Hallo Grammarnazi's,
ik ben op zoek naar iemand die mij uit mijn lijden kan verlossen, want ik word er een beetje gek van.. Ik zou even mijn beklacht doen, die jullie mogen lezen (of niet) en vervolgens mijn vraag stellen waardoor ik zo lijd (een beetje overdreven..). (Ik zet het verhaal even onder de spoiler)
Ik heb deze periode, tijdens mijn opleiding, de les: "Diergedrag 3" en dit keer hebben we de opdracht: "Project herintroductie en populatie management". Nu ben ik ook een klein beetje zo'n vervelend mens dat niet over spel- en/of typfouten heen kan lezen. Meestal, als het echt te ernstig is, vertel ik de leraar dit en dan kunnen zij dit eventueel aanpassen. Voor mijn gevoel (en veel leraren vinden dit ook), bewijs ik ze hiermee een dienst. Want je wilt natuurlijk dat je powerpoint of opdracht er zo professioneel mogelijk uitziet, lijkt mij. Veel leraren zijn mij dus dankbaar en verbeteren dit dan.
Maar mijn leraar van Diergedrag 3 (tevens mijn coach) kan niet goed tegen "kritiek" (zo wil ik het niet noemen, maar ok), daarnaast heeft hij dyslexie, dus bij hem verbeter ik niet zo vaak en breng ik het voorzichtig. Maar toch stoor ik mij heel erg aan één ding:
Deze opdracht is dit jaar voor het eerst.. gelanceerd. Hij heeft dit bedacht en is hier trots op. Hij wilt dit ook naar andere scholen sturen en aan zijn collega's/teamleider laten zien, maar het staat vol met spel- en typfouten.. En nog meer fouten. Maar het vervelendste vind ik: er staat continue "re introductie".
Voor mijn gevoel is "re introductie" geen Nederlands woord. Volgens mij kennen wij "herintroductie" en is "re introductie" dus eigenlijk het Engelse "reintroduction". Ik vroeg hem dit, omdat als ik zoek op "re introductie" google mij verwijst naar "herintroductie". Hij zei dat er een verschil zat tussen die twee. Maar wat dit verschil was, wilt hij vervolgens niet zeggen. Dan zegt hij: "hetzelfde als gif en vergif, dat is ook een verschil, snap je?" Ehh.. Nee, dat snap ik niet. Want daar vraag ik niet na. Daarnaast denk ik, dat als "re introductie" wel een Nederlands woord is (wat kan hoor, het is niet alsof ik mijn gelijk wil bewijzen! Ik weet ook niet alles, maar dan wil ik dus LEREN en weten wat dan het verschil is en waarom ik er (bijna) niks over kan vinden op internet), dat je het eerder schrijft als "reïntroductie" of "re-introductie" want "re introductie" klopt dan sowieso niet.
(Sowieso vind ik mijn leraar/coach heel vervelend, want hij behandeld mij als een 16-jarige en kan niet goed tegen kritiek.. Maar da's een ander verhaal)
Mijn leraar wilt het mij dus niet uitleggen (of hij wilt niet toegeven dat hij fout zit), dus alsjeblieft.. Help mij uit mijn lijden:
Bestaat het woord "re introductie"? Zoja, hoe schrijf je het? En wat is het verschil met "herintroductie"?
Zonee, bedankt voor het verlossende woord!
(Het woord "re introductie" staat meer dan 20 keer in de opdracht EN we moeten het gebruiken als titel van de opdracht: 'Re introductie en populatie management' (voor mijn gevoel is populatiemanagement ook één woord, maar dat kan ook weer aan mij liggen..))
Dankjulliewel!
[ bericht aangepast op 16 sep 2017 - 14:04 ]
You know, sometimes when you cage the beast, the beast gets angry.