• Ik moet dus een debat gaan voeren over de stelling 'Elke schooldag moet beginnen met een lesuur actualiteiten.', maar als ik dit in google intik krijg ik helemaal niks van argumenten. Ik moet samen met twee andere groepsleden voor deze stelling zijn en deze beargumenteren en verdedigen (de argumenten van de tegenpartij ontkrachten), maar dat kan ik natuurlijk niet al ik geen argumenten heb. Mijn vraag aan jullie is dan ook of jullie argumenten hebben die voor deze stelling zijn?

    Jullie zouden me enorm helpen!


    You were born original, don't die as a copy.

    Eigenlijk vind ik dat helemaal geen gek idee. (: Maar goed, argumenten. Natuurlijk zou het ervoor zorgen dat tieners op de hoogte zouden blijven van wat er gebeurt in de wereld en dat is een pluspunt. Veel jongeren lezen nooit een krant en kijken niet naar het journaal, dus hebben ze bijvoorbeeld geen idee wat er in Oekraïne aan de hand is, terwijl dat soort dingen wel invloed op ons kunnen hebben. Sowieso zorgt het volgen van het nieuws ervoor dat je een beter beeld hebt van wat er gaande is in de wereld en dat helpt om een hoop andere dingen beter te begrijpen. Ook zorgt het op een bepaalde manier waarschijnlijk voor meer acceptatie, want als je meer hoort over andere culturen en wat mensen doormaken, kun je er ook meer sympathie voor opbrengen dan wanneer je alleen in je eigen buurt geïnteresseerd bent.
    Een argument wat tegen je stelling zou kunnen zijn is dat zo'n uur iedere dag natuurlijk tijd wegneemt van andere vakken, maar je zou daar tegenin kunnen brengen dat nieuws bekijken en bespreken de leerlingen vaardigheden leert die bij die andere vakken heel erg van pas komen (je leert situaties van verschillende kanten te bekijken, je krijgt een goede basis van kennis over de wereld om je heen, je zult waarschijnlijk krantenartikels moeten lezen en dus ben je bezig met tekstbegrip, etcetera). Geschiedenis en aardrijkskunde zijn goede voorbeelden van vakken waarbij je er een voordeel aan hebt als je iets weet van actuele gebeurtenissen, maar dat zijn echt niet de enige twee. Bijvoorbeeld bij talen is het vaak de bedoeling dat je ook iets leert over de cultuur van het land en als je het nieuws volgt ben je veel beter op de hoogte van de politiek in Frankrijk en Engeland dan wanneer je dat niet doet. Dat kan zelfs helpen op je examens, want vaak krijg je wel een leestekst die iets met de politieke of economische situatie van het land te maken heeft. Het is veel gemakkelijker zo'n tekst te begrijpen als je al iets over deze onderwerpen weet.

    Je zou trouwens ook eens kunnen googlen naar maatschappijleer en waarom dat verplicht is als vak. Daarbij gaat het namelijk ook veel over nieuws en actualiteiten (of dat was tenminste zo bij ons op school) dus misschien zou je op die manier wat argumenten voor je eigen stelling kunnen vinden. Succes met je debat! ^^


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Ja
    Zo leer je niet alleen veel. Ook krijg je een betere kijk op de wereld


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    Dit doe je al bij Maatschappijleer of Economie.


    The monsters running wild inside of me. I'm faded

    Square schreef:
    Eigenlijk vind ik dat helemaal geen gek idee. (: Maar goed, argumenten. Natuurlijk zou het ervoor zorgen dat tieners op de hoogte zouden blijven van wat er gebeurt in de wereld en dat is een pluspunt. Veel jongeren lezen nooit een krant en kijken niet naar het journaal, dus hebben ze bijvoorbeeld geen idee wat er in Oekraïne aan de hand is, terwijl dat soort dingen wel invloed op ons kunnen hebben. Sowieso zorgt het volgen van het nieuws ervoor dat je een beter beeld hebt van wat er gaande is in de wereld en dat helpt om een hoop andere dingen beter te begrijpen. Ook zorgt het op een bepaalde manier waarschijnlijk voor meer acceptatie, want als je meer hoort over andere culturen en wat mensen doormaken, kun je er ook meer sympathie voor opbrengen dan wanneer je alleen in je eigen buurt geïnteresseerd bent.
    Een argument wat tegen je stelling zou kunnen zijn is dat zo'n uur iedere dag natuurlijk tijd wegneemt van andere vakken, maar je zou daar tegenin kunnen brengen dat nieuws bekijken en bespreken de leerlingen vaardigheden leert die bij die andere vakken heel erg van pas komen (je leert situaties van verschillende kanten te bekijken, je krijgt een goede basis van kennis over de wereld om je heen, je zult waarschijnlijk krantenartikels moeten lezen en dus ben je bezig met tekstbegrip, etcetera). Geschiedenis en aardrijkskunde zijn goede voorbeelden van vakken waarbij je er een voordeel aan hebt als je iets weet van actuele gebeurtenissen, maar dat zijn echt niet de enige twee. Bijvoorbeeld bij talen is het vaak de bedoeling dat je ook iets leert over de cultuur van het land en als je het nieuws volgt ben je veel beter op de hoogte van de politiek in Frankrijk en Engeland dan wanneer je dat niet doet. Dat kan zelfs helpen op je examens, want vaak krijg je wel een leestekst die iets met de politieke of economische situatie van het land te maken heeft. Het is veel gemakkelijker zo'n tekst te begrijpen als je al iets over deze onderwerpen weet.

    Je zou trouwens ook eens kunnen googlen naar maatschappijleer en waarom dat verplicht is als vak. Daarbij gaat het namelijk ook veel over nieuws en actualiteiten (of dat was tenminste zo bij ons op school) dus misschien zou je op die manier wat argumenten voor je eigen stelling kunnen vinden. Succes met je debat! ^^


    Thanks Inge, you are my hero.c= Ik had ondertussen al een paar dingen zelf bedacht (na mijn hersenen flink gekraakt te hebben), maar er stonden zeker nog nuttige dingen tussen waar ik niet aan gedacht had.=D


    You were born original, don't die as a copy.