Ruadan Mathacarma
Op het grote plein van de stad, waar vlakbij de spelen gehouden zouden worden, was het een drukte van jewelste. Overal zag je muzikanten, acrobaten, en allerlei andere lieden die geld probeerden te verdienen bij de grote hoeveelheid mensen die naar Redher gekomen waren. En ze kwamen voor de spelen. Spelen waar ik aan mee zou doen. Er was ons op het hart gedrukt dat ze niet persé dodelijk zouden zijn. Ja, er konden doden vallen, maar het hoefte niet persé. Het was niet dat er maar een paar levend de overkant mochten bereiken. Maar toch verontruste het me een beetje, ookal was ik in hart en nieren een strijder, ik hoorde dit aan te kunnen.
Er was een loting geweest over wie van de elfen in de spelen ingezet zouden worden. Als je won, als eerste van je huis de overkant bereikte, dan was je verzekerd van een goede toekomst. Het hoofd van je huis en nooit meer armoede. Een erg aanlokkelijke prijs.
Bij de loting was ik gespannen geweest, ik had een voorgevoel gekregen dat ik gekozen zou worden. Maar ik wilde niet meedoen aan de spelen, ik hoefde niet de heer van mijn huis te worden. Mijn leven zoals het nu ging, vond ik prima. Maar mijn voorgevoel was juist geweest, ik werd gekozen om mee te doen aan de spelen. Vlak voordat ik mee moest voor verder uitleg, werd ik door mijn ouders op het hart gedrukt dat ik het wel zou redden. Ik was een echte strijder, niets of niemand zou mij klein krijgen. Ik zou de overkant als eerste halen en eeuwige roem krijgen. Waarom snapten zij niet dat dat niet hoeft voor mij.
Nu zat ik hier in een muffe kamer van een herberg aan het grote plein van Redher, in afwachting tot ik gehaald zou worden voor de spelen. Ik had geen zin om naar buiten te gaan, al het plezier daar buiten deed mijn geen goed, gezien de strijd die ik zou moeten gaan leveren, de ontberingen die ik zou moeten doorstaan. En ik houd gewoon niet van drukte, geef mij de rust maar.
Ik pakte maar een boek en begon te lezen. Ik hoopte ik dat boek nog nuttige tacktieken en trucs te lezen die mij in de spelen van pas zouden komen.
"We can disobey suicidal orders? Why wasn't I told?"