Ik wist niet in welk forumbericht ik dit moest plaatsen, dus ik doe het gewoon hier, ik moet het even kwijt.
Het schrijven gaat steeds slechter, ik krijg niet eens meer iets op papier.
Vroeger hoefde ik maar een paar woorden van een liedje te horen en er kwam een heel verhaal in mijn hoofd. Of ik had zelf iets meegemaakt, of ik zag iets op straat gebeuren, of ik hoefde maar een film te kijken.
Af en toe zeg ik tegen mezelf dat ik het moet opgeven, dat ik het toch niet kan. Als ik zie wat anderen allemaal schrijven. Erotische scènes, heldhaftige scènes, de fantasie die ze gebruiken, de manier hoe mensen praten, dingen doen. Anderen geven hun karakters zo veel leven en mij lukt het gewoon niet.
Ik weet het niet. Ik heb geen zin meer.
Heb ik het echt opgegeven? Waarom dan? Ik was vroeger altijd zo gepassioneerd om schrijfster te worden en die passie is gewoon verdwenen, alsof het nooit heeft bestaan.
Na twee zinnen te hebben geschreven, vind ik het al niet goed meer. Dan denk ik: laat maar zitten, dit is toch niet goed.
Soms heb ik het idee dat schrijven niks voor mij is, dat ik mijn pennen en schrijfblokken beter in een doos kan doen en op zolder weg moet zetten. Alle boeken die ik heb uit de kast halen en weg ermee. Ik lees toch niet meer. Niet meer zoals vroeger.
Boeken lezen over hoe je sterke karakters maakt, hoe je een spannende scène schrijft, hoe je je fantasie gebruikt e.d. hoeft voor mij allemaal niet. Ik heb er geen zin meer in om die dingen te lezen.
Misschien heb ik geen “writers block”, maar een “writers depression”.
Kan dat überhaupt? Net zoals in het echte leven?
Ik weet niet met wat ik het moet vergelijken. Een periode dat je even nergens zin in hebt, omdat je je niet lekker in je vel voelt zitten, lijkt voor mij op een “writers block” en het moment dat je beseft dat je in een diepe put bent gevallen en er met heel veel moeite uit moet komen, maar je wil het allemaal niet meer, geen hulp, geen schrijfblokken, boeken of pennen zien, lijkt voor mij op een “writers depression”. Als dat woord zelfs wel bestaat.
Goed, met dat te hebben gezegd, ga ik even kijken wat ik vanavond ga eten
[ bericht aangepast op 17 nov 2023 - 15:46 ]
If you look before you jump, maybe you jump never.