Wetenschap op z'n Quizlets
Speelse Schrijf Strategieën en Social Media – Anna (Lily_Evans)
Deel 2 - de analyse en conclusie
ANALYSE EN DISCUSSIE
Writing, Participation en Personal Achievement Badges
Wanneer je een account aangemaakt hebt op NaNoWriMo, kan je onder het uitklap menu My NaNoWriMo een kopje vinden met My Badges. Hier zijn drie soorten badges terug te vinden die je kan verdienen. Badges voor schrijf prestaties, voor bepaalde mate van participatie en persoonlijke badges. De eerste twee worden standaard bijgehouden en uitgereikt door de site. De persoonlijke badges kan je zelf aanklikken en bijwerken als je er eentje verdient hebt. De participatie badges zijn vooral om je actief te krijgen op het forum en te laten doneren en stimuleren dus het sociale aspect van de site. Zo krijg je een badge voor het doneren zelf, voor het plaatsen van een reactie op het forum en voor het bijwerken van je schrijversprofiel.
De writing badges zijn echter van veel meer invloed op je manier van aanpak. Binnen die badges zijn naast die voor het aanmaken van een “novel” badges te vinden voor zes verschillende woordentotalen die je behalen kunt. Eén voor de 1667 woorden (dit moet je gemiddeld per dag schrijven om de 50K precies binnen die maand te halen), één voor 5K, één voor 10K, één voor 25K, één voor 40K en natuurlijk de winnaars badge van 50K (figuur 2).
Figuur 2: Writing Badges op NaNoWriMo
Deze badges dagen je uit om telkens weer meer te schrijven tot je de 50K hebt gehaald. Ze voegen een mogelijkheid op winnen en verliezen toe aan het schrijven die geassocieerd wordt met play en hierdoor uitnodigt tot een speelsere kijk op het schrijven en je aanpak. Er is een soort druk ontstaan, niet die van een werkgever of uitgever zoals bij een beroepsschrijver het geval zou zijn, maar omdat er een kans is om te winnen of te verliezen, waardoor het schrijven zelf een speelse dimensie krijgt. Dit blijft zo tot je de 50K hebt gehaald. Er wordt duidelijk op je NaNo account in beeld gebracht hoeveel je nog moet tot je volgende badge en bij het behalen van deze Writing Badges, kleurt je statistiek van die dag oranje in plaats van bruin. Het blijft dus ook zichtbaar wanneer je de badge hebt gehaald op je profiel (figuur 3).
Figuur 3: Schrijfstatistieken van de maand november met oranje balken op de dagen dat een badge is behaald
Opvallend is dat die badges kunnen worden gezien als een reden om zo snel mogelijk zo veel mogelijk te schrijven, want hoe eerder de badges binnen, hoe beter. Het wekt dus de indruk te stimuleren af te wijken van een schema en gewoon zoveel mogelijk te schrijven in een zo kort mogelijke tijd. Vooral omdat je badges en statistieken zichtbaar zijn voor alle andere schrijvers van NaNo die een kijkje nemen op je profiel. Hier is een koppeling te zien met Elbow en Daiute, door wie gepleit werd los te komen van schema’s en vastigheid en lekker te schrijven. Wanneer men snel doorschrijft, neemt men immers minder tijd om dit vooraf te bedenken of te plannen. men schrijft gewoon.
Naast de badges voor woordenaantallen zijn bij schrijversbadges ook die voor dagen achter elkaar je woordenaantal aanpassen. Dit stimuleert dus elke dag te schrijven en hiermee ook door te blijven schrijven. Nou kan het opgevat worden als een soort schema, omdat als je elke dag moet schrijven je bijvoorbeeld elke dat die 1667 woorden zou kunnen schrijven, maar feitelijk is dat niet nodig. Als je bij wijze van spreken elke dat één woord zou schrijven en dit zou optellen elke dag, dan zou je de badges ook halen. Het is niet afhankelijk van een schema en hierom niet noodzakelijk iets dat aanstuurt op planning. Wel legt het een soort dwang op elke dag er weer iets uit te gooien, ook al weet je misschien niet wat en heb je eigenlijk niet zoveel tijd die dag. Het stimuleert je toch op een creatieve manier een oplossing voor dat soort problemen te vinden en gewoon te blijven schrijven, wat ook aansluit bij het idee van de badges voor woordenaantallen om alles los te laten en gewoon zoveel en zo vaak mogelijk te schrijven, om dat doel te halen, om die aangemaakte “novel” af te ronden.
Van de Personal Achievement badges zijn er in totaal dertien te verdienen. Opvallend zijn vooral de eerste twee, waarvan je eigenlijk maar één van de twee kunt verdienen, omdat ze elkaar tegenspreken. Dit zijn de Pantser en Planner badges. De één is dus eigenlijk volledig te koppelen aan de speelse houding, de Pantser badge, en de ander, de Planner badge, is juist voor hen die wel een hele planning hebben en compleet vastleggen wat ze willen doen de komende maand. Hoe vast, wordt verder niet aangegeven, maar de schrijvers die deze badge bezitten, lijken in ieder geval ondanks de spelelementen waartoe NaNo uitnodigt toch een serieuzere aanpak aan te houden. Duidelijk is echter dat NaNo ook zeker hen beloond die in volledige spontaniteit geloven en gewoonweg met een speelse houding uit gaan proberen wat werkt en wat niet. Bovendien wordt er bij de Planner Badge maar een minimale eis van enkele notities te zijn, dus de spontaniteit wordt meer benadrukt dan de complete vastliggende structuur (figuur 4).
Figuur 4: De Pantser en de Planner badge.
Daarnaast is NaNoWriMo elk jaar en biedt het meerdere opties door deze twee badges te laten zien. Het kan dus ook gezien worden als een stimulans om hier eens mee te spelen en te experimenteren. Dat ligt er maar net aan hoe je de betekenis van deze badges decodeert.
Dan zijn er verder nog tussen die dertien een aantal badges die eruit springen. Anderen hebben voornamelijk te maken met de sociale activiteiten als schrijver door samen te schrijven of elkaar aan te moedigen, maar enkelen sturen overduidelijk aan op nieuwe manieren van schrijven en hiermee het speels aanpakken van het halen van die woorddoelen. Zo heb je de Secret Noveling, Procrastination, Game On en Eureka Moment badge. De Secret Noveling badge is te verdienen door ergens te schrijven waar je eigenlijk niet hoort te schrijven. Bijvoorbeeld op een openbaar toilet, onder je bureau in plaats van erop of op een paard. Het maakt niet uit waar, zolang het maar een plek is waar je overduidelijk niet hoort te schrijven. Een misschien logischer voorbeeld zou zijn tijdens een college waar je de spanning hebt of de docent het doorheeft of niet. Al met al nodigt het overduidelijk uit tot een speelsere houding tegenover je schrijfstrategie.
Als beschrijving bij de Procrastination badge staat letterlijk “Give yourself this badge if you've achieved putting off "noveling" in new and exciting ways” dus dat is eigenlijk een heel duidelijk voorbeeld van een badge die aanstuurt op een minder serieuze manier van schrijven, opzoek gaan naar een speelsere nieuwe creatieve aanpak. Het dwingt je haast je standaard houding te laten varen en te spelen met nieuwe manieren en ideeën.
De Game On badge is eveneens een heel duidelijk voorbeeld en bovendien een duidelijke vorm van gamification. Het nodigt je uit een daadwerkelijk spel te maken van jouw strategie van schrijven en hierbij noemt het een fenomeen genaamd word wars, oftewel woordenoorlogen. Hierbij strijd je tegen anderen om in een bepaalde tijd zoveel mogelijk woorden te halen. In plaats van met een serieuze houding te schrijven, schrijf je dus in een soort spelvorm met een speelse houding tegenover je schrijfwerk.
Het Eureka Moment is natuurlijk voor hen die volledig zijn gaan experimenteren en hier vervolgens baad bij hebben. Het is de badge voor dat moment dat je volledig los gelaten hebt, hebt gespeeld met je woorden, geëxperimenteerd hebt met je schrijfstrategie en dit vervolgens allemaal perfect samen lijkt te komen en blijkt succesvol te zijn.
