Ik heb een cacao-allergie, dat was op de basisschool ook bekend bij de juffen, meesters en de overblijf.
Toen heeft m'n vader eens het brood voor mij en m'n zusje gesmeerd en in de verkeerde broodtrommels gedaan. Zij had toen 4 boterhammen met smeerkaas, ik 2 boterhammen met chocoladehagel.
Dus ik vraag aan de overblijfjuf of ik even naar de klas van m'n zusje mag lopen om het brood om te ruilen. Maar het eerste kwartier van de pauze moet je blijven zitten, dus dat mocht niet. Toen ik heen en weer mocht lopen, had m'n zusje het brood al op. Omdat ik nog niet gegeten had, dwong de overblijfjuf mij het brood op te eten, want ik moest eten.
Ik ben er toen doodziek en benauwd van geworden en heb twee weken jeukende uitslag gehad omdat ik gedwongen werd dat brood op te eten. Dat vond ik zegmaar niet echt normaal.
In eerste instantie vind ik het ook niet normaal dat een docent een leerling dwingt om brood dat op de grond gevallen is te eten. Al kan de context wel belangrijk zijn. Stel dat iemand in de pauze alleen maar zit te klieren door brood door de aula te gooien, en waarschuwingen niet helpen, dan kan het wel een manier zijn om te laten weten dat het menens is.
Maar uit een prullenbak laten eten, nee, gatverdamme, dat is absoluut niet normaal.
so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly