Alhoewel ik de bovenstaande punten begrijp, komt deze stelling op mij over alsof het vanuit het oogpunt komt van iemand die weinig literatuur voor volwassenen leest. Dit is niet om te zeggen dat YA fictie niet ook over diepgaande onderwerpen kan gaan, maar wanneer ik deze boeken (hoe mooi ze geschreven zijn dan ook) vergelijk met een echt goed boek voor volwassenen, zijn ze gewoon niet op hetzelfde level van complexiteit, over het algemeen. Ik denk zeker dat er een overlap bestaat tussen de genres, daar niet van - er zijn heus een hoop volwassene boeken die niet zo heel diep zijn en jeugdboeken die veel meer substantie hebben dan deze volwassene boeken, maar als ik kijk naar volwassen boeken die ik heel goed vind vs. jeugdboeken die ik heel goed vind is het allereerste dat me opvalt over het algemeen wel de diepgang en complexiteit. Het verschil is niet heel groot, maar er zijn wel wat limieten die komen met het schrijven voor een jonger publiek wat betreft heftige onderwerpen (en de heftigheid is wel meestal waar je juist veel diepgang kunt vinden).
Anyway, voor mij ligt het eraan of de stelling betekent "een goed YA boek kan zo diepgaand zijn als een gemiddeld boek voor volwassenen" (waar ik het mee eens ben - veel literatuur, zeker door vrouwen, wordt oneerlijk gecategoriseerd als YA terwijl het prima voor volwassenen zou zijn, en veel literatuur door mannen die juist in jeugdliteratuur zou passen wordt automatisch als serieuzer en volwassener gezien, uiteraard gaat er veel overlap zitten tussen deze boeken, aangezien ze technisch gezien hetzelfde genre zijn) of "een goed YA boek kan zo diepgaand zijn als het meest diepgaande boek voor volwassenen", en daar zou ik het niet mee eens zijn, puur om wat ik gelezen heb, omdat ik weet dat het gewoon echt nét niet op hetzelfde level zit wegens de limieten die komen met een genre (en dat is helemaal oké, want niet alle levels van "diepgang" zijn leuk of zelfs maar te begrijpen voor tieners). Dus anyway dit basically
"I have love in me the likes of which you can scarcely imagine and rage the likes of which you would not believe."