Motivatie-mails
Naast de badges bevatten de mails die NaNo stuurt opvallende uitspraken. In dit gedeelte van de textuele analyse, zullen een aantal uitspraken besproken worden, die elke NaNo’er in zijn mailbox krijgt en hierdoor dus te zien krijgt. Dit zijn voorbeelden van uitspraken:
“Fears & doubts are normal. Don't try to pretend they don't exist. You just find a way to keep writing anyway.” – Sarah Ockler
“Anything that gets words on the page is the Right Thing to Do.” – Diana Gabaldon
“If you have no clue what must happen, leave yourself open to the unexpected. The telephone might ring! Someone might pound on the door! A sinkhole might open in the backyard!” – Charlaine Harris
“Sometimes inspiration can be found in the strangest of places.” – Sandy Hall
Deze uitspraken geven de strekking van het volledige mailtje waar ze in staan weer. Ze sturen allemaal aan op gewoonweg doorgaan, zoals de badges ook al deden. Daarnaast kan “just find a way to keep writing anyway” worden gedecodeerd als het bericht dat je nieuwe dingen moet uitproberen en experimenteren om toch door te schrijven, wat weer aanstuurt op de speelse houding tegenover je strategie. Je moet ermee spelen, mee experimenteren om door te gaan. Dat geldt ook voor “leave yourself open to the unexpected”. Dat stelt ook dat je open moet staan voor nieuwe dingen en de boel van speelse kanten moet zien te bekijken, wil je het woordenaantal bereiken dat je jezelf als doel hebt gesteld op dat moment.
“in the strangest of places” kan natuurlijk ook op van alles en nog wat duiden, maar toch vooral op kijken buiten je normale blikveld, wat weer aansluit op het experimenteer gedeelte wat ook kleine kinderen doen wanneer ze leren schrijven. Diezelfde speelse houding als die van die kinderen tegenover schrijfstrategieën is wordt hier van de NaNo schrijver gevraagd.
Discours omtrent NaNoWriMo
Sinds het ontstaan van NaNo zijn er verscheidene auteurs die hun best hebben gedaan te omschrijven wat NaNo voor hen deed en zo hier een conclusie uit te trekken. Zij vormen samen een discours omtrent NaNo. Onder hen is Larry D. Burton, in wiens artikel Lessons from NaNoWriMo één gedeelte van zijn conclusies volledig gewijd is aan “Play With Your Writing”.
“I agree that it is difficult, even hard, work. But it can also be enjoyable and rewarding. I found this particularly true during my NaNoWriMo experience as I learned to play with my writing.” [8 ]
Hier is weer een overeenkomst te vinden met Daiute. We kennen schrijven als werk en daardoor benaderen we het van een serieuze kant, maar Burton stelt hier dat schrijven ook leuk kan zijn en zelfs dat hij door NaNo heeft geleerd te spelen met het schrijven. Hierin noemt hij vervolgens de al eerder genoemde word wars, hetgeen aangeprezen bij de Game On badge. Hierin gaat hij zover dat hij stelt niet slechts word wars handig te vinden samen met anderen, maar hij hield ze ook met zichzelf. Ook stimuleerde het hem dusdanig te blijven schrijven, dat hij de planning die hij had gemaakt niet aanhield, maar wel gebruikte voor iets dat hij “Leap Writing” noemt. Dit houdt in dat je bepaalde stukken die je op dat moment minder liggen overslaat en je doorgaat naar een stuk waar je op dat moment zin en inspiratie voor hebt. Er wordt hier dus speels omgegaan met zijn oorspronkelijke planner strategie. [9]
“If writing does begin to feel like it is becoming drudgery rather than an enjoyable pursuit, use the seventh lesoon I learned from NaNoWriMo: Play with your writing.”[ 10 ]
Hier lijkt het discours volledig aan te sluiten op wat de mails in de NaNo mailbox proberen te bereiken. Wanneer je vast komt te zitten, neem dan een speelse houding aan en blijf schrijven, probeer nieuwe dingen uit, experimenteer.
In A Postmortem on NaNoWriMo: Analyzing the Creative Process of Writing Under Time Constraints beschrijft Mary Westveer hoe haar NaNo ervaring is verlopen. Ze was zich overduidelijk bewust dat iemand niet zomaar even 50K op de plak zet binnen één maand en begon hierom meteen al met experimenteren om dit probleem op te lossen. In het artikel legt ze uit hoe ze gebruik maakt van een al voor haar bekend spel om haar verhaal op te baseren. Het is een vernieuwende en toch vrij speelse tactiek om niet je eigen verhaallijn volledig uit te werken, maar het verhaal te baseren op een spel. Vervolgens spreekt ze over die karakterkaarten, waarvan ze dacht dat ze er genoeg aan zou hebben, maar tijdgebrek dwingt haar toch creatief te zijn en te spelen met de vastliggende karaktereigenschappen.
