• Oke ik moet het even met iemand delen...

    Ik vroeg aan een soort van vriend van me of hij nog leuke en goede scholen wist in Amsterdam met Grafisch Vormgevings opleiding, hij stuurde me een link op de school waar hij heeft gezeten, ik heb serieus een uur op die site rondgekeken en ben echt nog al verbaasd in het niveau verschil...

    Ik heb een jaar lang Allround DTP gedaan (opmaken van teksten voor advertenties, boekjes, folders etc.) en nu zit ik al in mijn tweede jaar op Grafische Vormgevings op een andere school. Het is MBO niveau 4 maar ik heb soms echt enorm het gevoel dat ik er geen donder leer en dat er alleen vaag wat blijft hangen. Onze school werkt ook met allemaal vage papiertjes waar je echt niks aan hebt en als ik het vergelijk met die school waar die soort van vriend op heeft gezeten en wat hij nu allemaal kan heb ik echt niet het idee dat ik dat hier ga leren. Begrijp me niet verkeerd ik heb een super leuke school met geweldige vrienden en geweldige leraren, ik heb gewoon niet bepaald het idee dat ik hier meer leer dan ik al wist en de manier van lesgeven is ook vaag.

    Ik had in mijn hoofd om mijn opleiding nu wel af te maken want ik vind het super leuk, alleen moet ik dan nog 2 jaar en dan heb ik mijn MBO niveau 4 Grafische Vormgevingsdiploma. Daarna wou ik naar een kunstacademie in Amsterdam gaan. Maar de school die die soort van vriend gaf is ook een MBO school en ze hebben er geen HBO... Het heeft dezelfde opleiding: Grafische Vormgeving niveau 4, maar aan al dat werk te zien van wat er op die site staat en wat ik van die vriend heb gezien is dat zo veel meer, uitgebreider en beter dan wat ik nu op school al 2 jaar lang krijg.

    Ik wil nu echt heel graag naar die school toe en met mijn opleiding kappen, alleen kan ik dan weer in de eerste beginnen. Er is wel een mogelijkheid om de opleiding versneld te doen dan heb je je diploma in 3 jaar, maar dat moet je maar net aankunnen. Ook zit ik met het feit dat ik dan mijn school moet verlaten dus ook heel veel vrienden amper nog ga zien en de gezelligheid, is die nieuwe school wel net zo gezellig en leuk als die waar ik nu op zit? En het grootste probleem: Die school staat in Amsterdam, en ik woon in de buurt van Zwolle. Elke dag anderhalf tot 2 uur heen en anderhalf tot twee uur terug reizen is niet bepaald een optie (slechte verbinding etc.) dus dan zou ik op mezelf gaan wonen in Amsterdam (dat wil ik sowieso al heel graag) maar daar is het geld nu ook niet voor... (mijn ouders zien me al aankomen...)

    Of ik maak de opleiding af en ga over 2 jaar opnieuw die opleiding doen en dan versneld op die ene school... Maar dat is ook weer zo dubbel op...

    Wat zouden jullie doen? En hebben jullie nog tips? Want ik twijfel nu echt heel erg...

    [ bericht aangepast op 19 nov 2010 - 19:05 ]


    dream, dare, fly!

    ik zouw niet weten wat ik moest doen ik ben nog maar 14 dus zit nog maar in de derde

    Hmm, praat erover met iemand die je kent, een vriendin of die vriend die je die link heeft gegeven, en denk er nog even over na. Dit is een belangrijke keuze, dus schrijf alle voor en nadelen van de verschillende opties desnoods op als je het anders niet meer weet, en kijk dan wat het zwaarste weegt.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    He ik doe ook Allround DTP, met Webdesign :)
    Back to the point; Als ik jou was zou ik gewoon je huidige opleiding afmaken en dan naar die andere school. Je kan er alleen maar voordelen aan hebben als je deze opleiding afmaakt. Je hebt dan toch iets meer ervaring en is het misschien makkelijker om je volgende dus versnelt te doen.
    Succes.


    Don't wait for the perfect moment, take the moment and make it perfect.

    Qlimax schreef:
    He ik doe ook Allround DTP, met Webdesign :)
    Back to the point; Als ik jou was zou ik gewoon je huidige opleiding afmaken en dan naar die andere school. Je kan er alleen maar voordelen aan hebben als je deze opleiding afmaakt. Je hebt dan toch iets meer ervaring en is het misschien makkelijker om je volgende dus versnelt te doen.
    Succes.


    Haha grappig, ik ben er alleen mee gestopt omdat ik toch meer wou gaan ontwerpen en me eigen creativiteit ergens in kwijt wou, Allround DTP is meer het opmaak werk ervan maar je kan het als een enorm goede basis gebruiken voor Grafische Vormgeving en helemaal als je Webdesign erbij hebt (ik vond dat alleen helemaal niks dus dat was ook een reden voor mij om ermee te stoppen :P)

    Maar ja dat is inderdaad ook een optie alleen doe ik dan zeg maar 2 keer dezelfde MBO opleiding op hetzelfde niveau dus dan is het ook nog maar de vraag of ze je willen aannemen daar op die school... Maar aan de andere kant dan is het inderdaad ook makkelijker om het versnelt te doen ja


    @Square
    Ik heb net het hele verhaal uitgelegd en naar een vriendin gestuurd, ze gaat hem vanavond lezen en terug reageren :)
    Ik durf het nog niet aan mijn ouders te vertellen want die zien me echt alweer aankomen :')


    dream, dare, fly!

    Als je twijfelt, NIET doen. Vertrouw me (':
    Maar ik zou eerste deze opleiding afmaken en daarna eventueel nog diezelfde opleiding doen in Amsterdam, als je wel het geld er voor hebt want zonder geld kom je sowieso toch nergens. (':


    your eyes are like stars in the night.

    Is er serieus een opleiding voor tekstopmaak? dat leer je toch jezelf?

    Maar ja, er zit een groot niveauverschil onder MBO's, maar volgens mij zijn 9/10 opleidingen niet wat men ervan verwacht, dus ik zou gwn blijven, de ene MBO school heeft toch niet meer status dan de andere MBO school voor zover ik weet.

    shadowsalyer schreef:
    Is er serieus een opleiding voor tekstopmaak? dat leer je toch jezelf?

    Maar ja, er zit een groot niveauverschil onder MBO's, maar volgens mij zijn 9/10 opleidingen niet wat men ervan verwacht, dus ik zou gwn blijven, de ene MBO school heeft toch niet meer status dan de andere MBO school voor zover ik weet.


    Jup die is er maar dan wel met meer mogelijkheden en niet alleen maar tekstopmaak. Sommigen hebben dat van zichzelf al maar anderen niet, en sowieso bij zo'n opleiding komt veel meer bij kijken dan alleen de tekst neerzetten :P

    Maar ja mijn school staat wel op de zwarte lijst, en ik leer er gewoon geen piep... Die school die die vriend aanraadde is echt een Media school, met echt alles wat je in de media nodig hebt dus waarschijnlijk is dat sowieso al beter...


    dream, dare, fly!

    Dan moet je nu voor jezelf kiezen of je een goede opleiding wilt of bij deze vrienden blijven..


    I know there's a way so I promise: 'I'm gonna clean up the mess I made'

    reyon schreef:
    Dan moet je nu voor jezelf kiezen of je een goede opleiding wilt of bij deze vrienden blijven..


    Als dat het enige punt was dan was ik allang naar die school in Amsterdam gegaan, maar het gaat nu ook over of 2 uur heen en 2 uur terug reizen (dat hou ik aan het begin nog wel vol maar op een gegeven moment gaat me dat echt slopen) en daar heen verhuizen maar daar is het geld nu niet voor... :')


    dream, dare, fly!