• Voor kunst moet ik een vraag beantwoorden waarbij ik moet uitleggen hoe 'donkere kanten van de menselijke geest', zoals angst en ziekte worden geuit in dans. Nu weet ik heel weinig van dans en weet ik eigenlijk niet zo goed waar ik moet beginnen met zoeken.
    Dus, weet iemand misschien een dans en/of een choreograaf die dat soort dingen duidelijk zichtbaar maakt?


    "No one is born in this world to be alone."~ (Saul, One Piece.)

    Dat wordt vaak uitgebeeld met grote gebaren. Er wordt bijvoorbeeld overdreven met de handen gezwaaid en dan vooral naar de hemel gereikt. Dit betekent zowel 'help me, Heer' (angst) als in 'neem mij tot u' (wanneer iemand sterft). Daarnaast zie je het natuurlijk ook in de gezichtsuitdrukking. Veel mensen vergeten dat dat zeer zeker ook bij het dansen hoort.

    [ bericht aangepast op 16 dec 2012 - 15:24 ]


    everything, in time

    Je ziet het trouwens heel goed in een bepaalde scène van Het Zwanenmeer, wanneer Odile en Odette met elkaar geconfronteerd worden. Ik ken helaas geen choreaograaf.


    everything, in time

    Anguish schreef:
    Dat wordt vaak uitgebeeld met grote gebaren. Er wordt bijvoorbeeld overdreven met de handen gezwaaid en dan vooral naar de hemel gereikt. Dit betekent zowel 'help me, Heer' (angst) als in 'neem mij tot u' (wanneer iemand sterft). Daarnaast zie je het natuurlijk ook in de gezichtsuitdrukking. Veel mensen vergeten dat dat zeer zeker ook bij het dansen hoort.


    Okee, dankjewel. (:


    "No one is born in this world to be alone."~ (Saul, One Piece.)

    Anders moet je gewoon stukjes opzoeken van moderne dans, dramatische stukken, daar worden vaak emoties in geuit. Vaak zie je in moderne dans natuurlijke bewegingen (die mensen normaal gesproken ook maken) als vallen, over de grond rollen, duwen etc.


    Aan niets denken is ook denken.

    Lexus schreef:
    Anders moet je gewoon stukjes opzoeken van moderne dans, dramatische stukken, daar worden vaak emoties in geuit. Vaak zie je in moderne dans natuurlijke bewegingen (die mensen normaal gesproken ook maken) als vallen, over de grond rollen, duwen etc.


    Bij Jazz heb je dat ook (:


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Frodo schreef:
    (...)

    Bij Jazz heb je dat ook (:


    Klopt wel, maar het is wel duidelijker te zien bij moderne dans.


    Aan niets denken is ook denken.

    Lexus schreef:
    (...)

    Klopt wel, maar het is wel duidelijker te zien bij moderne dans.


    Ja, dat is waar.


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Heel veel bewegingen naar mijn mening, versnelling vooral. Veel op meedere plekken.


    SLOAN.

    Lexus schreef:
    Anders moet je gewoon stukjes opzoeken van moderne dans, dramatische stukken, daar worden vaak emoties in geuit. Vaak zie je in moderne dans natuurlijke bewegingen (die mensen normaal gesproken ook maken) als vallen, over de grond rollen, duwen etc.


    Het gaat eigenlijk over het begin van de moderne dans, een beetje de overstap naar het klassieke naar het modernere. Ik geloof dat Martha Graham hierbij een hele belangrijke naam is, maar bij haar is het juist zo dat ze 'innerlijke' angst e.d. uitbeeldt en dat is heel moeilijk te zien. Ik heb haar nu als voorbeeld, maar eigenlijk wil ik er ook een choreograaf bij die het juist heel duidelijk weergeeft.


    "No one is born in this world to be alone."~ (Saul, One Piece.)

    Anguish schreef:
    Dat wordt vaak uitgebeeld met grote gebaren. Er wordt bijvoorbeeld overdreven met de handen gezwaaid en dan vooral naar de hemel gereikt. Dit betekent zowel 'help me, Heer' (angst) als in 'neem mij tot u' (wanneer iemand sterft). Daarnaast zie je het natuurlijk ook in de gezichtsuitdrukking. Veel mensen vergeten dat dat zeer zeker ook bij het dansen hoort.


    wat je ook vaak ziet in een duet (twee dansers) dat de een zich los probeert te maken van de ander.


    Miep

    Parachutes schreef:
    (...)

    Het gaat eigenlijk over het begin van de moderne dans, een beetje de overstap naar het klassieke naar het modernere. Ik geloof dat Martha Graham hierbij een hele belangrijke naam is, maar bij haar is het juist zo dat ze 'innerlijke' angst e.d. uitbeeldt en dat is heel moeilijk te zien. Ik heb haar nu als voorbeeld, maar eigenlijk wil ik er ook een choreograaf bij die het juist heel duidelijk weergeeft.


    Klopt, Martha Graham is een van de (belangrijkste en eerste geloof ik) grondleggers van de moderne dans.

    Waar Graham vooral bekend om staat, is haar manier van dansen, die expressionistisch en experimenteel van aard was. Zij ontwikkelde een geheel eigen techniek, die ook wel de ‘Grahamtechniek’ wordt genoemd. Deze techniek gaat uit van het ritme van de ademhaling. Ook het dansen vanuit de buik staat centraal. De buik vormt het centrum van het lichaam en tevens het centrum van het gevoel. De basis van de Grahamtechniek wordt gevormd door het spannen en ontspannen van spieren, ook bekend als 'contraction en release.

