••• Fanny / Aire
Q: Wat zijn je favoriete bezigheden op Q.?
A: Ik vind vooral RPG'en en rondsurfen op het forum leuk. Oorspronkelijk deed ik veel aan schrijven en lezen op Q, maar dat is door de jaren erg afgenomen. Erg jammer natuurlijk. Èèn van de redenen voor het opgeven voor de bemiddelaarsverkiezingen is dan ook dat ik een beetje mijn doel op Quizlet ben verloren, en het me erg leuk lijkt om ècht weer actief te worden.

Q: Denk je dat je uiteindelijk wel een kant kan kiezen binnen bemiddeling? Natuurlijk is dat niet het doel van bemiddeling, maar op gegeven moment dienen er wellicht knopen doorgehakt te worden. Hoe ga jij dat doen — aangezien je aangeeft daar moeite mee te hebben?
A: Ah, dat is een goede vraag. Ik ben het met je eens, en denk niet dat deze eigenschap altijd gunstig is. Toch is een kant kiezen niet echt de richting waar ik naartoe wil als ik begin te bemiddelen. Het kan best dat èèn partij beter beargumenteerde punten heeft, en misschien wel beter uit zijn woorden komt dan de andere partij. Het kan ook best zijn dat èèn partij een stuk sterker overkomt, maar dat hoeft niet te betekenen dat de andere partij geen goede punten heeft. Sommige mensen komen beter uit hun woorden dan anderen, en ik denk dat het als bemiddelaar belangrijk is om te zorgen dat beide partijen uiteindelijke goed hun mening kwijt zijn.
Dan is het belangrijk dat beide partijen elkaar ook begrijpen. Vaak hebben beiden goede punten, maar praten ze vlak langs elkaar heen. Dat is als derde partij natuurlijk enorm frustrerend om te zien. Het is belangrijk dat de partijen van elkaar weten hoe ze zich voelen, en elkaars standpunten begrijpen. Vaak kom je dan uit op een vredige uitkomst, of een compromis.
Mocht een partij enorm koppig en onredelijk zijn, dan denk ik dat ik wel een kant zou kunnen kiezen. Als we echt vastlopen en er maar èèn partij echt een oplossing wil zoeken, terwijl de ander er niks aan wil veranderen, zou ik die ene partij wel vertellen dat er zo niks aan te doen valt.
Ik denk dat het altijd belangrijk is dat mensen hun eigen fouten inzien. Als de ene partij iets enorms onredelijks heeft gedaan en de andere partij vrijwel niks, ga ik niet gelijk de richting op van "Ja, je bent een enorme lul en zit volkomen fout." Als diegene zelf zijn of haar fouten inziet en zich schuldig voelt, probeer ik dat zo goed mogelijk bij de ander over te brengen.
Om je vraag dus even kort te beantwoorden; ja, ik denk dat ik een kant zou kunnen kiezen. Dit is echter niet mijn doel bij het bemiddelen.

Q: Wat doe je op dit moment buiten Q. qua opleiding / school?
A: Ik ga in september beginnen aan mijn laatste jaar op het VWO, en ik heb een N&G profiel.


••• Myrna / Apaixonar
Q: Wat zijn je favoriete bezigheden op Q.?
A: Mijn favoriete bezigheden zijn op dit moment voornamelijk het forum volgen en het kleine aantal stories dat ik volg, bijhouden. In mijn beginjaren heb ik zelf vooral veel geschreven, maar daar ben ik inmiddels niet zo veel meer mee bezig.
Q: Mocht je bemiddelaar worden, ben je dan van plan om meer op het forum te verschijnen zodat de users van Q. 'meer' van je te zien krijgen?
A: Zeker! In feite ben ik nu ook vaak op het forum te vinden, alleen ben ik een wat 'stillere' user op dit moment. Ik post dus niet heel vaak iets, maar aanwezig ben ik eigenlijk gedurende de dag heel vaak. In activiteit wat betreft posten zal dan ook wel wat verandering komen als het zover zou mogen komen dat ik gekozen word. Dan is het namelijk wel belangrijk dat mensen die mij niet kennen, mij toch iets beter leren kennen. (:
Q: Hierboven in je voorstelstukje schrijf je dat je voor objectiviteit bent. Hoe wil je dat als bemiddelaar bewerkstelligen?
A: Klopt. Ik vind het bij onenigheden en ruzies heel belangrijk dat iets goed uitgepraat wordt. Als hiervoor een tussenpersoon wordt ingeschakeld, zoals een bemiddelaar, is het naar mijn mening van belang dat diegene objectief naar de situatie kijkt en geen kant kiest. Natuurlijk kan dit in sommige situaties lastig zijn – dat kan niemand ontkennen. Als bemiddelaar heb je in mijn ogen echter slechts de taak om mensen te ondersteunen en helpen. Ik weet van mezelf dat ik mijn mening vaak achterwege kan laten wanneer nodig, dus dan zou ik zo objectief mogelijk te werk kunnen gaan. Dat betekent overigens niet dat ik als een robot functioneer, maar mijn emoties etc. zullen geen overhand krijgen.


••• Sarah / Hooverphonic
Q: Mocht je bemiddelaar worden, blijf je dan eveneens vertrouwenspersoon? Of ben je van mening dat deze twee taken wellicht overlap hebben? Denk je dat de taken van een vertrouwenspersoon de taken van een bemiddelaar in de weg kunnen zitten? Bijvoorbeeld omdat je kennis hebt over users die anderen niet hebben?
A: Lastige vraag, maar wel goed dat je hem stelt. Want dit zet me natuurlijk aan het denken.
Ik ben wel van plan om vertrouwenspersoon te blijven op Q, ik denk dat de taken zeker overlap met elkaar hebben maar dat de uitgangspunten wel anders zijn. Als vertrouwenspersoon komen mensen vaak met persoonlijke problemen bij me, terwijl het als bemiddelaar meer problemen zijn in het milieu omtrent Q.
Goed dat je benoemd of deze twee functies elkaar in de weg kunnen zitten, dit is namelijk wel iets belangrijks om rekening mee te houden. Ik ga ervan uit dat het in praktijk zal meevallen, maar er alert op blijven is wel altijd goed.
Misschien dat het in zekere zin helpend kan zijn als een user bij me komt voor bemiddeling, en ik diegene persoonlijk al wat beter ken, en daarom ook wat beter kan inschatten wat nodig zal zijn of niet. Aan de andere kant, als dit nadelig kan uitpakken, stel er is bemiddeling nodig tussen twee users waarvan ik de één goed ken, en de ander minder goed ken waardoor het voor één van de twee nadelig kan uitpakken, dan is er altijd een mogelijkheid dat ze bemiddeling vragen bij een andere bemiddelaar. Ik denk echter dat dit niet alleen bij mij kan voorkomen omdat ik toevallig vertrouwenspersoon ben, maar ook bij anderen, omdat veel mensen buiten het openbare gedeelte van Q om persoonlijk contact hebben met elkaar. En je dit dus los kan zien als vertrouwenspersoon zijn of niet.
Q: Denk je dat je naast je studie en vrijwilligerswerk voldoende tijd hebt voor de bemiddelaars taken?
A: Ik ga daar wel van uit. (: Ik zal het natuurlijk wel met periodes drukker hebben tijdens bijvoorbeeld tentamenweken, maar dit kan ik van te voren aangeven. Mijn vrijwilligerswerk kan ik van te voren ook goed inplannen. Dus ik verwacht eigenlijk geen problemen qua tijdgebrek.
Q: Hierboven in je voorstelstukje geeft je veel redenen waarom jij het goed zou doen als bemiddelaar, maar nu ben ik benieuwd naar de eigenschappen van jezelf die het soms tegen kunnen werken om een bemiddelaar te zijn — en natuurlijk hoe je daarmee om zal gaan.
A: Leuke vraag! Mijn minder goede eigenschappen... (: Die zijn er natuurlijk ook gewoon.
Ik kan best onzeker zijn. Ik wil dingen graag (in één keer) goed doen en twijfel veel aan mezelf. Ik zit hier vooral mezelf mee in de weg wat een mogelijke bemiddelaars functie lastig voor me kan maken. Gelukkig ben ik me bewust van mijn eigen onzekerheid en houd er ook rekening mee. Door bijvoorbeeld op tijd aan de bel te trekken als ik me ergens (te) druk over maak en er zo niet te lang mee rond te blijven lopen. Ook hoop ik juist ook door dit te doen voor mezelf wat meer competentie op te bouwen.
Verder vind ik het soms wel lastig om op mijn eigen grenzen te letten, ik doe vaak net wat teveel, overvraag mezelf, of zeg te snel 'ja' op iets. Ik heb al wel geleerd om op tijd hulp te vragen als iets me alleen niet lukt, dus in dat opzicht werk ik er wel aan.


