• Ik zag zonet dit bericht op Facebook.

    Vanaf 1 januari 2017 is het zover: ook minderjarige mbo’ers die een beroepsopleidende leerweg volgen kunnen dan gebruikmaken van het studentenreisproduct. Dit scheelt ouders zo’n 600 tot 700 euro per jaar, een mooie tegemoetkoming in de studiekosten. Vandaag reikte minister Bussemaker de eerste ov-kaarten uit waarmee 200 studenten al per 1 december gratis kunnen reizen.


    Ik erger mij om eerlijk te zijn behoorlijk aan al die negatieve reacties er onder. Wees blij dat ze het ingesteld hebben! En dan ook de reacties dat het oneerlijk is dat 200 studenten het al eerder krijgen. Dat kan je als oneerlijk zien ja, maar die mensen die daarover klagen zouden daar niks over zeggen als zijzelf of hun kind bij die 200 zit. Opnieuw, wees blij dat er studenten zijn die er al eerder gebruik van kunnen maken.

    Wat vinden jullie van dit soort dingen?


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Ik vind het heel goed dat ze dit eindelijk gedaan hebben. Ik vond het eerlijk gezegd altijd al vreemd dat die groep geen reisproduct kreeg terwijl zij ook gewoon een vervolgopleiding waren begonnen na de middelbare school.
    Daarbij, als ze hun diploma niet binnen een bepaalde tijd halen moeten ze alsnog alles terug betalen. Daarmee heb je dus meteen een extra stok achter de deur om ook die groep snel af te laten studeren.


    Dit had er al jaren geleden moeten zijn. Ik ben blij voor de 200 jongeren die hun ov eerder hebben gekregen. Maar ik krijg toch altijd een vies smaakje in mijn mond van alles waar Bussemaker bij betrokken is.


    When time and life shook hands and said goodbye.

    Sempre schreef:
    Dit had er al jaren geleden moeten zijn.

    Goed dat het er is. Die negatieve reacties snap ik wel. Zou wat zijn als bij voorbeeld 5 klasgenoten, zelfde leeftijd zelfde klas, wel gratis kunnen reizen en jij nog de komende tijd moet betalen. Vooral omdat het echt vet duur is.


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    Eindelijk, maar zoals hierboven al gezegd wordt snap ik de commotie wel. Doe iedereen 1 december of doe iedereen 1 januari. Het onderscheid hier is niet helemaal duidelijk.


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Eledhel schreef:
    Goed dat het er is. Die negatieve reacties snap ik wel. Zou wat zijn als bij voorbeeld 5 klasgenoten, zelfde leeftijd zelfde klas, wel gratis kunnen reizen en jij nog de komende tijd moet betalen. Vooral omdat het echt vet duur is.

    Dat en ik vind het nog steeds idioot dat dit er blijkbaar wel voor mbo is, maar de vroege leerlingen van hbo en universiteit? Nee, dat is eerlijk. :W
    Sorry, maar ik word hier gewoon echt pissig van.


    Deep inside, I've never felt alive

    Goed dat het er is. Helaas komt dit 8 jaar te laat voor mij (:

    Ik vind dit helemaal geweldig aangezien ik over een jaar naar de hogere school toe ga, en ik vrijwel geen geld heb (':

    Occamy schreef:
    (...)
    Dat en ik vind het nog steeds idioot dat dit er blijkbaar wel voor mbo is, maar de vroege leerlingen van hbo en universiteit? Nee, dat is eerlijk. :W
    Sorry, maar ik word hier gewoon echt pissig van.


    Ehm juist bij het HBO en de uni was dit er al. Ik ken genoeg voorbeelden van mensen die op hun 17e aan het HBO begonnen en toen ov kregen. Terwijl mbo'ers die op hun 16e begonnen dat pas op hun 18e kregen.


    When time and life shook hands and said goodbye.

    Sempre schreef:
    (...)

    Ehm juist bij het HBO en de uni was dit er al. Ik ken genoeg voorbeelden van mensen die op hun 17e aan het HBO begonnen en toen ov kregen. Terwijl mbo'ers die op hun 16e begonnen dat pas op hun 18e kregen.

    Ik heb weer van een heleboel mensen het tegenovergestelde verhaal gehoord, dus dan weet ik ook niet hoe zij aan hun ov zijn gekomen. En sowieso vind ik dat niet alleen oneerlijk, maar ook dat (een deel van de) mbo'ers wel stufi krijgen, en de andere mbo'ers, hbo'ers en universitaire studenten niet. Ik vind dat je dan één lijn moet trekken.


    Deep inside, I've never felt alive

    Occamy schreef:
    (...)
    Ik heb weer van een heleboel mensen het tegenovergestelde verhaal gehoord, dus dan weet ik ook niet hoe zij aan hun ov zijn gekomen. En sowieso vind ik dat niet alleen oneerlijk, maar ook dat (een deel van de) mbo'ers wel stufi krijgen, en de andere mbo'ers, hbo'ers en universitaire studenten niet. Ik vind dat je dan één lijn moet trekken.


    http://studentenovaanvragen.nl/studenten-ov/

    Hier kun je alle informatie vinden maar ook op DUO staat duidelijk dat hbo'ers en universitaire studenten onder 18 ov kunnen krijgen. En vanaf januari geldt dit ook voor mbo studenten.

    Wat betreft de stufi voor een deel van de mbo'ers ben ik het je eens. Slaat echt nergens op.


    When time and life shook hands and said goodbye.

    Sempre schreef:
    (...)

    http://studentenovaanvragen.nl/studenten-ov/

    Hier kun je alle informatie vinden maar ook op DUO staat duidelijk dat hbo'ers en universitaire studenten onder 18 ov kunnen krijgen. En vanaf januari geldt dit ook voor mbo studenten.

    Wat betreft de stufi voor een deel van de mbo'ers ben ik het je eens. Slaat echt nergens op.

    Hier staat niets over universitaire studenten hoor.
    Maar ik geloof dat het veranderd is doordat je vanaf je 17e nu ook al een lening kan aanvragen en daardoor krijg je automatisch je studenten-ov. Als je een paar geleden ging studeren met de "echte" stufi, was er wel zo'n stomme regeling dat je pas je studentenov kreeg, wanneer je stufi inging en je stufi ging pas in, wanneer je achttien was, maar omdat kinderbijslag per kwartaal wordt uitbetaald, was je altijd facked als je ná 30 juni jarig was. Dan viel je namelijk in het volgende kwartaal en kreeg je pas 1 oktober stufi en je studenten ov. Daar ken ik het van. Wist niet dat je ook al een lening kon aanvragen als je nog geen achttien was.


    Deep inside, I've never felt alive

    Occamy schreef:
    (...)
    Hier staat niets over universitaire studenten hoor.
    Maar ik geloof dat het veranderd is doordat je vanaf je 17e nu ook al een lening kan aanvragen en daardoor krijg je automatisch je studenten-ov. Als je een paar geleden ging studeren met de "echte" stufi, was er wel zo'n stomme regeling dat je pas je studentenov kreeg, wanneer je stufi inging en je stufi ging pas in, wanneer je achttien was, maar omdat kinderbijslag per kwartaal wordt uitbetaald, was je altijd facked als je ná 30 juni jarig was. Dan viel je namelijk in het volgende kwartaal en kreeg je pas 1 oktober stufi en je studenten ov. Daar ken ik het van. Wist niet dat je ook al een lening kon aanvragen als je nog geen achttien was.


    Als je op DUO kijkt zie je dat de eisen voor hbo en uni wat betreft ov hetzelfde zijn (:

    Ik weet niet hoe het in het oude stelsel zat met stufi voor hbo'ers en univeristaire studenten aangezien ik destijds mbo deed. Ik weet alleen dat ik het heel oneerlijk vond dat ik geen ov kreeg in mijn eerste twee jaar terwijl mijn beste vriendin die hbo ging doen dat wel al vanaf de start van de opleiding kreeg. Zij moest toen nog 17 worden.

    En nu op het hbo heb ik natuurlijk ook net weer het leenstelsel meegepakt. Ik heb een beetje pech gehad in mijn schoolloopbaan wat betreft steun vanuit de overheid haha

    [ bericht aangepast op 18 nov 2016 - 12:22 ]


    When time and life shook hands and said goodbye.

    Occamy schreef:
    (...)
    Hier staat niets over universitaire studenten hoor.
    Maar ik geloof dat het veranderd is doordat je vanaf je 17e nu ook al een lening kan aanvragen en daardoor krijg je automatisch je studenten-ov. Als je een paar geleden ging studeren met de "echte" stufi, was er wel zo'n stomme regeling dat je pas je studentenov kreeg, wanneer je stufi inging en je stufi ging pas in, wanneer je achttien was, maar omdat kinderbijslag per kwartaal wordt uitbetaald, was je altijd facked als je ná 30 juni jarig was. Dan viel je namelijk in het volgende kwartaal en kreeg je pas 1 oktober stufi en je studenten ov. Daar ken ik het van. Wist niet dat je ook al een lening kon aanvragen als je nog geen achttien was.


    Klopt^
    Ik ben dit jaar aan mijn HBO studie begonnen en omdat ik nog geen 18 was kreeg ik vanwege deze regeling ook pas per 1 okt mijn studenten ov en de mogelijkheid om te lenen. Heel leuk allemaal die €450 reiskosten voor een maandje.

    Maar ik snap sowieso de regeling van 'je gaat studeren dus je ouders krijgen geen kinderbijslag meer' niet echt. Ouders horen toch gewoon kinderbijslag te krijgen tot hun kind 18 wordt, ongeacht de schoolsituatie. Nu hebben mijn ouders toch minder kinderbijslag ontvangen dan ouders met kinderen die al 18 waren voordat ze aan hun HBO begonnen.


    Fairy tales are more than true: not because they tell us dragons exist, but because they tell us dragons can

    Ik ben zo blij! Heb zoveel geld betaald vorig jaar aan OV en nu kan het tenminste gratis!


    Everything is illuminated by the light of our past.