• Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar tips. Ik heb al jaren veel last van haar uitval, ik heb heel veel en heel dik haar dus dat is iets wat ik gewend ben. Met stress periodes krijg ik veel jeuk en korstjes op mijn hoofd. Die fase lijkt met dank aan veel haarmaskertjes voorbij te zijn. Nu heb ik echter een enorme pijnlijke hoofdhuid.

Ik ga een hoofdhuidborstel kopen in de hoop dat dat helpt en heb ook hiervoor al maskertjes gebruikt. Simpel met je vinger erover gaan doet dus al enorm veel pijn. Deze dagen heb ik dan ook veel m'n haren los maar op het werk kan dit niet. Ik probeer dan thuis gelijk los en te masseren. Maar dacht ik wellicht zijn er mensen hier die nog een tip hebben?

Alles is welkom

Change is for weirdos ~ Niall Horan

Wat vervelend voor je! Misschien is het verstandig om even langs de huisarts te gaan, want een pijnlijke hoofdhuid kan duiden op een medische oorzaak zoals zoals psoriasis, folliculitis en eczeem wat veel voorkomt op de hoofdhuid. Wellicht heb je een speciale shampoo of zalf nodig. Ook kan het zijn dat dit komt door spanning. Ik zou het sowieso even laten onderzoeken door een professional en er niet te lang mee rond blijven lopen.

In de tussentijd is het ook goed om op te passen met de producten die je in je haar gebruikt. De ingrediënten in je shampoo of haarstyling producten kunnen je gevoelige hoofdhuid problemen veroorzaken. Kies daarom voor natuurlijke en milde haarverzorgingsproducten. Controleer de ingrediënten van je producten om te zien of ze biologisch gecertificeerd zijn of geformuleerd zijn zonder allergie veroorzakende parfums, sulfaten, siliconen of uitdrogende alcoholen. Hoe eenvoudiger de ingrediënten, hoe beter voor de gevoelige hoofdhuid.

If the compass breaks then follow your heart and I hope it leads you right back into my arms.

hoe gaat het nu?

Let's drink Jasmin tea!

Heb je al eens geprobeerd om je shampoo zonder parabenen of sulfaten te kiezen? Soms helpt het ook om tijdelijk geen stylingproducten te gebruiken en je hoofdhuid even rust te geven.

Ik ben geen doktor maar het klinkt als alopecia. Wat zegt je doktor erover?

Zelf heb ik psoriasis en Alopecia en heb ik een hoofd research gedaan en een hoop geexperimenteerd. Daarnaast ben ik allergisch voor Natrium sulfaat, dit is vrij vertaalt SLS, wat in 80% van alle verzorgingsproducten zit. Iedere hoofdhuid is anders namelijk. De vraag is wat je precies zoekt en wat je als eerste wilt tackelen.

"I whisper 'what the fuck' to myself at least 50 times a day."

Topic al van lang geleden, hopelijk heb je al een oplossing maar zo niet mijn ervaring.. Ik ben er achter gekomen (door naar de huisarts te gaan) dat ik eczeem op mijn hoofdhuid heb. Daar heb ik een speciale shampoo voor gekregen, die gebruik ik (volgens de gebruiksaanwijzing) tot mijn eczeem weg is. Verder was ik mijn haren met sulfaatvrije shampoo. Was je je haren ook goed? Ik was namelijk 1 keer met shampoo (om het vuil weg te halen), nog een keer met shampoo (voor de verzorging), conditioner (alleen in de punten) en dan nog een haarmasker (1 a 2 keer in de week). Mijn haar is weer veel voller en dikker dan het was. Wel rekening houden met dat je haar altijd een haargroeicyclus heeft. Hoop dat je hier wellicht iets aan hebt, maar voor mij hielp de stap naar de huisarts al ontzettend!

[ bericht aangepast op 30 okt 2025 - 10:52 ]

Life is a beautiful struggle

Esquie schreef:
    Topic al van lang geleden, hopelijk heb je al een oplossing maar zo niet mijn ervaring.. Ik ben er achter gekomen (door naar de huisarts te gaan) dat ik eczeem op mijn hoofdhuid heb. Daar heb ik een speciale shampoo voor gekregen, die gebruik ik (volgens de gebruiksaanwijzing) tot mijn eczeem weg is. Verder was ik mijn haren met sulfaatvrije shampoo. Was je je haren ook goed? Ik was namelijk 1 keer met shampoo (om het vuil weg te halen), nog een keer met shampoo (voor de verzorging), conditioner (alleen in de punten) en dan nog een haarmasker (1 a 2 keer in de week). Mijn haar is weer veel voller en dikker dan het was. Wel rekening houden met dat je haar altijd een haargroeicyclus heeft. Hoop dat je hier wellicht iets aan hebt, maar voor mij hielp de stap naar de huisarts al ontzettend!

Toch bedankt voor je reactie . Ik ben inderdaad naar de dokter gegaan en heb speciale shampoo. Het is stress gerelateerd en een soort psoriasis. Ikmerk hetnu datals ik veel stressen en het dan 2 a 3 x hiermee washet vaak wel weer overgaat.

Change is for weirdos ~ Niall Horan