• De stelling van deze week luidt:
    Een schrijver heeft de plicht maatschappelijk betrokken te zijn

(dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

Nee, maar ik vind vaak boeken van schrijvers die dat wel zijn interessanter. Plus, ik vind die schrijvers als mens vaak boeiender en bewonderenswaardiger. Het moet niet, maar persoonlijk vind ik het wel belangrijk in wat ik zie en lees

[ bericht aangepast op 11 maart 2026 - 13:29 ]

Tijd voor koffie.

Niet echt. Ik denk dat veel schrijvers - vooral ook indie schrijvers - zichzelf deze verplichting opleggen, omdat ze een platform hebben, maar ik heb het idee dat dit niet altijd verstandig is. Ik vind het zelf helemaal prima om de schrijvers die ik volg over politieke issues te zien posten, om aandacht te vragen voor vrouwenrechten bijv., maar ik denk dat er te veel de nadruk op gelegd wordt dat iemand die zichzelf met wat voor vorm van media openbaar geeft - boeken, film, skits, etc. - ook zichzelf uitspreekt. Het gaat dan ook soms ten koste van de kunst van zo'n persoon, omdat er een hoge verwachting ligt - van het publiek of van de persoon zelf - en dat is niet handig. Dan krijg je ook de kromme opmerkingen 'ja, dat nieuwe boek van schrijver X is wel heel erg onrealistisch/geforceerd zo...' of dat er ineens ongerelateerde politieke ontwikkelingen van onze wereld worden gespiegeld in dat boek die niks toevoegen, just for the statement.

Natuurlijk is het goed dat iemand zichzelf in wil zetten voor de maatschappij en verbeteringen teweeg wil brengen, maar ik heb het idee dat we daar te veel de nadruk op proberen te leggen bij mensen met iets van een vorm van invloed.

It finally happened - I'm slightly mad! ~ Queen