••• Veerle / Leliana
Q: Afgelopen zondag (ghehe) vertelde je me dat je ooit in het moderator team hebt gezeten. Waarom ben je ditmaal voor de bemiddelaars verkiezingen gegaan? Wat zijn de redenen dat de bemiddelaars functie beter bij jou zal passen dan de moderator functie?
A: Ik merkte dat ik me toch niet helemaal thuis voelde in de moderatorfunctie omdat ik het lastiger vond om als het ware de daadwerkelijke 'rode' of 'gele kaart' uit te delen. Ik vond het toen ook al prettiger om meer in een adviserende rol te kruipen. Het overzicht voor anderen creeren en alle kanten van het verhaal te belichten. Ik vind het zelf een enorme uitdaging om anderen te helpen met tot nieuwe inzichten te komen die het probleem wat zich voor doet op te kunnen lossen. Beantwoord dat je vraag een beetje?
Q: Hierboven in je voorstelstukje geeft je veel redenen waarom jij het goed zou doen als bemiddelaar, maar nu ben ik benieuwd naar de eigenschappen van jezelf die het soms tegen kunnen werken om een bemiddelaar te zijn — en natuurlijk hoe je daarmee om zal gaan.
A: Ik heb soms moeite met dingen loslaten. Ik ben een denker, en neig ernaar om dingen oneindig lang te analyseren en soms dus te overanalyseren. Daar heb ik mezelf mee en soms anderen ook. Ik herken het ook wanneer ik zo iets doe en dan trek ik voor mezelf ook een lijn. Denk dat dat ook iets is wat ik als bemiddelaar moet gaan doen. Je moet involved zijn maar dingen soms ook even van een afstandje bekijken en het even laten geworden. Je volledig inzetten, maar als de zaak is afgerond het ook persoonlijk afsluiten. Een andere eigenschap die me tegen kan gaan werken is dat ik soms vrij sterk over kom, ook als ik iets onpartijdig en niet aanvallend bedoel. Het is voor mij dan ook belangrijk dat ik wat ik schrijf nog een keer door lees voor het klakkeloos te sturen. Zo merk ik zelf ook al snel waar ik dingen anders kan verwoorden. Wat voor mij duidelijk is hoeft natuurlijk niet duidelijk te zijn voor een ander. Proeflezen is dus erg belangrijk voor mij.
Q: Als je jezelf in één woord zou mogen omschrijven, wat zou dat woord dan zijn? En dan bedoel ik de Veerle als persoon, niet de Veerle als bemiddelaar.
A: Creatief. Nu bedoel ik niet schilderen, tekenen en schrijven (al doe ik dat ook) maar creatief in de bredere zin van het woord. Door omstandigheden bewandel ik haast nooit het 'normale' pad en moet ik regelmatig inproviseren. Dat maakt me heel creatief in het oplossen van problemen en het vinden van nieuwe mogelijkheden. Ik ben niet iemand die klakkeloos 1 pad volgt maar juist iemand die van alles probeert in te zien wat er mogelijk is, wat er te maken en te doen is.


