Als dit over mezelf zou gaan, zou ik zeggen: "Nee, dit is geen pesten, ik verdien dit, want ik ben abnormaal."
Maar dit is wel degelijk pesten. Ik heb het zelf ook meegemaakt helaas en pas na drie jaar actie ondernomen. Ik heb het de hele tjid genegeerd, tot dat niet meer lukte en niks meer lukte. Daardoor ben ik blijven zitten, maar nu gaat het gelukkig wel goed.
Dus ja, mijn tips: Bespreek dit met je mentor! Echt waar, en als je hem/haar niet vertrouwt, zoek dan iemand anders op die je vertrouwt, dit kan iedereen zijn, een andere docent, een vertrouwenspersoon, mensen in je directe omgeving, ooms/tantes of misschien wel je buurman of buurvrouw. Ook is het echt belangrijk om het tegen je ouders te vertellen, als die weten wat er aan de hand is kunnen ze je helpen.
En ga naar een andere klas als dat mogelijk is. Want als pesters doorhebben dat je het niet leuk vindt en er niet tegen kan, blijven ze voor altijd door gaan. Dat kun je alleen verbreken door iets totaal anders te doen, zoals naar een andere klas gaan of iets anders waardoor je totaal geen contact meer met ze hebt.
Oh, en blijf alsjeblieft je best doen op school. Je moet maar denken: "Als ik goede cijfers haal, ben ik hier eerder vanaf."
Want als je niks meer doet of niks meer lukt door het gepest, en je haalt alleen maar onvoldoendes, is het echt niet leuk meer en komt alles dubbel zo hard aan.
Je zou screenshots van die gesprekken kunnen maken en van die foto die doorgestuurd is, en daarmee naar je mentor gaan, of iemand anders van school die het schoolregelement goed kent, want als daarin staat dat je geen foto's mag doorsturen, kan degene die begonnen is, geschorst worden. Plus dan worden die mensen beter in de gaten gehouden, waardoor het niet uit de hand kan lopen.
Ik hoop echt voor je dat het straks beter gaat, dat je je fijn voelt op school, want daar breng je toch een groot deel van de tijd door, dat je goede vriendinnen maakt (die hoeven echt niet allemaal in je eigen klas te zitten! Ik heb ook in een situatie gezeten waarin niemand in de klas mij mocht, ik trok op met mensen waarvan ik dacht "die zijn aardig" tot ze je laten vallen als je ergens moeite mee hebt, terwijl je wel altijd voor hun klaar stond. Gelukkig heb ik in andere klassen vriendinnen gevonden, en bij een aantal van die zit ik dit jaar in de klas, wat echt fijn is.)
Blijf sterk, het komt echt allemaal goed!
so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly