Ik heb het niet helemaal gelezen, maar persoonlijk -ik ben fan van beide series, hoewel minder van Harry Potter- vind ik dat eigenlijk niet te vergelijken valt. Zo is het voor ieder ook anders. Niet iedereen denkt bij Harry Potter zo ver na, niet iedereen vraagt zich af bij wie Sneeps loyaliteit ligt. Bovendien heeft Rowling zeven Harry Potter-boeken geschreven, in zeven boeken kan je meer diepgang en achtergrond leggen dan in de vijf boeken die Stephenie heeft geschreven, je kan de personages een betere persoonlijkheid geven etcetera. Daarbij heb je dan ook nog dat Rowling zoals de tekst zegt, elk detail heeft gepland van haar hele serie terwijl Stephenie bij het eerste boek eerst is gaan schrijven en daarna pas echt verder over alles heeft nagedacht. Rowling bedacht Harry Potter -als ik me niet vergis- in de trein naar ergens, dus heeft ze eerst kunnen nadenken over hoe ze al haar personages liet zijn en alles, ze heeft de verhaallijn meer uigewerkt om van te beginnen. Het hangt allemaal gewoon wat afhangen van wat je liever leest want beide schrijfsters hebben -vind ik- een leuke schrijfstijl, al vind ik die van Rowling wat minder.
Ik vraag me wel af waar je hebt gelezen dat Stephenie hoopte beter te worden dan Rowling, want daar heb ik nu nog nooit van gehoord.
[ bericht aangepast op 28 dec 2012 - 16:34 ]
Ex astris, sciencia