• Voor school moeten we een middeleeuws boek lezen en daar een presentatie over houden.
    Ik en mijn groepje hebben het boekje 'Esmoreit'

    Esmoreit is de kroonprins van Sicilië. Zijn geboorte is een tegenvaller voor zijn neef Robbrecht, die tot dan toe de troonopvolger was. Hij besluit daarom Esmoreit te vermoorden.
    Ondertussen wordt aan het hof van Damascus een voorspelling gedaan waarin een vreemde prins de koning (van Damascus) zal vermoorden en diens dochter Damiët zal trouwen. Hierop besluit de koning de prins te laten opsporen om hem naar zijn hof te laten brengen en daar als een zoon op te voeden. Daarmee hoopt hij de moord af te wenden. Hij zendt Platus uit om deze vreemde prins te zoeken.
    In Sicilië ontmoet Platus Robbrecht, net op het ogenblik dat deze zijn plan om Esmoreit te vermoorden wil uitvoeren (door het kind in een put te verdrinken). Platus die opdracht heeft gekregen deze prins naar Damascus te brengen, koopt Esmoreit van Robbrecht (om dusent pont van goude ghetelt). Platus neemt Esmoreit mee naar Damascus. Robbrecht beschuldigt de koningin van de moord op haar zoon. De koningin wordt door de koning, razend van verdriet, opgesloten.
    De koning van Damascus vertrouwt Esmoreit toe aan zijn dochter Damiët, en vertelt haar dat het een 'vondeling' is.
    Na vele jaren ontdekt Esmoreit dat Damiët niet zijn zus is, maar dat hij een vondeling is, en ook dat Damiët verliefd op hem is geworden. Ook Esmoreit is verliefd op Damiët, maar wil op deze liefde niet ingaan omdat hij vreest dat hij van lagere komaf is. Esmoreit gaat op zoek naar zijn natuurlijke ouders.
    Als Esmoreit tijdens zijn omzwervingen in Sicilië aankomt, komt zijn ware identiteit aan het licht. De doek waarin hij zogezegd te vondeling gelegd was, en die hij van Damiët meegekregen heeft, wordt herkend door de nog steeds opgesloten koningin. De koning en de koningin worden zo verenigd, samen met hun zoon Esmoreit, maar weer blijft Robbrecht buiten schot.
    De verliefde Damiët kan het wachten op haar Esmoreit niet meer houden, en samen met Platus vertrekt ze, verkleed als pelgrim, haar lief achterna. Wanneer Damiët en Platus in Sicilië aankomen, is het weerzien met Esmoreit groot. Esmoreit stelt Damiët aan zijn vader voor. De kerstenkoning (kersten = kristen (Sicilië)) is van dit geluk zo aangedaan dat hij troonsafstand doet ten voordele van zijn zoon en Damiët aanvaardt als zijn schoondochter (Ende ghi selt seker werden sijn wijf). Bij deze ceremonie wordt Robberecht herkend door Platus als de man van wie hij Esmoreit kocht (Die man brachte u in al dit verdriet). Robbrecht wordt opgehangen (Robbrecht hanctmen hier) en de twee verliefden trouwen.

    Nu heb ik dus al heel internet afgespeurd naar wat voor soort tekst dit is.
    Is het een Arthur of Karelroman, mysteriespel of een legende of nog iets anders?
    Ik ben radeloos en heb echt geen idee meer over wat het nou is.
    Kunnen jullie me helpen?

    Bedankt alvast...

    [ bericht aangepast op 9 dec 2013 - 19:30 ]


    nothing is true, everything is permitted.

    alvast geen arthurroman want het speelt zich niet af op het britse eiland. Karelroman denk ik ook niet omdat het zich niet afspeelt in zijn tijd, iets met Karel of zijn hofhouding te maken heeft. Wél lijkt het op de Hoofse ridderromans uit de 11de-13de eeuw. Door de nadruk op de hoofse liefde en het feit dat Damascus erbij komt DENK ik aan de Oosterse ridderroman. Dit vanwege algemene kenmerken van de hoofse ridderroman (minnelyriek, nadruk op de beproeving die de held moet doorstaan). Ik denk dat Oosters omdat damascus erbij komt piepen en die area niet echt bekend was tot aan de kruistochten? Toch niet bij de donkere middeleeuwen. Tenzij dit echt klassiek is en over klassieke helden gaan, maar ik denk het niet.
    bron; Syllabus Inleiding tot de voornaamste moderne literaturen door prof. Dr. Bart Keunen.


    Maybe we should doubt our fears instead our dreams.

    Dankjewel!


    nothing is true, everything is permitted.