• Waarschuwing; moet-mijn-ei-kwijt-topic. Je kan het ook een zeurtopic noemen.

    Een tijdje geleden heb ik hier een topic aangemaakt over gymfobie. Ik raak de laatste tijd namelijk erg snel van streek tijdens gym en word dan misselijk, krijg huilneigingen en raak in paniek. Dat is natuurlijk al niet leuk, maar persoonlijk vond ik het vooral frustrerend dat ik niet wist waar het vandaan kwam. Zodra we aan de les beginnen lijkt het namelijk alsof ik spontaan lijd aan claustrofobie (wat ik normaal gesproken niet doe) en verder is het niet duidelijk wat het nou triggert. Althans, dat dacht ik, tot ik bij mezelf opmerkte dat ik altijd naar mijn voeten kijk als ik de trap op- en afloop, me aan de leuning vastklamp en expres met mijn tenen tegen de achterste randen van de traptreden schop om er maar voor te zorgen dat ik niet per ongeluk naar achteren kan vallen. Naar beneden gaat dat overigens precies hetzelfde, maar dan met mijn hak tegen de rand. Dat mijn tenen daarna pijn doen, maakt me op dat moment niets uit.
    Zoals je waarschijnlijk van de titel al afgeleid hebt, heb ik verschrikkelijke last van iets wat ik zelf gelabeld heb als 'valangst'. Ik ben constant bang om te vallen, te struikelen of op een andere manier mezelf door een ongeluk pijn te doen. In mijn leven heb ik mezelf vaak genoeg op stomme manieren bezeerd; van mijn hoofd stoten tegen het keukenkastje tot van een stoeprand afvallen en daarbij bijna mijn pols breken. Ik zou zo een hele lijst maken met stomme dingen die ik in mijn leven heb gedaan, maar dan zou dit topic wel erg lang worden. :W
    Het komt er in ieder geval op neer dat ik mezelf totaal niet meer vertrouw. Mentaal wel, maar fysiek absoluut niet meer. Laatst gingen we trefbal spelen tijdens gymles met vier banken in het midden en als je dan af was, moest je in het vierkant staan en vanaf daar een vrij iemand afgooien om er weer in te mogen. Al mijn klasgenootjes waren helemaal gefocust op hoe ze de rest van de klas in dat vierkant konden krijgen, maar om heel eerlijk te zijn was ik daar helemaal niet mee bezig. Mijn gedachten hadden het veel te druk met op hoeveel manieren ik over die bankjes kon struikelen. Zou ik bijvoorbeeld tijdens het langsrennen mijn scheen tegen de punt stoten, of zou ik er overheen proberen te springen en dan vast blijven haken, zodat ik voorover zou vallen en mijn neus en voortanden zou breken op de tegenoverstaande bank? Ik zou er zo een boek over kunnen schrijven; '1001 manieren om jezelf te verwonden/af te maken tijdens één gymles'.

    Maar goed, ik heb mijn gymleraar dus gemaild of ik even met hem daarover kan praten, aangezien hij nauwelijks op school te vinden is en ik zijn telefoonnummer ook niet heb om er zo met hem over te kunnen praten. Hij is geen psycholoog of een magiër die zomaar al mijn irrationele angsten weg kan toveren, maar het leek me maar het beste om het er met hem over te hebben, aangezien ik er meestal het meest last van heb tijdens zijn les. Dat is echter niet het enige moment waarop het me dwarszit, want door het winterse weer voel ik mijn knieën steeds vaker knikken als ik weer naar buiten moet. Fietsen door de sneeuw vind ik namelijk doodeng, laat staan als het van die bevroren, spiegelgladde sneeuw is geworden aan het einde van de dag. Bovendien zal na de vakantie het ijs waarschijnlijk weer dik genoeg zijn om te gaan schaatsen, en anders zullen we dat wel op kunstijs gaan doen - waar ik ook doodziek van word als ik eraan denk, aangezien ik niet eens met normale schoenen aan op ijs durf te schaatsen. Als ik al bijna paniekaanvallen krijg tijdens een simpele judoles tijdens gym, wil ik niet eens weten hoe ik zal reageren als ik eenmaal in de kleedkamer van zo'n kunstijsbaan sta.

