Ik ben echt een gezelschapsmens. Nu is dat niet echt een voorbeeld dat goed zou passen voor de bemiddelaarsrol, maar ik denk dat sociaal zijn en het goed kunnen communiceren me wel degelijk zal helpen in deze rol. Zo ben ik namelijk naast deze rol ook nog eens vertrouwenspersoon geworden. Uit mailverkeer - ik kan hier niet te diep op ingaan vanwege privacy - blijkt dat de communicatie tussen mij en deze persoon erg goed verloopt. Uit feedback van deze persoon blijkt dat ze het heel fijn vind ons mailverkeer en dat er op een fijne manier gepraat kan worden. Zo ik een luisterend oor (en evt. adviezen) naar mijn vertrouwenspersonen kan bieden, kan ik dat straks ook in de bemiddelaarsrol doen.

- Papiliones: Er is zeker één karaktertrek van mezelf die ik bij het bemiddelaarschap vindt passen en dat is zorgzaam. Ik ben zelf erg zorgzaam tegenover mijn familie en vrienden. Ik probeer ze in alle mogelijke manieren te helpen, dat ze zich op hun gemak voelen en dat ik iedereen daardoor ook volle aandacht geef. Dit gaat zeker niet ten koste van mezelf, omdat ik zo ben. Dit is ook in mijn werk het geval. Ik ben schoonheidsspecialiste en ik heb mijn eigen bedrijfje, daar ben ik ook zorgzaam tegenover mijn klanten. Ik geef hun een flesje water of ik help ze om op de behandelstoel te komen of ervan af te komen. Ik vraag altijd of ze goed liggen en dat is ook altijd tussendoor de behandeling. Dit alles is niet specifiek een voorbeeld, maar ik som het even op, zodat je toch een kleine beeld ervan hebt. Er heeft nooit een klant geklaagd dat ik niet aan hun denk of dat ik geen aandacht aan hun schenk. Elk klant, familielid en vriendin zijn altijd erg blij dat ik voor hun klaarsta. Zorgzaamheid kan je zeker ook toepassen in de functie van bemiddelaar. Je staat klaar voor anderen die je nodig hebben, je laat ze voelen dat je meeleeft met hun en dat ze volle aandacht krijgen. Dat je hun echt helpt om te bemiddelen en te begeleiden als ze ruzie met iemand hebben. Maakt niet uit met wie.

Daarnaast als je echt een voorbeeld wilt hebben, was het nog in de tijd dat ik op mijn opleiding zat. Ik weet nog goed dat het in mijn examenpraktijk gebeurde. Ik probeerde zo goed mogelijk voor mijn klant te zorgen, terwijl ik hartstikke zenuwachtig was. Ik hielp haar met van alles en ik liet haar ook nog wat water drinken, terwijl de rest van mijn kandidaten dat niet eens deden. Uiteindelijk was het over en was iedereen geslaagd. Vervolgens had iedereen om de beurt een gesprek voor feedback en de examinator had tegen mij gezegd dat ik zo zorgzaam was voor mijn klant. Dat is mijn karaktertrek die ik heb en daarbij de functie vindt passen.

- Leliana: Ik heb in een callcenter gewerkt. De meeste horrorverhalen van de callcenters zijn waar, en dan ook vooral de boze klanten. Ik was als callcenter agent de schakel tussen het grote bedrijf en de (boze) klant. Het doel was: Please de klant, maar naar de hand van wat het bedrijf graag wil. En onmogelijke opgave soms. Een trekje dat mij heel erg hielp is dat ik de klant de tijd gaf om uit te razen (luisterend oor zijn dus) als het ware. Als de klant zich gehoord en begrepen voelt is de boosheid ook sneller weg en kan er objectiever gekeken worden naar een passende oplossing. Denk dat dit tijdens het bemiddelen ook van pas kan komen. Soms moet alle emotie er uit voor er naar een praktische oplossing gekeken kan worden. Soms is het al zo dat alleen het hart luchten de persoon al zelf tot nieuwe inzichten brengt, dat is al helemaal mooi natuurlijk.

- Seaworth: Ik ben geduldig, ook in ruzies of woordenwisselingen. Tijdens mijn stage heb ik veel te maken gehad met vervelende klanten. Soms hebben ze gelijk, soms ook niet. Soms gaven ze mij de schuld, soms heel iets anders. Maar, hoe het ook zit, ik kan heel rustig blijven en iemands verhaal aanhoren om er dan daarna over te oordelen of advies te geven. Als bemiddelaar moet je ook geduldig zijn. Je hebt namelijk niet zomaar iets binnen een uurtje opgelost. Dat kan soms heel veel tijd kosten.

- Aire: Hm, hier moest ik wel even over nadenken.
Ik denk dat ik wel goed kalm kan blijven. Laatste hadden twee vrienden van mij ruzie. Nouja, echt ruzie was het niet. De èèn was plotseling erg boos geworden om niks, en was uit de groepschat gestapt. Toen ik haar ging vragen wat er mis was was ze nogal kortaf en zei ze wat, ahum, onbeleefde dingen over mij en de rest. Ik had door dat er meer aan de hand was, dus ik bleef rustig en trok het me niet persoonlijk aan. Uiteindelijk bleek ook dat er iemand in haar familie overleden was en dat ze daarom zo raar deed.
Sorry, dat is het beste voorbeeld dat ik heb. Ik kan me in dat opzicht dus wel verplaatsen in het bovenstaande voorbeeld.

Er zijn nog geen reacties.


Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen