Hallo,
Mijn beste vriendin heeft een paard thuis, een veelte dikke haflinger genaamd Joy. Haar zusje zit op paardrijden en heeft daarom ook Joy, maar op Joy valt niet te rijden zeggen ze. Zodra je erop zit word je eraf gegooid.
Ik heb veel ervaring met paarden inrijden enz. En ik denk dat ik haar wel aankan, maar van haar vader mag ik het niet proberen. Ze woont ongeveer een uur rijden (met de bus) bij me vandaan en ik ben al een paar keer deze kant opgegaan om een band op te bouwen met Joy.
Ook heb ik haar gelongeerd, dat ging erg goed. Maar zodra een van de mensen hier erbij komt staan, begint het paard te steigeren.
Ik gebruik bij het longeren geen zweep, alleen mijn stem en houding. In het begin begreep Joy het niet en rende ze telkens in volle vaart naar me toe. Maar ze snapt nu de bedoeling en werkt beter mee.
Ik wil het zusje van mijn vriendin (en Joy zelf) heel graag helpen, door haar te helpen met het leren omgaan en rijden van een paard. want op de meeste maneges heb je van die makke lammetjes die alles voor je doen.
Maar ze willen niet naar me luisteren.
Nu is de familie 2 weken op vakantie. en als ze terugkomen, gaat Joy voor 3 weken naar een manege, naar een "professioneel" iemand om haar te laten inrijden. Als dat niet lukt, wilt haar vader Joy verkopen.
Ik vind het echt heel naar, want ik heb nu best een band opgebouwd met dat beestje. En ik vind dat je een paard niet kunt dwingen tot iets, als je de reden niet weet waarom ze het niet wilt doen.
Ik ben in deze 2 weken op het huis en de dieren aan het passen en elke dag longeer ik Joy even (niet lang, het is te warm en al die lastige vliegen hier..), omdat ze dan alvast een beetje conditie heeft opgebouwd voor de zware taak die haar te doen staat na deze twee weken.