    Mijn leraar heeft echter nog niet geantwoord, dus zet ik het nu even hier neer. Het zit me namelijk echt dwars en ik merk bij mezelf dat ik er slecht tegen kan om er zo lang mee rond te lopen zonder dat er iets verandert. Nu zal dit natuurlijk ook niet veel veranderen, maar misschien dat ik het hierdoor wel even wat rust kan geven. Ik lig er namelijk 's nachts nog wakker van en het lukt me nu zelfs niet meer om te schrijven, wat ik wel heel graag doe ter ontspanning.

    Pfoeh, (naar mijn weten) mijn eerste zeurtopic ooit. Wat een lap tekst. Als je tot hier doorgelezen hebt, verdien je toch wel een koekje. (krul)


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Wat ontzettend rot voor je ):
    Heel erg veel sterkte!
    Ik hoop dat hij toch zal antwoorden.


    26 - 02 - '16

    Join the irritante club!
    Ik heb ook angst voor gym en ook voor vallen, maar mijn angst is meer met pijn. Ik heb namelijk een zéér grote hekel aan pijn en ben bang om pijn te krijgen. En ik ben ook een ramp met gym. Heb een motoriek die lager is dan gemiddeld en struikel makkelijk over mijn eigen voeten, hoogtevrees, angst voor dingen die op me af kommen en heb een hekel aan als mensen kijken en faal ik nog meer D:. Ik had maandag bij gym trefbal, maar je kon niet afraken. We moesten onze pionnen beschermen tegen de ballen en 2 afgooien van de andere partij. Iedereen gooide er hard , snel en ik stond daar maar. Ik werd zo bang dat ik in huilen uitbarstte.
    Maar dit is allemaal -min mijn motoriek, maar een familie ding- veroorzaakt omdat ik 4 jaar lang in een kl*te klas heb gezeten en daardoor gepest werd D:.
    Veel succes met gym!


    “You want weapons? We’re in a library! Books! The best weapons in the world!” ~The Doctor

    Nou, ik heb in ieder geval een koekje verdiend. (:
    Wat vervelend. Ik weet hoe irritant het kan zijn als je te veel over zulke dingen nadenkt.
    Misschien helpt het om de momenten waarop het wel goed gaat te benadrukken. Als je bijvoorbeeld met de sneeuw toch op de fiets moet stappen en je komt op de plaats van bestemming zonder te zijn gevallen, denk dan bij jezelf: 'Zie je wel, ik ben niet gevallen. Ik kan het best!'
    Hopelijk kan je gymleraar je verder helpen. Succes!


    “I'd rather laugh with the sinners than cry with the saints. The sinners are much more fun.” - Billy Joel

    CallYouOut schreef:
    Join the irritante club!
    Ik heb ook angst voor gym en ook voor vallen, maar mijn angst is meer met pijn. Ik heb namelijk een zéér grote hekel aan pijn en ben bang om pijn te krijgen. En ik ben ook een ramp met gym. Heb een motoriek die lager is dan gemiddeld en struikel makkelijk over mijn eigen voeten, hoogtevrees, angst voor dingen die op me af kommen en heb een hekel aan als mensen kijken en faal ik nog meer D:. Ik had maandag bij gym trefbal, maar je kon niet afraken. We moesten onze pionnen beschermen tegen de ballen en 2 afgooien van de andere partij. Iedereen gooide er hard , snel en ik stond daar maar. Ik werd zo bang dat ik in huilen uitbarstte.
    Maar dit is allemaal -min mijn motoriek, maar een familie ding- veroorzaakt omdat ik 4 jaar lang in een kl*te klas heb gezeten en daardoor gepest werd D:.
    Veel succes met gym!

    Oef, dat klinkt helemaal niet leuk, nee. (no_chears) Ik heb in dat opzicht nog best wel veel geluk, aangezien ik rondvliegende ballen niet zo erg vind, maar ik kan me maar al te goed voorstellen dat gym een regelrechte hel is als dat wel zo is. Heb je nu overigens wel een leuke klas? Het lijkt me verschrikkelijk om te moeten gymmen met twee linkervoeten in een pesterige klas.


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Wiarda schreef:
    (...)
    Oef, dat klinkt helemaal niet leuk, nee. (no_chears) Ik heb in dat opzicht nog best wel veel geluk, aangezien ik rondvliegende ballen niet zo erg vind, maar ik kan me maar al te goed voorstellen dat gym een regelrechte hel is als dat wel zo is. Heb je nu overigens wel een leuke klas? Het lijkt me verschrikkelijk om te moeten gymmen met twee linkervoeten in een pesterige klas.

