Heb je helemaal geen conditie?
Als ik jou was zou ik eerst 5 tot 10 minuten op je eigen tempo beginnen te rennen (natuurlijk van te voren rek en strek oefeningen en stukje lopen zodat je warm bent). Doe ook geen muziek in want daar kun je te hard door gaan rennen. Zorg dat je 5 tot 10 minuten vol kan houden zonder te stoppen. Bouw het elke week een stukje op (stel als je 2x in de week wilt gaan hardlopen, dan doe je per week 1 of 2 minuten langer rennen. Ga je 1x in de week hardlopen doe dan per 2 weken 1 of 2 minuten langer) want anders wil je te snel en raak je geblesseerd of je hebt geen zin meer en stop je er mee. Dus, bouw het op en blijf het volhouden want als je 2 weken niks meer hebt gedaan is je conditie weer terug gezakt naar waarmee je was begonnen.
Koop ook goeie verende hardloopschoenen, ga niet op simpele gymschoenen rennen want dat is slecht voor je knieën. En doe na het hardlopen weer wat oefeningen voor cooling-down.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt (:
Oja, als je 10 km/uur rent doe je dus 30 minuten over 5 km wat redelijk snel is.
Maar als je begint met hardlopen zit je rond de 8 km/uur.
Wat misschien nog een idee is; kijk op de site van een atletiekvereniging of ze een startersgroep hebben. Daar heb ik vorig jaar aan mee gedaan en daar bouwen ze het langzaam op en de trainers hielpen je erg goed met de techniek van het lopen etc.
Ik loop nu ongeveer 28 minuten over de 5 km (:
En het gaat steeds beter haha, eerst had ik totaal geen conditie.
[ bericht aangepast op 15 april 2015 - 0:09 ]
Know yourself