• Ik moet voor een schoolopdracht een goeie onderzoeksvraag bedenken. Iets dat ik kan checken en uitzoeken met een experiment. Het liefst iets met dieren, aangezien ik op het Groenhorst zit. Ik heb er mijn hersenen over zitten breken, maar ik kan maar niet op een goeie komen...
    De onderzoeksvraag moet voldoen aan het SMART:
    - Specifiek
    - Meetbaar
    - Acceptabel
    - Realistisch
    - Tijdgebonden

    Anyone an idea? ^^

    [ bericht aangepast op 25 feb 2016 - 15:15 ]


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    In welke richting zoek je iets? Heb je al een onderwerp of zo?


    What would Emma do?

    Als ik jou was zou ik een gedragsonderzoek opzetten. Je kunt hier dan een ethogram over maken, waarin je gedragselementen verwerkt (desnoods met powerpoint presentatie en al). Je kunt dit gewoon thuis bij (bv.) je hond of kat doen, maar je zou ook naar de dierentuin kunnen gaan en daar een dier observeren. Wat ik altijd een interessant onderwerp vindt is stress bij een dier(soort).

    Dus bijvoorbeeld:
    - Ervaren dieren stress tijdens deelname een bepaalde training? (Zo ja, hoe komt dit? Wellicht door het soort training)
    - Is een dier wel gelukkig in een dierentuin? (vertoond het dier soortspecifiek gedrag, of juist stereotypisch gedrag?)

    Of ga uitzoeken hoe snel een dier iets kan leren. Op welke manier leert een dier het snelste? Leren jonge dieren beter dan oude(re) dieren en waar heeft dit dan mee te maken?

    Kortom, opties genoeg! Ik hoop dat ik je wat denkvoer heb gegeven. :Y)

    [ bericht aangepast op 25 feb 2016 - 14:49 ]


    I'll lick the poison from right off your kiss

    Hey ik zit ook op het Groenhorst en moet telkens onderzoeken doen ^^ welke opleiding doe je?

    Verder hadden een paar derde jaars van mijn school de onderzoeksvraag over het bijvoeren van de dieren in het Natuurpark de Oostvaardersplassen. Die dieren zijn dus wild, maar worden wel gevoerd.
    Hierbij moet je dus rekening houden met ethische kwesties. Als je ze niet voert, gaan een heel aantal dieren dood, maar als je ze wel voert, is het dan nog wel een natuurpark of meer een dierentuin?
    Hierbij kan je mensen hun meningen vragen en interviews houden.

    Iets totaal anders is dat je kijkt hoe slim varkens eigenlijk zijn en of ze bijvoorbeeld hun voedsel kunnen vinden met allerlei omstandigheden? (Geur ergens anders of veel andere afleidingen)


    And don't forget, Elvendork! It's unisex!

    Diplodocus schreef:
    In welke richting zoek je iets? Heb je al een onderwerp of zo?


    Zelf had ik nog geen idee. Ik wilde zelfs eerst iets met schrijven doen, maar dat werd te ingewikkeld. De onderzoeksvraag moet voldoen aan het SMART:
    - Specifiek
    - Meetbaar
    - Acceptabel
    - Realistisch
    - Tijdgebonden

    Op school hadden ze zoiets gedaan als zien papegaaien het verschil tussen rood en groen of kunnen konijnen kleuren zien. Dus het is echt iets heel simpels eigenlijk, maar iets bedenken dat aan SMART voldoet is echt lastig. Ik had eerder wel een idee, maar die was wat zwak: Kunnen honden tv kijken?
    Ik vond dit een beetje saai want inderdaad, veel honden kunnen dat, sommige niet.


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    JamesPotter schreef:
    Hey ik zit ook op het Groenhorst en moet telkens onderzoeken doen ^^ welke opleiding doe je?

    Verder hadden een paar derde jaars van mijn school de onderzoeksvraag over het bijvoeren van de dieren in het Natuurpark de Oostvaardersplassen. Die dieren zijn dus wild, maar worden wel gevoerd.
    Hierbij moet je dus rekening houden met ethische kwesties. Als je ze niet voert, gaan een heel aantal dieren dood, maar als je ze wel voert, is het dan nog wel een natuurpark of meer een dierentuin?
    Hierbij kan je mensen hun meningen vragen en interviews houden.

    Iets totaal anders is dat je kijkt hoe slim varkens eigenlijk zijn en of ze bijvoorbeeld hun voedsel kunnen vinden met allerlei omstandigheden? (Geur ergens anders of veel andere afleidingen)


    Ik doe de paraveterinaire opleiding op het groenhorst in barneveld ^^ Waar zit jij?


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    Laleah schreef:
    (...)

    Ik doe de paraveterinaire opleiding op het groenhorst in barneveld ^^ Waar zit jij?


    Toegepaste Biologie oo het groenhorst in Emmeloord^^


    And don't forget, Elvendork! It's unisex!

    Laleah schreef:
    (...)

    Ik doe de paraveterinaire opleiding op het groenhorst in barneveld ^^ Waar zit jij?


    Oh hé, een vriendin van me doet dat ook. Ik werk wel met heel veel onderzoeken, maar ga toch wel een onderwerp nodig hebben voordat ik op een onderzoeksvraag kan komen.


    If a writer falls in love with you, you can never die

    Spotgaai schreef:
    (...)

    Oh hé, een vriendin van me doet dat ook. Ik werk wel met heel veel onderzoeken, maar ga toch wel een onderwerp nodig hebben voordat ik op een onderzoeksvraag kan komen.


    Echt? Welk jaar zit ze?
    Ja onderwerp is eigenlijk dieren, het liefstviets met honden want ik heb zelf een hond ^^


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.