"In metrostations kun je alleen met je creditcard betalen of contant geld (je Nederlandse bankpas wordt geweigerd, of het moet opeens veranderd zijn)."
--> ik kon in juni gewoon pinnen met m'n pinpas! Toen ik m'n oystercard op wilde waarderen tenminste.
Ben inmiddels 4x in Londen geweest en echt verliefd op die stad. De Big Ben staat al wel sinds minimaal oktober 2017 in de steigers, dus die ga je niet echt kunnen zien helaas.
Qua eten: ik heb 2x bij Joe's Kitchen gegeten (Ludgage Hill ofzo, vlakbij de St Pauls Cathedral) en dat vond ik onwijs lekker en het is niet eens heel duur.
Ook My Old Dutch is een aanrader! Ik had na 5 dagen Londen ineens intens veel zin in pannenkoeken hahahaha
Bezoek de St Pauls Cathedral. Je mag erbinnen geen foto's maken maar het is echt echt echt de moeite waard om even te bekijken. Het is zo mooi!
Oh, en er is een draaimolen vlakbij de London Eye, geloof dat een kaartje £2,50 is (best prijzig) maar ik heb zo gelachen toen ik daarop zat, hahahahaha. Nu was ik wel met meerdere mensen.
Greenwich is ook een aanrader. Is ietsjes buiten het centrum, maar nog wel zone 2/3 met de oystercard dus te doen. De Royal Observatory daar wil ik echt heel heel heel graag nog eens bezoeken, beide keren dat ik er was was 'ie net dicht 😭
In juni waren er echt heel weinig Nederlandse toeristen (ik ging tussen de eindexamenuitslag en de herexamens in), maar het was over het algemeen wel vrij rustig. Denk dat dat in maart ook wel zo is! Het is wel echt een stuk fijner met relatief weinig vakantiemensjes hahaha. Vond ik, tenminste.
Verder:
- Natural History Museum vond ik echt fantastisch. Al die dino's! Ik heb me daar echt wel vermaakt.
- British Museum is op zich wel leuk als je van geschiedenis enzo houdt. Ik moest er verplicht heen hahaha dan is het toch wat minder leuk.
- Bij Covent Garden naar straatartiesten kijken. Is leuk.
- MUSICALS! Wel duur, maar als je via Box Office doet is het wel wat veroorloofbaarder.
- Er zit een soort oud posttreintje bij Paddington geloof ik. Dat is een metro ding waarmee ze vroeger de post bezorgden, is sinds oktober 2017 open voor publiek. Dan kun je ook een ritje in zo'n oud treintje maken. Had ik ook willen doen, maar geen tijd voor hahahaha.
- Lift the bridge. Het stelt eigenlijk niets voor maar ik vond het zo gaaf om te zien dat de Tower Bridge open gaat! Er is zo'n website met precies de tijden waarop de brug opent en wat erdoor komt varen (een groot jacht ofzo, of een boot met een moeilijke naam of iets anders groots, wel tof om te lezen) en van welke kant op de Thames de boot vandaan komt. De boot die ik zag maakte ook een leuk geluidje toen de brug open ging, haha.
- Doe een Jack the ripper tour, is leuk. En volgens mij ook gratis. Er zijn verschillende punten waar ze starten.
Ik weet niet of je hostel in het centrum zit of er wat buiten. Ik had een AirBNB op 20 min van het centrum centrum (met de metro) en daar vlakbij zaten twee supermarkten. Ik zou gewoon een leeg flesje meenemen met het vliegtuig, en dan in Londen zelf een grote fles kopen. Wij hadden geloof ik voor 18 pence (ongeveer 25 cent of zoiets) 2 liter water. En voor 30 pence 2 liter (fake) Fanta. Kun je gewoon je flesje bijvullen en heb je altijd wel wat te drinken zonder dat je er belachelijk veel aan uit hoeft te geven.
OH JA EN WATERSTONES IS ECHT ZO FANTASTISCH! Ik heb er 5 jaar terug inmiddels een aantal boeken gekocht en ik heb het tasje wat om de boeken zat nog steeds. DAAR STOND ZO'N TOFFE QUOTE OP dus ja, je krijgt daar tasjes met quotes (of kreeg, weet niet of ze er nog zijn).
Verder: de winkels bij Oxford Street zijn wel leuk.
Ik ging met een vriendin naar het winkelcentrum Westfield, daar was toen net een nieuwe Primark die dag geopend. Het was daar wel echt een stuk rustiger dan op Oxford Street (maar we waren natuurlijk ook in een rustige periode)
Ik ben zo jaloers. Mag ik mee in je koffer?
[ bericht aangepast op 28 nov 2018 - 21:59 ]
so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly