• Only Seven Left tieneridolen
    AMERSFOORT - Worden de jongens van Only Seven Left de nieuwe tieneridolen van Midden-Nederland? Je zou kunnen denken van wel.

    De band speelde op de landelijke Tinadag voor tienduizend meiden en stond vorig jaar op een halfmiljoen dozen hagelslag van het merk Fred Ed.

    Wie de laatste Hitkrant koopt, treft ook al een foto en een interview met het jeugdige bandje aan. En wie zijn later deze maand te zien op de poster van CosmoGirl? Juist ja - wéér Only Seven Left.

    ,,Ja, het gaat hard,’’ vertelt zanger/gitarist Jochem Winterwerp (17). ,,We worden ook geregeld geïnterviewd door schoolkrantjes. De standaardvragen zijn: wat is je lievelingskleur? Heb je al een vriendin? Waarom heten jullie Only Seven Left?’’

    Voor wie het precies wil weten: Jochems lievelingskleur is roze en hij heeft al een vriendin. Zanger/gitarist Bart van Dalen (21) heeft er ook een, de rest is single. En: de naam Only Seven Left klinkt reuze interessant, maar betekent niets.

    Tot dusverre is de roem ’alleen maar leuk’, vertelt drummer Bram de Wijs, die met zijn 25 jaar de oudste is van de band. ,,We worden steeds vaker herkend op straat. Nou, dan maken we even een praatje.’’

    Van hysterische menigtes is geen sprake. ,,Ja, soms worden we midden in de nacht gebeld door een verward meisje dat op de ene of andere manier achter ons telefoonnummer is gekomen. Dat is minder leuk.’’

    Only Seven Left onderscheidt zich van de traditionele boy bands, benadrukt Jochem. ,,We playbacken niet, we spelen alles zelf en we doen zelf ons haar. We zijn ook niet door zakenlieden bedacht. De band is spontaan in de oefenruimte ontstaan.’’

    De muziek is ook anders. Only Seven Left speelt geen zoetige popliedjes maar stevige rock. ,,Pianorock,’’ noemen ze hun muziek, sinds gitarist Roderick Knijnenburg vorig jaar op de piano overstapte. Bram: ,,De klank van de piano staat voorop. De songs zijn wel catchy en meezingbaar.’’

    De bandleden zullen vooralsnog niet rijk worden van dit avontuur. Only Seven Left speelt gemiddeld eens per week en de platenverkoop is bescheiden. Bram: ,,We hebben alleen nog maar singles gemaakt. Platenzaken willen het liefst albums verkopen. We zitten ook niet bij een groot label maar bij mijn eigen firma Stuck In A Day Records.’’

    Dat laatste heeft als voordeel dat de muzikanten hun eigen gang kunnen gaan; er is geen producer die hun de wet voorschrijft. Want het gaat Only Seven Left toch in de eerste plaats om de lol van het muziek maken. Dat was zo toen het bandje werd opgericht door Jochem en zijn jongere broer Hinne in 2006 en dat is nog steeds zo.

    Wat doet Bram als relatieve veteraan in een tienerband? ,,Ik kwam erbij om in de studio een drumpartij in de spelen en ze een beetje te coachen. Daarna ben ik gebleven. Ik merk niets van het verschil in leeftijd. We spelen prima samen en zijn daarnaast heel goede vrienden. Ik denk dat deze band nog wel een tijd zal bestaan.’’


    My heart is yours and so am I