Ik moet een beschouwing maken voor Nederlands.
En nu vroeg ik me af wat jullie er van vinden?
Schooluniformen in Nederland
Iedereen ken vast wel het fenomeen, dat je ’s ochtends voor je kast staat en niet weten wat je aan zal trekken. Hoe zou het zijn om daar nooit meer over na te denken, om elke dag het zelfde aan te trekken? Jongeren in Engeland kennen dat probleem niet, ze dragen schooluniformen. Schooluniformen, zou dat ook wat zijn voor ons kikkerlandje?
Om mij heen zie ik vaak dat mensen worden uitgelachen en/of uitgescholden worden. Vaak is de reden, de kleding die mensen dragen. Alleen al dat de kleding niet in de mode is, is vaak al een reden om iemand uit te schelden. Om dit tegen te gaan, zou een schooluniform een goede mogelijkheid zijn. Iedereen draagt toch hetzelfde.
Maar de vrijheid zou een discussie punt kunnen zijn. In ons land is vrijheid een belangrijk standpunt. Kijk maar naar vrijheid van meningsuiting. Daar zijn talloze verhitte uitspraken over. Een uniform weerhoudt men van zijn vrijheid, om zich te kleden zoals hij/zij wilt. Mensen zouden niet meer uit kunnen komen voor zijn/haar stijl, en zullen zich op den duur zelfs onderdrukt kunnen voelen.
Zoals zo vaak in Nederland komen de onderwerpen gelijkheid en vrijheid tegenover elkaar te staan. Zouden we moeten kiezen voor gelijkheid of voor vrijheid, wat bij ons vanaf kinds af aan erin gehamerd is. Er valt over beide standpunten wel iets te zeggen. Kies je voor het ene, dan zullen er mensen niet mee eens zijn. Kies je voor het andere, dan zit je nog met hetzelfde probleem. Er zullen dus altijd mensen ontevreden blijven, maar iedereen tevreden stemmen zal een lastig parket blijven.
I'm the one who gripped you tight and raised you from perdition.