Leuk dat je ze krijgt! (Ik ben dus de vriend van Gwyn, met nog wat tips)
Ik hoop voor je dat het of 2 mannetjes of 2 vrouwtjes zijn, tenzij je ze wilt fokken maar dat eist veel! Met mannetjes heb ik zelf veel minder ervaring omdat die elkaar vaak aanvielen tot de dood! (pas daarmee dus op!)
Vrouwtjes zijn rustiger. Geef ze inderdaad karton om te verknagen, zoals eierdozen en wc papier rolletjes. Geef ze GEEN papier, hierin kunnen ze stikken omdat dat plakt als het nat is. Haal ze regelmatig uit de kooi en hou ze er even boven, zo maak je ze tam. Dit neemt wel tijd in beslag, want het zijn hele schrikkerige beesten.
Verder zijn het nachtdieren zet ze dus NIET op je kamer!!! Ze houden je de hele nacht wakker met in het rad rennen en verknagen en graven. Geef ze GEEN plastic rad, of kooi. Dit zullen ze helemaal kapot maken. Het beste is plexiglas met tralies, of gewoon een aquarium.
Ze zullen random in hoeken gaan graven, minuten lang, dit is niet erg.
Geef ze ook een witte knaagsteen, dit is voor hun tandjes. Zeer belangrijk dus. Hun nagels houden ze in principe zelf bij met al het gegraaf.
Let er ook op dat ze overdags heel bang zijn. Ze trommelen als er vogels zijn, dan stampen ze met hun grote achterpoten op de grond.
Geef ze inderdaad af en toe een fruit, niet te vaak, dat is te veel suiker. Ze eten gewoon Gerbil voedsel, (beste niet het goedkoopste merk) en geef ze natuurlijk elke dag vers water (: voor meer tips mag je ons altijd sturen. ik heb er zelf al 9 jaar ervaring mee
mn vriendin nu ook een jaar
It's high noon.