“I began NaNoWriMo with the assumption that I understood my characters, only to find out quickly this was not the case.”[ 11 ]
Tijdens het schrijven moest Westveer dus verplicht creatief omgaan met haar karakters en blijkt dat ze wat ze had, niet door het volledige verhaal heen aan kon houden, omdat er te weinig tijd was om lang na te denken over de dingen. Verderop komt ze tot de conclusie dat er maar één manier is om te schrijven en dat is gewoon zitten en schrijven.
“What it takes to get a story from your head to paper is taking the time to sit down and write. Writers need to spend time exploring the wold of their stories and the characters that inhabit it.” [ 12 ]
Dit exploreren van de wereld in het verhaal is precies de speelse houding die Daiote ook al benoemde. Het gewoonweg uitproberen en bekijken is een strategie voor schrijvers die dus ook door Westveer wordt ervaren als de juiste, de enige juiste blijkt uit haar onderzoek. Ze stelt immers dat dit hetgeen is dat nodig is om een verhaal te schrijven. Dat NaNoWriMo dit aan haar duidelijk heeft gemaakt, zegt dus iets over zijn invloed hierop.
CONCLUSIE
Onderhand zijn we op het punt gekomen een antwoord te formuleren op de vraag: Op welke manier beïnvloedt National Novel Writing Month de playful attitude van schrijvers tegenover schrijf strategieën? Deze vraag is te beantwoorden op twee niveaus aan de hand van een combinatie van beide typen analyses.
Conclusie nummer één is dat NaNoWriMo een positieve invloed heeft op de playful attitude van schrijvers tegenover hun schrijf strategieën. Dat wil zeggen dat NaNoWriMo met grote mate aanstuurt op het gebruik van een speelse blik op schrijf strategieën. Zowel de badges als de mails die de site verschaft aan deelnemers staan volledig in het teken van het loslaten van de vaste strategieën en planningen en creatief met het schrijven om te gaan. Ze zeggen te experimenteren en met een vernieuwende en speelse blik te kijken naar de aanpak van het schrijven. Daarnaast blijkt ook uit de discours analyse dat NaNo aanstuurt op een speelse houding. Het blijkt één van de belangrijkste lessen te zijn tijdens de NaNo deelname. Niet alleen door de badges die al aansturen op een zo vrij en snel mogelijke werkwijze, zoveel mogelijk schrijven in een zo kort mogelijke tijd, maar ook door de deadline van 30 november wordt dit nog eens benadrukt.
Naast dat NaNo dus op positieve wijze de playful attitude van schrijvers beïnvloedt, is het wel duidelijk dat de badges veel doen voor het stimuleren van een playful attitude. Vooral de Game On badge die gelikt is aan de word wars geeft een duidelijk bericht af, blijkt wanneer een brug wordt gelegd tussen de badge als mediatekst en het discours omtrent NaNoWriMo: ga speels om met je schrijfstrategieën. Ook de benadrukking dat je door moet schrijven als schrijver zijnde en de doelen die gesteld worden, niet alleen die van 50K, maar ook die van de volgende te halen badge, dwingen haast tot een creatieve speelse blik als schrijver zijnde. Uit de discours analyse komt dit zeer duidelijk naar voren en de tekstuele analyse van de woordenaantal badges sluit hier ook volledig op aan. Daarnaast combineren de mails de tijdsdruk opvallend veel met het idee los te laten en creatief en speels te werken om je doel te halen. Hier wordt dus eigenlijk nog eens extra benadrukt dat de playful attitude de enige juiste is als het om schrijf strategieën gaat.
Al met al kunnen we dus concluderen dat een heel aantal tekstuele eigenschappen van de website een grote positieve invloed heeft op de playful attitude van schrijvers tegenover hun schrijf strategieën en dit duidelijk is terug te zien in het discours omtrent NaNoWriMo.
EINDNOTEN
8 Larry D. Burton, “Lessons From NaNoWriMo.” Journal of Research on Christian Aducation, 18 (Michigan: Routledge, 2009): 9.
9 Burton: 9-10
10 Burton: 8
11 Mary Westveer, “A Postmortem on NaNoWriMo: Analyzing the Creative Process of Writing Under Time Constraints.” Lee Honors College at ScholarWorks at WMU (2014): 14-15
12 Westveer: 18
Reageer (1)
Ik vind dat het driehoek - vierhoek topic hier wel in gepast had :d
8 jaar geleden