Hey, ik kan hier over meepraten!
Ikzelf heb ook een goede jeugd gehad. Altijd kunnen sparen, ook geleerd hoe ik ermee om moest gaan en niet te pas en te onpas onzin kopen. Zo heb ik bijvoorbeeld nooit pokémon kaarten gekocht en gaf ik op schoolreisjes hoogstens geld uit aan een ijsje, terwijl de klas de souvenir-winkel leeg kocht. M'n vader heeft mijn opleiding bekostigd - wel met de deal dat ik niet bij m'n vriend zou gaan wonen toen hij een huis kocht, anders kon ik zelf betalen. Dus 0 studieschuld, maar ik ging ook niet feesten of dure dingen doen. Het duurste tijdens mijn opleiding was m'n 2e tattoo in 2020 en m'n vakantie naar Japan in 2019. Toen ik 3 weken in China zat met school had ik zelfs nog geld over, nadat ik alle souvenirs, vervoer en m'n eten had betaald. Dus ja, ik heb het ook goed gehad en heb een aardig goede controle over mijn spaargeld.
Mijn vriend daarentegen heeft dat laatste wat minder. Begrijp me niet verkeerd, hij had veel spaargeld en heeft toen een huis gekocht. Als hij dat nooit had gedaan, hadden we het huis waar we nu wonen nooit kunnen betalen. Maar sindsdien heeft hij, mede door depressie, er wel een handje van z'n geld uit te geven voor dat kleine sprankeltje happiness. Warhammer set hier, verfje daar, oh ik ga boogschieten als hobby erbij doen dus ik moet ff een boog en spullen kopen, een playseat om te racen die hij bijna niet gebruikt omdat het toch niet zo handig werkt zonder een 2e pc, enz. Daar erger ik mij wel eens aan, maar ik weet ook heel goed dat ik heel hard de andere kant van het "spectrum" ben. Maar daarom kan ik wel een vakantie naar Japan betalen voor z'n 30e verjaardag (±6k), heb ik zijn deel van de telescoop eerst betaald, heb ik al 10k aan de kant staan voor verbouwingen aan het huis, enz. En heb ik bijna de hele inboedel gekocht voor ons nieuwe huis 2 jaar terug.
Zoals @nerveus al zegt, een gezamenlijke betaalrekening doet wonderen. Wij storten hier allebei ongeveer de helft van vaste lasten op (ik iets meer, omdat ik beter betaald krijg) en daar gaan alle vaste lasten van af. Sparen voor aankopen binnen het huis doen we beide apart dus, en hier praten we ook gewoon over. Wij willen bijvoorbeeld de achtertuin compleet omgooien en een stenen schuur bouwen - dat kost gewoon een paar jaar om dat bij elkaar te scharrelen, gezien we niet op vakanties in willen leveren.
Een 2e ding wat ik super handig vind is automatisch sparen bij Rabobank. Ik gok erop dat andere banken dit ook wel aanbieden, maar ik heb dus op de 25e (ik werd altijd de 25e betaald, nu de 24e) een aantal automatische overboekingen staan. 50 euro voor auto, 50 euro voor tattoos, 100 euro voor vakantie, enz. en een potje 'emergency' waar iedere maand 50 euro naartoe gaat. Mocht je wasmachine het dan ineens begeven, zit je niet ineens zonder geld en dus zonder wasmachine. Daar is dat potje in ieder geval bij mij voor bedoeld.
Zo kan je ook niet smokkelen in een maand. 'Oh ja, maar ik wil deze maand graag een 6-pack fristi limited edition kopen, dus weet je wat, ik doe die 50 euro deze maand gewoon niet en dan doe ik volgende maand dubbel' kan je dan voorkomen. En je hebt "het niet door", omdat het zo snel weg is van je rekening als dat je het geld krijgt als je het goed timet. Dus je houdt over wat je daadwerkelijk over hebt na je spaar-acties.
Als 3e, blijf er vooral over praten en biedt elkaar hulp. In mijn geval probeert m'n vriend me wat losser te krijgen in het "geld"-ding - niet omdat hij wil dat ik alles uitgeef, maar omdat ik nooit grote aankopen doe voor mezelf. Hence mijn solo tripje naar London 26 t/m 29 juli en dat ik 'fuck it' heb gedacht over vakantie Japan voor zijn verjaardag. Het is veel geld, maar als je dood bent heb je ook niks aan je spaargeld. En dat probeer ik nu een beetje te leren, gezien we geen kinderen willen en dus ook geen legacy hebben om het aan door te geven of waar we voor moeten betalen. Maar ik probeer hem juist een beetje bij te brengen dat hij niet constant zulke grote aankopen moet doen, ook al geeft het dat momentje blijheid.
In jouw geval raad ik vooral aan te beginnen met hem iedere maand consistent te laten sparen door middel van die automatische overschrijvingen. Dan kan jij eventueel een voorstel doen van 'goh spaar dan x voor dit potje en y voor dit potje, en dan vind ik het voor nu al ff goed', zoals 100 euro voor emergency en 200 voor huis bijvoorbeeld. 4000 euro sparen over 2 jaar voor uitgaven voor het huis moet te doen zijn in mijn optiek als hij een redelijk salaris heeft.
Als je het er meer over wil hebben mag je me ook altijd privé een berichtje sturen als je dat fijner vindt ^^ Happy to help als dat mogelijk is
It finally happened - I'm slightly mad! ~ Queen