••• Khezef / Lorem
Q: Wat zijn je favoriete bezigheden op Q.?
A: Mijn favoriete bezigheden op Q zijn het schrijven van mijn verhalen en gedichten. Aangezien dat de dingen zijn waar ik mij goed in kan uiten. Ik houd er ook van om nieuwe mensen te ontmoeten, daar maak ik soms gebruik van om hallo tegen mensen te zeggen, als ik ze online zie staan.
Q: Mocht je bemiddelaar worden, ben je dan van plan om meer op het forum te verschijnen zodat de users van Q. 'meer' van je te zien krijgen?
A: Ik was al een flinke tijd van plan om meer op het forum te verschijnen. Ik hang meestal rond bij de wedstrijden, maar het lijkt mij echt leuk om meer contact te maken met de rest van de community.
Q: Denk je dat de dingen die je hebt meegemaakt je werk als bemiddelaar in de weg kunnen staan — doordat het bijvoorbeeld te dichtbij komt? Hoe ga je hiermee om?
A: Juist niet, ik ben over mijn verleden heen gestapt, en zie het juist als een soort encyclopedie om anderen te helpen. Zodat ik anderen kan laten voorkomen het verkeerde te doen.


••• Marleen / Meraki
Q Hierboven in je voorstelstukje zeg je dat je oncomfortabel wordt van confrontaties, maar als bemiddelaar krijg je hier veelvuldig mee te maken? Hoe ga je hiermee om?
A: Simpel! Ik voel me er ongemakkelijk bij als er ruzie is en ik er buiten sta, dan gaat het kriebelen om te helpen, terwijl natuurlijk niet iedereen op hulp zit te wachten. Als bemiddelaar mag ik juist wel helpen en wordt erom gevraagd, dan zal de ongemakkelijkheid dus alleen maar afnemen. ^^
Q: Wat zijn de vaardigheden die jou kunnen gaan helpen bij het bemiddelen? Wat zijn de vaardigheden die jou juist tegen gaan zitten?
A: Vaardigheden die me gaan helpen zijn onder andere mijn kennis uit de theorie en praktijk, mijn kennis van communicatie en het feit dat ik objectief naar zaken kan kijken. Onpartijdigheid is belangrijk als bemiddelaar; kijken naar feiten. Ik ben erg gesteld op eerlijkheid, zowel als het krijgen als 'geven' ervan (voor zover je eerlijkheid kunt geven, haha). Een zwakte dat ik soms te veel wil helpen, al is het dan aan mij om een stapje terug te doen. Niet alles voorkauwen, maar handvatten bieden om zaken zelf op te kunnen lossen. Een andere zwakte is dat ik voor anderen wil nadenken. Soms denk ik iets al te hebben opgelost omdat ik denk te weten wat een ander denkt. Daarin moet ik een stapje terug doen en mensen zelf laten vertellen.
Q: Ben je meer van het alleen werken of samenwerken rondom bemiddelen? Hoe ging dat bij je voorgaande bemiddeling ervaringen?
A: Heel eerlijk? Allebei. Samenwerken is ontzettend belangrijk. Zo kunnen bemiddelaars samen richtlijnen opstellen wanneer ze op welke manier willen handelen. Daarbij kun je altijd hulp vragen aan een ander en grote zaken kun je met twee of meer oplossen. Toch zou ik dat niet altijd doen. Als het een kleinere situatie is, heeft het niet altijd zin om er met twee of meer bemiddelaars bovenop te duiken. Dat is overbodig en kan voor de persoon/personen die om hulp vraagt/vragen een beetje als overweldigend aanvoelen. Maar samenwerken is sowieso achter de schermen al heel belangrijk.


