• Ik heb inspiratie nodig voor nieuwe hobby's. Door mijn ziekte zit ik hele dagen thuis en dit al twee jaar, dus ik heb alle standaard hobby's al gerouleerd.

En zodoende kwam ik op dit topic-idee: wat zijn jullie leukste, bijzonderste of juist meest normale hobby's, die jullie nu óf in het verleden gedaan hebben?? Niet alleen ter inspiratie voor mij, maar ook gewoon om lekker met elkaar te delen (:

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

Ik denk niet dat ik 'vreemdere' hobby's heb dan anderen hier but here's my lil list: lezen, schrijven, kunst (tekenen, schilderen, digital art, fotografie), cosplay (naaien, borduren, craften, its so many hobbies in one man), D&D, gamen, muziek (zang, accordeon, heeeel soms gitaar) en musical als deel daarvan haha, koken, bakken. Vroeger heb ik nog dans en jeugdbeweging gedaan maar tbh zijn mijn hobby's eigenlijk altijd heel gelijk gebleven haha.

I also feel like i forgot something hmmm

O ik heb vroeger ook nog mecano's in elkaar gestoken en elektronische plaatjes voor mijn vader gesoldeerd haha. I still enjoy that kind of work tbh/gewoon dingen puzzelen enzo, wil ik met de verbouwingen en cosplay ook weer meer doen, but idk if that counts as a hobby

[ bericht aangepast op 30 okt 2025 - 19:51 ]

help

Ik heb mezelf een ukelele en een kalimba gekocht, omdat dat makkelijke (en goedkopere) instrumenten zijn om zelf via YouTube te leren. Zeker de kalimba is iets leuk.

Mijn nonkel van 80 kan kantklossen wat er supercool uitziet, tenzij je er twee uur over doorzeurt (': (ik hou van die man)

Verder heb ik niet bepaald vreemde hobby's, behalve dat ik mezelf weer algebra aan het (her)aanleren ben, maar dat is misschien wat te specifieke qua interesse.

Mijn brein breint zoals het breint.

De basic shit: bakken. borduren, D&D, gamen, koken, lezen, schrijven, wandelen en zwemmen.

Ik ben ook vrij basic vrees ik, maar ik zal ze nog even delen. (:

Bakken, gamen, schrijven, lezen en (bullet) journalen.

"She would've made such a lovely bride, what a shame she's fucked in the head, " they said

Miyah schreef:
    Ik ben ook vrij basic vrees ik, maar ik zal ze nog even delen. (:

Bakken, gamen, schrijven, lezen en (bullet) journalen.

oo maar ik vind bullet journalen net zo specifiek haha. Daar heb ik echt het geduld niet voor :')

help

Frisk schreef:
    Ik heb mezelf een ukelele en een kalimba gekocht, omdat dat makkelijke (en goedkopere) instrumenten zijn om zelf via YouTube te leren. Zeker de kalimba is iets leuk.

Mijn nonkel van 80 kan kantklossen wat er supercool uitziet, tenzij je er twee uur over doorzeurt (': (ik hou van die man)

Verder heb ik niet bepaald vreemde hobby's, behalve dat ik mezelf weer algebra aan het (her)aanleren ben, maar dat is misschien wat te specifieke qua interesse.

Oeh kalimba! Lijkt me een heel leuk instrument!

Mijn hobby's zijn denk ik ook redelijk standaard.. Lezen, wandelen, dansen (salsa, bachata en een klein beetje kizomba. Ik wil ook weer graag zumba oppakken en dancehall lessen nemen). Ik zwem graag, ookal doe ik dat vrij weinig. Verder wilde ik vorig jaar graag leren haken, maar via youtube kwam ik niet ver, dus het garen ligt te verstoffen :')

Ik speel niet echt instrumenten, maar ik heb een paar jaar geleden een handpan gekocht en ben daar beginner in (ja, dat was een dure uitgave en nee, ik gebruik m nu bijna niet meer -I know-). En ik heb letterlijk gister een drum gekocht xD Geen idee hoe dat heet, maar zo'n soort sjamanen drum ofzo? Zo eentje die je in je hand moet houden en er met een stok op moet slaan, dus geen drumtoestel of djembe ofzo. Lets see how that goes.

En also, ik maak graag fotoboeken van mijn vakanties, als je dat mee kan tellen als hobby :') Via zo'n online programma, zoals Albelli, Kruidvat en wat er tegenwoordig ook allemaal is.

