Mee eens. Ik vind dat openbaar vervoer geen verdienmodel zou moeten zijn. De prijs loopt op door marktwerking, wat bizar is gezien het om een openbare service gaat. Op dit moment vind ik het ook niet echt openbaar, gezien de prijzen veel mensen buitensluiten. Veel van de vermeende nadelen zijn ook niet van toepassing. In Luxembourg is het OV inmiddels gratis, gezien ze minder auto's op de weg wilden. Nu is Luxembourg een erg op auto-gefocust land en is dit nog een intentie, waar Nederland goede infrastructuur heeft voor OV, fietsen en andere vervoersmogelijkheden. Belastingsverhoging kan ook flink meevallen. Op dit moment gaat er veel geld naar het onderhouden en bijbouwen van wegen. Dit zal niet verdwijnen, maar zeker verminderen. Daarnaast is het een radicaal goede stap voor het klimaat (wat betekent dat ook dit potje zal bijdragen aan de kosten en belastingkosten bij de burger worden weggehouden). We proberen in Nederland ons te vergroenen, een transitie te maken naar een klimaatbewuster leven, wat moeilijk is als een van de meest geurbaniseerde, dichtbevolkte landen van de wereld. Maar dit kunnen we wel. Het zou ook echt een mooie stap zijn in het tegemoet komen van de inwoners, die bewezen steeds armer wordt en waarvan een groeiend deel zich onder de armoedegrens bevindt. Zou mooi zijn als OV kosten geen reden is voor een gezin dat het niet breed heeft om niet naar een museum of kinderboerderij te gaan. Maar realistisch gezien denk ik dat auto- en oliemaatschappijen, gecombineerd met de eigenaren van de spoorwegen genoeg vinger in de pap hebben dat dit nooit gaat gebeuren.
[ bericht aangepast op 24 dec 2025 - 12:32 ]
Tijd voor koffie.