Dag schatties!
Ik werk sinds november in OKAN (Onthaalklas voor Anderstalige Nieuwkomers), de Vlaamse versie van wat in Nederland de Internationale Schakelklas heet. NT2 voor kinderen van middelbare schoolleeftijd. Bijzonder uitputtend, maar topjob, eigenlijk.
Nu leren we de jonkies natuurlijk mooi en beschaafd Algemeen Nederlands aan. Alleen is het probleem ... dat wordt door geen kat in Vlaanderen gesproken. Ik geef even een voorbeeld.
"Hallo, hoe gaat het met u?"
- "Met mij gaat het goed. En met jou?"
"Zozo. Kan beter."
- "Oei, hoe komt het?"
"Ik voel me wat ziekjes."
wordt al gauw:
"Eeej, oe ist?"
- "ça va. emme u?"
"goh, ça ... va. Nie dadde."
- "Oei, oe kommet?"
"Kben wa mottig."
Nu kwam twee weken geleden een leerling af met een (hilarische) impressie van ons coördinator en gebruikte de vorm "eftjes" in plaats van even. Gisteren kwamen opeens twee leerlingen ons bureau binnen, vroegen iets, en gingen weg met "saluutjes". Fantastisch, vind ik. Mijn passie is dan ook spreektaal en taalvariatie.
Ik denk dus - en wil aan mijn collega's voorstellen - om voor elke klas een lesblok in te lassen over spreektaal. Daarin zou ik willen bespreken wat in Vlaanderen écht gezegd wordt, hoe we écht spreken. Lijkt me heel leerrijk en waardevol voor onze leerlingen, die natuurlijk in Vlaanderen wonen en hier moeten communiceren met anderen.
Nu ben ik een preliminaire lijst aan het opstellen van dingen die ik kan bespreken in dat blok. Ik heb wel wat ideeën, maar jullie, als Nederlandse Quizletvriendjes, lijken me eigenlijk de aangewezen mensen om te vragen wat voor *júllie* heel afwijkend is? Omdat de Nederlandse (en Vlaamse) standaardtaal erg gebaseerd is op het Nederlands uit Nederland, lijkt het me dat ook jullie daar een goed referentiepunt voor zijn.
Hieronder even wat ik al heb opgelijst van dingen die ik zou willen bespreken:
1. Franse invloeden (ça va, merci, allee, bon, ...)
2. -t (als klank) deleties (nie, me, da, wa, goe)
3. Vlaamse interjecties/stopwoordjes (amai, allee, jawadde)
4. Ge/gij u/uw ("ebt ge uwen boek mee?")
Dus als jullie nog op dingen komen, geef aub een gil!
[ bericht aangepast op 26 feb 2026 - 0:34 ]
Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried
) Nederlandse woorden / uitdrukkingen / schrijfwijzen