••• Filiz / Papiliones
Q: Hierboven in je voorstelstukje geeft je veel redenen waarom jij het goed zou doen als bemiddelaar, maar nu ben ik benieuwd naar de eigenschappen van jezelf die het soms tegen kunnen werken om een bemiddelaar te zijn — en natuurlijk hoe je daarmee om zal gaan.
A:Er zijn zeker wat tegen eigenschappen die het tegen kunnen werken, maar dat vind ik juist een hele uitdaging en mooi om die te kunnen ontwikkelen. Perfectionistisch en gevoelig zijn onder andere die eigenschappen, waar ik wel tegen aan loop. Ik zie dat niet als schande of een slechte eigenschap, want ik vind dat je daaruit veel kan leren.

Perfectionistisch, omdat ik het zo goed mogelijk wil doen om de mensen te helpen en hun probleem te laten oplossen en te begeleiden. Ik weet dat er een zekere hoogte is om dat te bereiken en ik kan er mij dan ook wel bij neerleggen als het niet wordt opgelost. Gevoelig, omdat ik snel ontroerd kan raken en mij enorm kan inleven in een persoon, maar daarin zie ik juist dat ik iemand zo beter kan helpen en de kern van de ruzie kan vinden.

In deze twee eigenschappen zie ik om mezelf daarvan te verbeteren en hoe ik daarmee om zal gaan. Als ik deze functie krijg is dat een goede manier om het in balans te kunnen brengen.
Q: Vergeleken met de meeste Q. users ben je vrij oud (geen belediging, ik ben zelf ook 24). Denk je dat je nog lang genoeg op Q. zal zitten om een kwalitatief goede bemiddelaar te worden of heb je wel eens gedacht: 'ik moet onderhand eens stoppen na al deze jaren?'
A: Ik weet vrijwel zeker dat ik nog op Quizlet zal zitten, omdat de website voor jong en oud is. In mijn 8 jaar (bijna 9 jaar) ben ik altijd terug gekomen op Q. Voor de meesten, maar ook voor mij is Quizlet nog steeds een verslaving. Het is nog steeds een toevlucht voor mij. Ik vind het heerlijk om op het forum te zitten, sociale contacten op te doen en lekker te schrijven. Dus ja, ik zal er nog altijd rond blijven hangen. Natuurlijk is Q. wat stillig nu, maar dat is geen reden om weg te gaan of dat ik onderhand eens moet stoppen na al deze jaren. Ik heb hier mijn lieve vriendinnen leren kennen en daar ben ik de website dankbaar voor. Dus ik zal hier nog wel meer vrienden willen maken op Quizlet. Dus jullie zijn nog lang niet van mij af en ja ik zal dan wel een kwalitatief goede bemiddelaar worden.
Q: Wat zijn je favoriete bezigheden op Q.?
A: Mijn favoriete bezigheden op Q, zijn op het forum zitten, sociale contacten op te doen en lekker te schrijven. Daarnaast organiseer ik ook met een user/vriendin een paar wedstrijden die zijn geweest of nog moet komen. Wij hebben daar ook al een plan voor om er weer eentje te organiseren. Ik ORPG ook, al is dat nu wel wat verminderd, maar ik probeer het weer op te pakken. Dus er is altijd wel iets om op Quizlet te doen voor mij.


••• Laura / Seaworth
Q: Vergeleken met de meeste Q. users ben je vrij oud (geen belediging, ik ben zelf ook 24). Denk je dat je nog lang genoeg op Q. zal zitten om een kwalitatief goede bemiddelaar te worden of heb je wel eens gedacht: 'ik moet onderhand eens stoppen na al deze jaren?'
A:Nee, ik ben absoluut niet van plan om te stoppen. Quizlet is namelijk niet gebonden aan leeftijd en dat voel ik ook helemaal niet. Quizlet en zijn users zijn met mij meegegroeid en ieder jaar ontmoet ik nog altijd nieuwe mensen.
Q: Hierboven in je voorstelstukje heb je het over je valkuilen, kan je er een aantal noemen? Hoe ga je hiermee om bij het bemiddelen?
A: k wil soms te snel. Het liefst beantwoord ik ook alle vragen in dit topic meteen zodra ze gepost zijn. Dat is ergens ook goed, maar dan heb je geen kans meer om ze daarna eens na te lezen en het eventueel nog aan te passen. Dit kan ook in de weg zitten bij het bemiddelen, want ook daar is het heel belangrijk om goed na te denken over wat je zegt en typt. Want in je eerste emotie typ je al gauw een antwoord, terwijl je een dag later er al heel anders over kan denken. Dit is iets wat ik moet leren.
Q: Hierboven in je voorstelstukje zeg je dat je altijd duidelijk bent — kan je dat toelichten? Kan dit ook op negatieve wijze opgevat worden door andere personen?
A: Ik draai niet om de zaken heen. Als ik het ergens niet mee eens ben, dan zal ik dat ook zeggen. En ja, dat kan ik op een hele normale en nette manier. Ik vind het niet fijn om vijf zinnen te moeten gebruiken om twee woorden te zeggen. Misschien dat mijn antwoorden op de vragen daarom relatief ook wat kort kunnen zijn vergeleken met een aantal anderen, maar ik houd meer van kort en krachtig. Duidelijk. Weten waar je aan toe bent en waar de ander aan toe is. Waar staan we en wat willen we? En ja, dat kan natuurlijk best eens verkeerd worden opgevat. Sommigen vinden het niet fijn om een directe vraag te krijgen zoals 'wat wil je van (...)'. Dat kan en dat mag. Daar probeer ik op in te spelen en me op aan te passen.


••• Danique / Slughorn
Q: Vergeleken met de meeste Q. users ben je vrij oud (geen belediging, ik ben zelf ook 24). Denk je dat je nog lang genoeg op Q. zal zitten om een kwalitatief goede bemiddelaar te worden of heb je wel eens gedacht: 'ik moet onderhand eens stoppen na al deze jaren?' Helemaal nu je aan het werk zal gaan het aankomende jaar.
A: Q zit nu nog teveel in mijn leven, en dat doet het eigenlijk al zes jaar. Ik heb wel eens een pauze gehad vorig jaar een hele tijd, maar ben sindsdien weer vollop terug. Ik heb er eerlijk gezegd nog nooit over nagedacht om echt te stoppen. Ik gebruik Quizlet nog veel te veel om verhalen van iedereen te lezen, zelf te schrijven en lekker op het forum te neuzen. Plus kleine verbetering (sorry): Aankomende september wordt mijn afstudeerjaar, dus ik ben nog steeds aan het studeren.
Q: Wat zijn je favoriete bezigheden op Q.?
A: Stiekem heb ik deze bij de vorige vraag al beantwoord. Ik lees super veel stories. Ik hou ontzettend van lezen, en vind het altijd geweldig te ontdekken hoe goed sommigen al kunnen schrijven. Daarnaast snuffel ik veel op het forum. Ik reageer niet op alles, maar ik vind het altijd wel leuk de topics te lezen. Ook schrijf ik veel op Q, al moet ik eerlijk bekennen dat ik op dit moment met een writersblock zit.
Q: Hierboven in je voorstelstukje geeft je veel redenen waarom jij het goed zou doen als bemiddelaar, maar nu ben ik benieuwd naar de eigenschappen van jezelf die het soms tegen kunnen werken om een bemiddelaar te zijn — en natuurlijk hoe je daarmee om zal gaan.
A: Ik ben nogal een chaoot, waardoor ik soms het overzicht kwijtraak. Dit zal niet alleen zo voor mijn bemiddelaarswerk gelden, want ik merk het ook in mijn schoolwerk. Dit los ik meestal op door met briefjes te werken. Boven mijn computer heb ik een kast zitten, en alles wat er moet gebeuren dat plak ik altijd met een sticknotitie vast. Hierdoor kan ik de stickies altijd ook goed zien en heb ik mijn overzicht zo klaar staan over wat ik nog moet doen.

Er zijn nog geen reacties.


Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen