StillBored schreef:
(...)
hm... ik wil je echt niet beledigen hoor maar dat klinkt alsof je gelooft in God. Naja je hebt wel gelijk dat het hun schuld is dat ze daar gaan wonen x3 alleen zijn er nu wel erg veel aardbevingen die niet echt verklaart kunnen worden
Ik geloof niet in God maar in de kracht van moeder natuur.
Ik kan ze verklaren als je wilt.
De aardkorst bestaat uit losse platen die op de mantel ronddrijven. Deze platen drijven na elkaar toe,langs elkaar heen of van elkaar of.
Even uit mijn hoofd,bewegen de platen bij Indonesië(en Japan en heel de grote oceaan) naar elkaar toe. Omdat de oceanische plaat zwaarder is dan de continentale duikt de oceanische onder de continentale. Dit gaat niet mooi geleidelijk zoals bij bv ijs maar gaat maat horten en stoten.
Een aardbeving is,in dit geval, een ophoping van druk omdat de oceanische onder de continentale schuift. Hij zat als het ware vast en heeft zich los gestoten.
De kracht die daar bij vrij komt is een aardbeving.
Snap je?
Waarom het nu gebeurd is inderdaad niet uitteleggen,het gebeurd op een willekeurig moment(hoewel da aardbeving van Japan er best mee te maken kan hebben). Hoewel ze kunnen het soms voorspellen.
Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall