Pitch filosofie en antropologie
Ik heb met mijn buurvrouw gesproken over haar 11-jarige dochtertje, en zij vroeg zich af: “Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn dochter ’s avonds in slaap komt zonde van tevoren een slaaptabletje te nemen of van tevoren in bad te gaan?” Toen ik met haar in gesprek was, heb ik vooral een antropologische houding aan proberen te nemen, dat wil zeggen vooral nieuwsgierig zijn, een open houding toe te passen en moeder in haar waarde laten. Doordat ik vooral met moeder gesproken heb en nauwelijks met de dochter, heb ik vooral vanuit een etic perspectief gekeken. Pas als ik met dochter sprak, kreeg ik ook het emic perspectief wat inzichtelijker. Ook heb ik de intersectionaliteitscirkel toegepast. Dochter is immers meer dan alleen het meisje met de slaapproblemen, ze is bijvoorbeeld ook Nederlandse en een goede danseres. De filosoof Foucault zegt vooral dat de mens een product is van de samenleving. In een persoon zitten de kennis, de regels en de ervaringen die gedrag bepalen. Dit gedrag dat vanuit sociale praktijken verwacht wordt, zijn de zogenaamde framing rules zoals men die in de antropologie kent. Deze framing rules kunnen in conflict komen met de zogenaamde feeling rules, het gevoel dat daarbij heerst. Volgens Foucault is wat wij voelen en denken echter ook bepaald door onze omgeving, en ik vind het daarom interessant om te bekijken of de feeling en de framing rules in dat geval nog steeds in conflict komen.
Het gedrag dat in dochter’s casus verwacht wordt, is dat zij gewoon in slaap valt zonder andere maatregelen te nemen. Dit is dan ook de norm. Dit staat in conflict met haar gevoel, het tabletje en het bad geven haar namelijk een gevoel van zekerheid dat ze in slaap komt, wat anders weggenomen wordt.
Er zijn nog geen reacties.