• Ik loop al héél lang met een soort van vaag idee voor een verhaal rond, maar ik kan het maar niet echt concreet samengevat krijgen. Nu ben ik net een nieuw boek beginnen te lezen (The Historian) en toen Dracula werd vermeld, was het alsof alle puzzelstukjes op zijn plaats vielen. Mijn vraag is nu, er zijn nogal wat verschillende Dracula-legendes en ik wil proberen er iets of wat een originele draai aan te geven. Zijn er misschien mensen hier die iets kennen van de legendes? Natuurlijk ga ik zelf ook wel opzoek gaan, maar als er mensen hier goede websites kunnen geven bespaard me dat in ieder geval al heel wat tijd. (:


    The soul needs autumn.

    Ik weet niet meteen websites of zo, maar ik kan je wel vertellen dat Dracula geen legende is, maar een verhaal, geschreven door Bram Stoker, gebaseerd op een legende, namelijk de vampier. Van dat boek zijn wel veel adaptaties in vorm van toneelstukken, boeken, series, films, praktisch alles dat je kan opnoemen. Om daarin nog origineel te zijn, zal niet al te gemakkelijk zijn, maar om te zeggen wat er al allemaal bestaat, is nogal veel werk. Misschien kan je beter iets verzinnen, als basis, en dan vragen of iemand iets erin herkent dat al bestaat?
    Edit: Ik herinner me net de definitie van een legende, en dat was dat het gebaseerd is op iemand die ooit echt bestaan heeft, waardoor Dracula dus een legende schijnt te zijn, hoewel er nergens echt vermeld staat dat Bram Stoker zijn verhaal gebaseerd heeft op Vlad Dracul, of zelfs maar weet had van diens bestaan. De man heeft belachelijk weinig research gedaan.
    Als je het dus eigenlijk over Vlad Dracul, de historische persoon, had, dan excuses voor mijn uitleg (x

    [ bericht aangepast op 14 sep 2016 - 15:06 ]


    Mijn brein breint zoals het breint.

    Frisk schreef:
    Ik weet niet meteen websites of zo, maar ik kan je wel vertellen dat Dracula geen legende is, maar een verhaal, geschreven door Bram Stoker, gebaseerd op een legende, namelijk de vampier. Van dat boek zijn wel veel adaptaties in vorm van toneelstukken, boeken, series, films, praktisch alles dat je kan opnoemen. Om daarin nog origineel te zijn, zal niet al te gemakkelijk zijn, maar om te zeggen wat er al allemaal bestaat, is nogal veel werk. Misschien kan je beter iets verzinnen, als basis, en dan vragen of iemand iets erin herkent dat al bestaat?


    Bram Stoker heeft zijn verhaal op een werkelijk bestaand vorst gebaseerd. Het is vooral in die eerste geschiedenis en dan de eerste legendes/verhalen dat ik geïnteresseerd ben, niet in al die latere Hollywoodachtige vampierverhalen. ^^


    The soul needs autumn.

    Saorsa schreef:
    (...)

    Bram Stoker heeft zijn verhaal op een werkelijk bestaand vorst gebaseerd. Het is vooral in die eerste geschiedenis en dan de eerste legendes/verhalen dat ik geïnteresseerd ben, niet in al die latere Hollywoodachtige vampierverhalen. ^^


    Ja, zie, dat had ik dus net door. (x bedoel je dan echt de vorst, of het echte verhaal van Bram Stoker? (wat afschuwelijk saai is om te lezen, naar mijn mening)


    Mijn brein breint zoals het breint.

    Frisk schreef:
    (...)

    Ja, zie, dat had ik dus net door. (x bedoel je dan echt de vorst, of het echte verhaal van Bram Stoker? (wat afschuwelijk saai is om te lezen, naar mijn mening)


    Ik bedoel echt de vorst. Ik denk eraan om iets te doen met de Orde van de Draak waar hij lid van was, en dan uit de latere legendes (en eventueel de vampier verhalen) elementen te halen om het verhaal mee op te vullen. (:

    Maar voor ik echt ga schrijven ga ik mijn huidige boek moeten uitlezen aangezien dat boek me dus op dit spoor heeft gezet en ik natuurlijk moet zien dat ik het niet gewoon ga kopiëren.


    The soul needs autumn.

    Saorsa schreef:
    (...)

    Ik bedoel echt de vorst. Ik denk eraan om iets te doen met de Orde van de Draak waar hij lid van was, en dan uit de latere legendes (en eventueel de vampier verhalen) elementen te halen om het verhaal mee op te vullen. (:

    Maar voor ik echt ga schrijven ga ik mijn huidige boek moeten uitlezen aangezien dat boek me dus op dit spoor heeft gezet en ik natuurlijk moet zien dat ik het niet gewoon ga kopiëren.


    Heb je ooit Dracula Untold gezien? Want zo niet, dan raad ik je die film echt aan. (:
    Over de vorst zelf ben ik, behalve dan deze film (en Dracula van Bram Stoker, als je dat meetelt), nog niet zo veel tegen gekomen, al dacht ik wel dat ze hem meestal slechter voorstellen dan hij eigenlijk was.


    Mijn brein breint zoals het breint.

    Frisk schreef:
    (...)

    Heb je ooit Dracula Untold gezien? Want zo niet, dan raad ik je die film echt aan. (:
    Over de vorst zelf ben ik, behalve dan deze film (en Dracula van Bram Stoker, als je dat meetelt), nog niet zo veel tegen gekomen, al dacht ik wel dat ze hem meestal slechter voorstellen dan hij eigenlijk was.


    Nee, ga ik eens bekijken! Ik zal eens wat documentaires over het hele onderwerp opzoeken. (:


    The soul needs autumn.

    Oh, ik vind dit een leuk onderwerp! ^^ Er zijn ontzettend veel films (ook B-films, maar soms toch wel de moeite waard) en documentaires te vinden over Tepes. Ook gewoon op youtube. Ik kan later anders wel even wat dingen voor je opzoeken - lukt me momenteel niet.

    Vlad Dracul was niet echt een vampier maar een vreemde gozer die criminelen spieste, letterlijk, een puntig ding vanaf onder erin.

    De vampier van de legendes is oorspronkelijk een eng vies monster dat opstaat uit de dood en zich moet voeden met bloed (dit kwam omdat de lijken nog leken te leven na opgraving, gassen in de buik waardoor deze dikker werd en bloed bij de mond van een ander ontbindingsproces).

    De glinsterende, sexy, aantrekkelijke vampiers zijn later verzonnen.

    Dat is wat ik weet, zo uit mijn hoofd.

    Goodluck!