ARIANA RACIA TAVARES
Mijn groene ogen vernauwden zich licht toen hij begon te lachen. Alsof ik tijd had voor zulke grappen. "Grappig hoor." Ik opende net mijn mond een opmerking terug te slingeren, toen zijn gezicht veranderde. Hij leek te beseffen dat het wel eens waar kon zijn. "Waarvoor? Wat is er aan de hand?" Ik sloeg mijn armen over elkaar, wierp een korte blik op de auto. Hij vroeg of ik hem had gestolen. Nou, niet echt, aangezien niemand hem meer wilde. En daarbij, hij wás al gestolen geweest voordat ik hem aan de praat had gekregen. Met een zucht leunde ik tegen het lelijke ding aan. "Als ik dat eens wist.." Mompelde ik. "Die schoonmaakster van je wist het wel. Ze riep in ieder geval dat we hier weg moesten." Bedenkelijk ging ik weer rechtop staan, liep een paar passen in de richting van het huis. Onwillekeurig ging mijn blik omhoog, langs de vele ramen, waarachter waarschijnlijk ontzettend duur meubilair huisde. Ik zou me niet kunnen voorstellen hoe het zou zijn om hier te wonen. Waarschijnlijk was één kamer het dubbele van ons hele appartementje.
"Ga er maar gewoon vanuit dat je vandaag niet naar je werk kan. Daarbij, iedereen op de bank, of het bureau, of waar je ook werkt, is er waarschijnlijk toch vandoor." Ik draaide me weer naar hem om, liet mijn blik voor het eerst even over hem heen gaan. Knap, jong, zag er ontzettend rijk uit. Iets in me zei dat ik een hekel aan hem moest hebben, maar hij kon er waarschijnlijk ook niks aan doen dat hij mazzel had gehad. "Of dood," bedacht ik me toen opeens. "Ik heb ook een aantal behoorlijke bloedsporen gezien in de stad. Maar geen spoor van wie, of wat, dat heeft veroorzaakt."
In Queens had het er gewoon verlaten uitgezien. Alsof iedereen spontaan bedacht ergens anders te wonen. Voordeuren hadden wagenwijd open gestaan, maar dat was niks nieuws. Hoe verder ik de stad zelf in was gegaan, hoe verschrikkelijker het eruit had gezien. Ingeslagen ruiten, een aantal auto's die op hun dak lagen, bloedsporen op alle plekken. Maar vreemd genoeg geen enkel lichaam. Ik zou bijna denken dat de stad was aangevallen door een groep kannibalen. "Doet je televisie het?" vroeg ik, maar liep naar binnen zonder op antwoord te wachten. Ik fronste mijn wenkbrauwen toen ik het enorme apparaat tegenkwam, dat naar mijn idee de halve muur in beslag nam. "Natuurlijk," mompelde ik, en pakte de afstandsbediening van de luxe uitziende bank. Ik had geen idee op welk van de 300 knopjes ik moest drukken, maar bij geen één kwam er een reactie. Ik gooide het ding terug op de bank, klikte het lichtknopje aan de muur aan en uit. Alle elektriciteit lag eruit.
[ bericht aangepast op 17 dec 2014 - 19:17 ]
"Do you believe monsters are born or made?"