    Een ander aspect dat in de techniek van Graham duidelijk naar voren komt is het contact van de danser met de grond. Graham beschouwde de vloer als het landschap van de danser. Vanuit deze filosofie creëerde zij ook bewegingen die zittend of zelfs liggend uitgevoerd moesten worden.


    Uit mijn kunstverslaggeval:

    Mary Wigman
    Mary Wigman leefde van 1886 tot 1973. Haar volledige naam was Karoline Sofie Marie Wiegmann. Ze was een Duitse danseres, choreografe en dansinstructrice. Ze was een van de grondleggers van het klassiek moderne ballet. In dit ballet worden de danstechnische vaardigheden van klassiek ballet gecombineerd met het moderne ballet.

    Deze Mary Wigman heeft een zogenaamde heksendans gemaakt, moet je maar even opzoeken, waar je echt 'oerbewegingen' van de mens in terug ziet.

    Bij moderne dans staat het gevoel voorop. Het lichaam dient als communicatiemiddel. De bewegingen die worden gemaakt in de moderne dans zijn expressief. Moderne dans is heel anders dan ballet, waarbij de bewegingen precies moeten worden uitgevoerd zoals ze horen te worden uitgevoerd. De bewegingen van moderne dans zijn natuurlijk, hierbij moet je denken aan bewegingen als rennen, rollen, springen, vallen en lopen. Daarnaast worden er veel zwaai en draaibewegingen gemaakt, die vloeiend en natuurlijk overkomen. Als er wordt gedanst beweegt de romp vaak mee met de bewegingen. De bewegingen worden aangezet vanuit het centrum van het lichaam. Ook wordt er gebruik gemaakt van zwaartekracht. Dit wordt gedaan door bewegingen te maken als op de grond te vallen, of te springen. Er worden veel bewegingen gemaakt op de vloer. De dansers zelf zie je vaak dansen op blote voeten of sokken zodat het contact met de vloer zo direct mogelijk is. De muziek speelt ook een belangrijke rol in de moderne dans. De muziek geeft vaak de emotie van de danser / het stuk aan en door goed naar de muziek te luisteren kan de danser zijn bewegingen hieruit laten ontstaan. Gebruik van ademhaling speelt ook een belangrijke rol.

    [ bericht aangepast op 16 dec 2012 - 16:00 ]


    Aan niets denken is ook denken.

    Lexus schreef:
    (...)

    Uit mijn kunstverslaggeval:

    Mary Wigman
    Mary Wigman leefde van 1886 tot 1973. Haar volledige naam was Karoline Sofie Marie Wiegmann. Ze was een Duitse danseres, choreografe en dansinstructrice. Ze was een van de grondleggers van het klassiek moderne ballet. In dit ballet worden de danstechnische vaardigheden van klassiek ballet gecombineerd met het moderne ballet.

    Deze Mary Wigman heeft een zogenaamde heksendans gemaakt, moet je maar even opzoeken, waar je echt 'oerbewegingen' van de mens in terug ziet.

    Bij moderne dans staat het gevoel voorop. Het lichaam dient als communicatiemiddel. De bewegingen die worden gemaakt in de moderne dans zijn expressief. Moderne dans is heel anders dan ballet, waarbij de bewegingen precies moeten worden uitgevoerd zoals ze horen te worden uitgevoerd. De bewegingen van moderne dans zijn natuurlijk, hierbij moet je denken aan bewegingen als rennen, rollen, springen, vallen en lopen. Daarnaast worden er veel zwaai en draaibewegingen gemaakt, die vloeiend en natuurlijk overkomen. Als er wordt gedanst beweegt de romp vaak mee met de bewegingen. De bewegingen worden aangezet vanuit het centrum van het lichaam. Ook wordt er gebruik gemaakt van zwaartekracht. Dit wordt gedaan door bewegingen te maken als op de grond te vallen, of te springen. Er worden veel bewegingen gemaakt op de vloer. De dansers zelf zie je vaak dansen op blote voeten of sokken zodat het contact met de vloer zo direct mogelijk is. De muziek speelt ook een belangrijke rol in de moderne dans. De muziek geeft vaak de emotie van de danser / het stuk aan en door goed naar de muziek te luisteren kan de danser zijn bewegingen hieruit laten ontstaan. Gebruik van ademhaling speelt ook een belangrijke rol.


    OH DANKJE DANKJE DIE NAAM ZOCHT IK! Nee serieus, ik wist nog een choreografe, maar ik was de naam vergeten. Mary Wigman! Echt duizendmaal bedankt! *O*


    "No one is born in this world to be alone."~ (Saul, One Piece.)

    Parachutes schreef:
    (...)

    OH DANKJE DANKJE DIE NAAM ZOCHT IK! Nee serieus, ik wist nog een choreografe, maar ik was de naam vergeten. Mary Wigman! Echt duizendmaal bedankt! *O*


    Haha, succes nog verder.


    Aan niets denken is ook denken.

    Lexus schreef:
    (...)

    Haha, succes nog verder.


    Dankjewel! ^^

    [ bericht aangepast op 16 dec 2012 - 17:22 ]


    "No one is born in this world to be alone."~ (Saul, One Piece.)