    Nu heb ik een leuke klas c:. Een paar nieuwe vrienden helpen me juist om de angst minder te laten worden. En het werkt een klein beetje. Een beetje is beter dan niets


    “You want weapons? We’re in a library! Books! The best weapons in the world!” ~The Doctor

    Een chocoladekoekje? ;D
    Nee, ik zou je graag goeie raad willen geven, maar helaas weet ik niets, buiten dat het iets waar je jezelf overheen moet zetten, maar dat had je zelf waarschijnlijk ook al wel bedacht. :c
    Nu ja, ik hoop dat je gymleraar snel antwoord, wie weet heeft die wel iets van speciale oefeningen voor een beter evenwicht ofzo, dat je daar toch al terug iets meer vertrouwen in krijgt? ;o


    I know there's a way so I promise: 'I'm gonna clean up the mess I made'

    Madonna schreef:
    Nou, ik heb in ieder geval een koekje verdiend. (:
    Wat vervelend. Ik weet hoe irritant het kan zijn als je te veel over zulke dingen nadenkt.
    Misschien helpt het om de momenten waarop het wel goed gaat te benadrukken. Als je bijvoorbeeld met de sneeuw toch op de fiets moet stappen en je komt op de plaats van bestemming zonder te zijn gevallen, denk dan bij jezelf: 'Zie je wel, ik ben niet gevallen. Ik kan het best!'
    Hopelijk kan je gymleraar je verder helpen. Succes!


    •*• Lululu •*•

    een paar zinnen, denk juist aan de positieve dingen.
    denk aan de dingen die je juist hierdoor kunt, aan elk iets wat negatief is zit ook een positieve kant aan. neem bijvoorbeld je valangs. als jij zo op de trap loopt, lijkt mij dat je niet zo snel valt.
    wat denk je?ga je het proberen?
    je zult zien dat het werkt.


    If you can dream it, you can do it❤️

    Madonna schreef:
    Nou, ik heb in ieder geval een koekje verdiend. (:
    Wat vervelend. Ik weet hoe irritant het kan zijn als je te veel over zulke dingen nadenkt.
    Misschien helpt het om de momenten waarop het wel goed gaat te benadrukken. Als je bijvoorbeeld met de sneeuw toch op de fiets moet stappen en je komt op de plaats van bestemming zonder te zijn gevallen, denk dan bij jezelf: 'Zie je wel, ik ben niet gevallen. Ik kan het best!'
    Hopelijk kan je gymleraar je verder helpen. Succes!


    Monsters are real, and ghosts are real too. They live inside us, and sometimes, they win.

    Dit klinkt heel idioot, maar weet je wat de beste oplossing is voor valangst?

    Judo! Je leert daar onder andere hoe je goed moet vallen (Vallen zonder iets te beschadigen, aangezien je nogal vaak valt bij judo) maar belangrijker nog: Je valt vaak. En je word begeleid.
    De beste manier om over een angst heen te komen is namelijk door jezelf er aan bloot te stellen en er niet voor weg te lopen. Die blootstelling kan heel klein zijn (Iemand met ernstige hoogtevrees die de gordijnen open laat staan, ook al durft hij nog niet het raam uit te kijken) of groot, zoals mijn voorbeeld van judo. Of, vallen bij gym, hoewel de begeleiding daar vaak minder is. Ik weet alleen niet of je dit aankan, en dat moet je ook zelf bepalen ^^


    quidquid excusatio prandium pro

    Dat is zwaar shit zeg -.- Gelukkig heb ik daar geen last van, maar ik moet dan ook zeggen dat ik niet gauw schrik heb voor pijn. Ik heb mezelf ook al heel lelijk bezeer bij de meest stomme dingen. Hielschijf gescheurd door van een glijbaan te lopen, elleboog gebroken door van een hoog speelhuisje te donderen, m'n enkelbanden compleet gescheurd met touwtje springen - was het meest pijnlijk aangezien ik sprong en landde met een dubbelgeklapte voet waardoor m'n hele gewicht er bovenop donderde. Je hoorde het scheuren gewoon door heel de gymzaal want het gebeurde uiteraard op school :'D, m'n andere voet goed gekneusd gehad omdat ik dacht met de kleine kindjes mee te kunnen springen in zo'n springkasteel. Blijkbaar ben ik niet gemaakt om de meest normale dingen te doen die alle kinderen doen :'D