Inspiration can hit you any time

Oh, vergeet ik bijna te zeggen! Toen ik een paar maanden geleden van baan wisselde, heb ik voor alle collega's zelf boekenleggers gemaakt. Met een techniek waarbij je echte bloemen en blaadjes gebruikt en deze met een hamer kapotslaat op het papier. Zo komen de sappen eruit en krijg je een soort stencil afdruk van de bloem op het papier. (Voor mensen die geinteresseerd zijn, op pinterest en instagram is er het account Hammerflower, die maakt hele mooie dingen).
    Is leuk om uit te proberen! Alleen mijn buren waren er niet even blij mee :')

Inspiration can hit you any time

ook een beetje de basics:
    gamen, lezen, haken, heel soms breien (dat is meestal wel een gevecht met mijn naalden), ik ben piano aan het leren en moet echt een keer gaan leren met mijn naaimachine te werken zonder dat mijn kamer een oorlogsgebied word

--

Haha iedereen zegt basic hobby's te hebben en komen dan met specifieke dingen aan 😂😂 Veel mensen vinden "de basics" lezen, tv kijken, sportschool en drankjes doen met vrienden xD Dus alles wat daarbuiten valt, is voor mij niet basic hoor!

Maar ja, we zitten natuurlijk in een vrij creatieve community haha. Dus ik denk dat we hier sowieso wel meer unieke hobby's tegenkomen :3

Zelf sport ik normaliter als ik gezond ben veel (tennis en padel), spelletjes met vrienden (en dan echt die nerdy spelletjes die heel complex zijn haha), gamen (sims, rollercoaster Tycoon, mario spelletjes, lekker family friendly). Oja en spellen en quizzes organiseren voor groepen.
    Maar nu ik thuiszit, zijn het: lezen, schrijven, kaartjes maken, digitaal tekenen, Lego bouwen, knutselen (love sinterklaas surprisetijd).

En in de roulatie zijn ook voorbij gekomen: een prentenboek maken, mok schilderen, kaarsen maken, kleien, aquarellen, pastellen, tuinieren, diamond painting, houtbranden, home design, meubels opknappen, pianospelen, en ik heb jaren saxofoon gespeeld.

En ik zou nog graag leren haken, keramiek schilderen, en nog veel meer met klei doen want daar kun je veeeet gave dingen mee doen (maar ik heb de skills niet). Oeh en ik zou dolgraag een goede camera willen maar dat is duur :')

[ bericht aangepast op 10 nov 2025 - 10:43 ]

Ik sluit me ook maar aan bij de basic creative hobbies. Schrijven, lezen, gamen, d&d spelen, vroeger ook ooit tekenen maar daar vind ik nu niet heel veel relaxation in dus doe het niet meer echt. Ballet/dansen ook nog. Dan heb ik af en toe ineens een ingeving om te borduren en dan weer 5 weken niet. En ik speel een beetje met epoxyhars voor d&d dice te maken, although die hobby heel afhankelijk is van m'n perfectionisme en issues met alles gelijk goed willen doen of het een failure vinden :') Maar daar hebben we therapy voor.

Verder vind ik het best leuk om sudoku's te maken en mezelf soms te timen om te zien hoe snel ik het kan haha.

It finally happened - I'm slightly mad! ~ Queen

Oooh epoxy, dat lijkt me ook zo gaaf om mee te werken! Maar ik weet er echt niks van en heb geen inspiratie om iets te maken haha. Maar zie soms filmpjes voorbijkomen en dan word ik helemaal enthousiast

Caverna schreef:
    Oooh epoxy, dat lijkt me ook zo gaaf om mee te werken! Maar ik weet er echt niks van en heb geen inspiratie om iets te maken haha. Maar zie soms filmpjes voorbijkomen en dan word ik helemaal enthousiast

Mocht je interesse hebben:

De 2-delige epoxyhars is in principe niet heel moeilijk te begrijpen, maar wel heel safety heavy. Filtermasker en handschoenen als PBM's en goede ventilatie (liefst ook niet binnenshuis) is het minste. Afhankelijk van welke versie je hebt is het op volume of gewicht en kan het een 1:1 ratio zijn van deel A en B (1 deel is een verharder om het uit te laten harden) of andere ratio's. En zeker met dobbelstenen is een 'pressure pot' die je op druk kan zetten wel handig, om belletjes te minimaliseren. Voor van die onderzetters etc. is dat lastiger omdat die mallen niet specifiek gemaakt zijn onder druk. Daarom maak ik m'n mallen voor dice ook altijd op een hogere druk in die pot dan waarop ik de hars zet (bijv. ik 'cast' m'n hars op 2 bar, dus ik zet m'n siliconen mallen op minstens 2,5 bar in de pot om zeker te weten dat ze bij 2 bar niet vervormen).

De 'voorgemengde' hars die gewoon in een potje of flesje komt ben ik niet helemaal bekend mee qua veiligheidsmaatregelen, maar ik verwacht dat de beschermingsmiddelen en ventilatie wel hetzelfde zullen zijn.

En dan is het verder gewoon wat je er zelf in wil gooien. Glitters, mica poeder voor kleur, epoxy dye of inkt, bloemblaadjes kan ook. Andere materialen is wel uitkijken, omdat de hars daar soms op kan reageren en dan dus ineens niet meer uithardt bijvoorbeeld. Meestal als creators een poppetje erin steken is dat ook hars wat geverfd is ipv klei of ander materiaal.

Catmint schreef:
    (...)

Mocht je interesse hebben:

De 2-delige epoxyhars is in principe niet heel moeilijk te begrijpen, maar wel heel safety heavy. Filtermasker en handschoenen als PBM's en goede ventilatie (liefst ook niet binnenshuis) is het minste. Afhankelijk van welke versie je hebt is het op volume of gewicht en kan het een 1:1 ratio zijn van deel A en B (1 deel is een verharder om het uit te laten harden) of andere ratio's. En zeker met dobbelstenen is een 'pressure pot' die je op druk kan zetten wel handig, om belletjes te minimaliseren. Voor van die onderzetters etc. is dat lastiger omdat die mallen niet specifiek gemaakt zijn onder druk. Daarom maak ik m'n mallen voor dice ook altijd op een hogere druk in die pot dan waarop ik de hars zet (bijv. ik 'cast' m'n hars op 2 bar, dus ik zet m'n siliconen mallen op minstens 2,5 bar in de pot om zeker te weten dat ze bij 2 bar niet vervormen).

De 'voorgemengde' hars die gewoon in een potje of flesje komt ben ik niet helemaal bekend mee qua veiligheidsmaatregelen, maar ik verwacht dat de beschermingsmiddelen en ventilatie wel hetzelfde zullen zijn.

En dan is het verder gewoon wat je er zelf in wil gooien. Glitters, mica poeder voor kleur, epoxy dye of inkt, bloemblaadjes kan ook. Andere materialen is wel uitkijken, omdat de hars daar soms op kan reageren en dan dus ineens niet meer uithardt bijvoorbeeld. Meestal als creators een poppetje erin steken is dat ook hars wat geverfd is ipv klei of ander materiaal.

Thanks :3 Klinkt wel alsof je echt veel spullen nodig hebt, dat is wel echt een drempel :') Ben nu wel heel benieuwd naar jouw resultaten!

Caverna schreef:
    (...)

Thanks :3 Klinkt wel alsof je echt veel spullen nodig hebt, dat is wel echt een drempel :') Ben nu wel heel benieuwd naar jouw resultaten!

Op zich lukt het resin casten me inmiddels wel redelijk, maar met dobbelstenen is het schuren/polishen het lastigst. Je hebt snel last van microscratches en mensen verwachten tegenwoordig een mirror-finish bijna, dus dat maakt het voor mij moeilijk om ermee verder te gaan. Die mirror-finish lukt me niet zo goed.

Heb in het begin wel bubbeltjes gehad of dat de resin nog met je nagel in te drukken was (met handschoen, want dat is gewoon uncured dus en niet heel healthy/safe) en 'raised faces' waar de dobbelsteen-face die aan de bovenkant zat een paar mm te veel had gekregen. Ga je dat schuren/polishen heb je daar ineens geen getal meer. En 1 keer gehad dat m'n hele cap (top van de mal) was verschoven en m'n nummers dus niet op de goeie plek zaten. Nog steeds geen idee hoe ik dat heb gedaan haha. Ben voor de resin nu nog aan het zoeken naar welk merk/soort ik graag wil gebruiken en welke geen kleur verliest. Heb een paar sets die ik ooit gemaakt heb (geen zonlicht ofzo gezien verder) die hun kleur bijna kwijt zijn of dat het paars een vies bruin is geworden (common side effect van paarse inkt blijkbaar).

Als je gewoon wat onderzetters ofzo wil maken volstaan een paar siliconen mallen, resin, kleur spul en je PBM's. Plastic bekertjes en van die ijslolly-stokjes om mee te roeren. Eventueel een weegschaal als je op gewicht moet afwegen dus. Een aansteker of gasbrandertje is dan ook wel handig, want daar kan je ook belletjes mee weghalen (pas op dat je het niet in de fik zet tho, heb ik al een paar keer gehad per ongeluk haha). Je kan in principe vrij simpel beginnen en "goedkoop". Weet dat ze van die starterpakketten verkopen ook voor 30 euro ofzo en dan krijg je er gelijk mica poeder, bekers, handschoenen en roerstokjes bij bijvoorbeeld.

Ik denk dat beide 'bijzondere' hobbies die ik heb niet echt geschikt zijn voor het forum tbh
    :X xD

"I whisper 'what the fuck' to myself at least 50 times a day."