Aii, wat balen voor de mensen met een te laag gewicht! Dat soort dingen heb je soms jammer genoeg niet in de hand
IrishNialler schreef:
Goed bezig!
Ik wilde het heel erg graag maar mag het helaas niet. Mijn vader is wel bloeddonor geweest heel erg lang maar gestopt toen hij erachter kwam dat zijn bloed dus soort van verkocht werd. Het bloed wat je donneerd komt in een algemeen bloedbank achtig iets terecht. Ziekenhuizen betalen dus voor het gratis afgegeefde bloed om het te mogen hebben. correct me if i'm wrong. Dit is wat ik gehoord hebt. Mijn vader vond het niet kunnen dat de mensen achter dat bedrijf dus flink geld verdient terwijl hij gratis bloed afstaat en is dus gestopt.
Oh daar twijfel ik ook niet aan, ga er maar vanuit dat een ziekenhuis moet betalen voor een zakje bloed. Ik ben bij de eerste screening op 5 verschillende ziekten gescreend, er is een uitgebreid lichamelijk onderzoek gedaan en bij elke keer dat ik bloed geef komt er opnieuw een uitgebreid onderzoek bij en wordt er op (volgens mij) nog 2 ziekten gescreend. Dan nog materiaalkosten, arbeidskosten (want er zijn artsen/verplegers nodig), transportkosten en opslagkosten berekenen en je komt op een behoorlijk hoog bedrag voor bloed dat je maar 3 keer per jaar kan geven. Dan zijn er nog mensen die de bloedbank actueel houden, informatie uitwisselen, bijleren over de mogelijkheden en onderzoek uitvoeren over het verbeteren van het proces. Het bloed wordt overigens niet alleen voor mensen die het acuut nodig hebben gebruikt, maar soms worden er ook delen meegenomen in een onderzoek.
Ik denk alleen niet dat het een vetpot is. Ik ken verder alleen de dierenkant, waarbij een eigenaar zo duizend(en) euro's kan neerleggen als de kat een bloedtransplantatie krijgt, terwijl datzelfde bloed wordt verzameld bij katten van de kliniek zelf. Denk echter maar niet dat dierenartsen in Porsche's rondrijden, al die kosten krijgen ze er ook wel echt uit.
Maar dat is natuurlijk uiteindelijk gewoon een overweging die iedereen voor zichzelf moet maken. Uiteindelijk blijft het je eigen lichaam en je bent gelukkig niemand iets verplicht ^^
From these ashes, I will rise