    Heel veel sterkte ermee. Ik kan natuurlijk lekker betweterig gaan doen en zeggen dat het een angststoornis is en dus iets psychisch, maar waarschijnlijk zal je dat zelf ook al weten en ben je daar nog niks mee XD Ik heb echt geen idee hoe je zoiets moet aanpakken, want angst voor pijn is iets waar ik dus absoluut geen ervaring mee heb.
    De kleine leren we bijvoorbeeld dat het absoluut geen kwaad kan om te vallen en dat pijn maar tijdelijk is. Ons manneke is heel onhandig doordat hem juist zo enthousiast is en dus valt hij met regelmaat. Toen hij pas kon lopen deden we lachen en zeggen van 'ah dat is niks, gewoon opstaan en weer doorgaan', tenzij het natuurlijk wel ernstig was. Het resultaat nu is dat hij zo nu en dan echt goed op z'n plaat gaat, maar gewoon overeind komt, ermee lacht en weer verder gaat met waar hij mee bezig was. In de winkel is dat soms wel grappig, dan valt hem weer eens en dan zie je direct mensen helemaal in de schrik schieten, staat dat manneke op en lacht tegen ze 'ik ben gevallen' en loopt doodleuk verder :'D
    Was laatst ook, was een man bij ons aan het helpen met boomstronken in de loods leggen. Die man struikelde over het opstapje van de loods, met die boomstronk nog in zijn handen en ging recht op zijn snufferd. Het bloed bleef maar stromen en achteraf had hij dus een gebroken neus, een hersenschudding en zo'n 18 hechtingen in zijn gezicht. Wat zei de kleine toen we zaten te wachten op de ambulance: maar dat is toch niet erg, Mark, je bent maar gevallen.
    Nog zoiets stoms, toen was hem een pak jonger nog. Hij stond op de bank en pleurde ervan af, recht met zijn kop op de punt van de tafel. Dus een enorm gat in zijn hoofd dat gehecht moest worden en ik was natuurlijk alleen thuis. M'n vriend begreep er geen snars van toen hem 5 minuten latern binnenstapte omdat ik hem gebeld had. Mama zat te janken op de bank van de schrik en de kleine was aan het lachen en aan het spelen :'D

    Ik zeg voor mezelf ook altijd van 'pijn is fijn', maar ik heb begod geen idee of dat zal werken in jou situatie. ik heb weer in ieder geval een post vol gezeverd waar je geen barst aan zal hebben, maar goed xD
    Ik wil je er echt wel sterkte mee wensen en hoop dat er een oplossing voor is (K)


    “If you can smile when things go wrong, you have someone in mind to blame.”

    RainbowDash schreef:
    Dit klinkt heel idioot, maar weet je wat de beste oplossing is voor valangst?

    Judo! Je leert daar onder andere hoe je goed moet vallen (Vallen zonder iets te beschadigen, aangezien je nogal vaak valt bij judo) maar belangrijker nog: Je valt vaak. En je word begeleid.
    De beste manier om over een angst heen te komen is namelijk door jezelf er aan bloot te stellen en er niet voor weg te lopen. Die blootstelling kan heel klein zijn (Iemand met ernstige hoogtevrees die de gordijnen open laat staan, ook al durft hij nog niet het raam uit te kijken) of groot, zoals mijn voorbeeld van judo. Of, vallen bij gym, hoewel de begeleiding daar vaak minder is. Ik weet alleen niet of je dit aankan, en dat moet je ook zelf bepalen ^^


    en daar had ik nog niet eens over nagedacht, maar dat is zo'n slechte oplossing nog niet :3


    “If you can smile when things go wrong, you have someone in mind to blame.”

    *neemt koekje aan*
    Ik ben ook ongelooflijk onhandig en heb net zoals jou al ontelbaar veel 'ongelukjes' gehad. Maar dat maakt niet dat ik bang ben om te vallen. Misschien heeft het ook iets met zelfvertrouwen te maken, erop kunnen vertrouwen dat je niet de grond op gaat (om het maar zo te zeggen).
    Dus misschien is het wel iets om meerdere keren te gaan schaatsen, daar waar het heel erg glad is en ongelooflijk veel mensen vallen. In het begin kan je je gewoon vast houden aan de rand of aan zo'n rekje, maar je zal merken dat als je er lang genoeg op zit, die angst verdwijnt. Misschien lukt dat bij jou niet meteen de eerste keer, maar als je er meerdere keren opgaat, samen met een vriendin die je vertrouwt...
    Misschien is dat een idee?
    Ik hoop alleszins dat je snel een oplossing vindt want ik kan me voorstellen dat het niet al te prettig is :')


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien