• Over 1 of 2 weken moeten we een portret gaan maken van onszelf, mijn vraag is.. Hoe pak je zoiets aan? Ik heb echt geen idee hoe je dat kan maken..

The sun will rise and we will try again.

Jezelf gaan natekenen voor een spiegel.

SLOAN.

Ik denk dat je eerst de basis van een gezicht moet tekenen, en vanuit daaruit moet opbouwen naar een echt gezicht. Niet dat ik er veel verstand van heb, maar goed. :W

It is better to reign in hell than to serve in heaven.

Maak een foto van jezelf van recht van voren? Want als je het via de spiegel doet verander je steeds, hoe vreemd dat ook klinkt. Maar dan valt je haar steeds anders etc.

Not every fairy tales ends with: and they lived happily ever after - Prince Harry of Wales

Winterwerp schreef:
    Maak een foto van jezelf van recht van voren? Want als je het via de spiegel doet verander je steeds, hoe vreemd dat ook klinkt. Maar dan valt je haar steeds anders etc.

Zo'n foto?

^ Bijvoorbeeld. Of van een hoek die jij mooi vind, al is recht van voren makkelijker na te tekenen, omdat je daar basis regels voor kunt gebruiken.
    Verder kun je ook bijvoorbeeld de foto door midden knippen, de ene helft op het blaadje leggen en de andere kant natekenen + visa versa. :]

Bloedspetters besmeuren de muren van de ruïnes, van iets wat men ooit een beschaving noemde maar al lang is vernietigt.

Ik zou inderdaad een foto van voren nemen en dan oefenen met de helft. (Dat je bijvoorbeeld de foto doormidden knipt en dan de ene helft van je gezicht tekent.) Zo heb ik het geoefend.

Op weg naar een mindset met enkel positieve emoties.

Yashin schreef:
    Ik denk dat je eerst de basis van een gezicht moet tekenen, en vanuit daaruit moet opbouwen naar een echt gezicht. Niet dat ik er veel verstand van heb, maar goed. :W

And at last, all the pictures have been burned. And all the past, is just a lesson that we've learned.

Important: Een foto van behoorlijke resolutie nemen. De kwaliteit die je nu hebt laat nog wat te wensen over (ikzelf zou een betere maken), maar als de eisen niet echt hoog zijn kan het ermee door :].
    Daarna: observeren. Bekijk de verhoudingen, maak je niet druk om schaduwen, details ed. Probeer die tijdelijk uit te schakelen. Teken in basisvormen je gezicht, haar ed. Zorg er alleen voor dat de verhoudingen goed zijn.
    Daarna: de basisvormen invullen, dus realistisch tekenen. Zorg ervoor dat alles ten opzichte van elkaar goed blijft staan (ikzelf kan zo bijv. heel goed opgaan in een detail en er dan later achterkomen dat het oog op de verkeerde plaats staat).
    Daarna: schaduwen invullen.
    Het is bij wat je ook aan het doen bent, heel belangrijk goed te kijken. Komt wat ik teken overeen met wat er op de afbeelding staat? Het is heel moeilijk exact een afbeelding na te tekenen, but you can do your best ^^.
    Tip: probeer zo min mogelijk te vegen om schaduwen in te vullen, dat kan op den duur nogal slordig uit komen te zien. Als het echt niet anders kan, gebruik een zacht (solo) zakdoekje om erover heen te wrijven.

Een voorbeeld:

Originele afbeelding:

Zoals je ziet zijn sommige schaduwen niet donker genoeg (en ja, ook de pijlen heb ik weggelaten), daarvoor kun je houtskool gebruiken. Moet ik ook nog doen :'D. Gebruik dan wel haarlak when you're done, anders verkracht je je portret.

[ bericht aangepast op 8 feb 2012 - 13:50 ]

No growth of the heart is ever a waste

Shogun schreef:
    Important: Een foto van behoorlijke resolutie nemen. De kwaliteit die je nu hebt laat nog wat te wensen over (ikzelf zou een betere maken), maar als de eisen niet echt hoog zijn kan het ermee door :].
    Daarna: observeren. Bekijk de verhoudingen, maak je niet druk om schaduwen, details ed. Probeer die tijdelijk uit te schakelen. Teken in basisvormen je gezicht, haar ed. Zorg er alleen voor dat de verhoudingen goed zijn.
    Daarna: de basisvormen invullen, dus realistisch tekenen. Zorg ervoor dat alles ten opzichte van elkaar goed blijft staan (ikzelf kan zo bijv. heel goed opgaan in een detail en er dan later achterkomen dat het oog op de verkeerde plaats staat).
    Daarna: schaduwen invullen.
    Het is bij wat je ook aan het doen bent, heel belangrijk goed te kijken. Komt wat ik teken overeen met wat er op de afbeelding staat? Het is heel moeilijk exact een afbeelding na te tekenen, but you can do your best ^^.
    Tip: probeer zo min mogelijk te vegen om schaduwen in te vullen, dat kan op den duur nogal slordig uit komen te zien. Als het echt niet anders kan, gebruik een zacht (solo) zakdoekje om erover heen te wrijven.

Een voorbeeld:

Originele afbeelding:

Zoals je ziet zijn sommige schaduwen niet donker genoeg (en ja, ook de pijlen heb ik weggelaten), daarvoor kun je houtskool gebruiken. Moet ik ook nog doen :'D. Gebruik dan wel haarlak when you're done, anders verkracht je je portret.

Wauw die tekening! ;o Bedankt voor de tips!

wij moeten dat ook doen en van onze tekenleraar moesten we een foto (goede kwaliteit) van een bepaalde maat kannen en die en gelijke hokjes verdelen (vb: foto 16x20 cm en hokjes 4x4 cm) en dat ook doen op het blad waar je op tekent, zo kun je dan verhoudingen een beetje afmeten met de hokjes op je foto (wel dezelfde maten gebruiken voor hokjes ed.) en eigenlijk moeten we nog met lijnen eerst de basis vorm aangeven voor de richtingen, maar de meeste tekenen het uit de hand geloof ik.

Do it scared, but do it anyway.

Wat ook handig is als je aan het tekenen bent dat je let op alle verhoudingen in het gezicht hoe ver alles van elkaar afstaat en je moet ook af en toe als je aan het tekenen bent de tekening van afstand te zien, want dan zie je vaak beter of sommige verhoudingen niet kloppen!:)

Wat Sam/Shogun dus allemaal vertelde [:

kzelf kan zo bijv. heel goed opgaan in een detail en er dan later achterkomen dat het oog op de verkeerde plaats staat).

Dat heb ik nou ook altijd :'D irritaaaaant als een malle. Heb je zo'n vet mooi oog, is hij te groot of te klein of staat ie scheef. Kan flink wat irritaties opwekken.

In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

De ogen zitten vaak rond het midden van het hoofd en dat vergeten veel mensen. De ogen tekent men ook vaak te groot, want eigenlijk zijn dit hele kleine openingetjes. Nou, en dat was 't zo'n beetje.

If you think something small can’t make a difference, try sleeping with a mosquito in the room

Wij deden daarvoor eerst veel onderzoek: eerst gingen we schedels natekenen, zodat we wisten hoe het menselijk hoofd eigenlijk in elkaar zit.

Daarna gingen we onszelf natekenen met behulp van een spiegel, hiervoor gebruikten we houtskool.

Vervolgens moest je een foto uitkiezen en die natekenen (de meesten verdeelden de foto in vakjes en het andere papier in evenveel vakjes als de foto's, dit werkt best goed want dan kan je per vakje tekenen :3).

Daarna hebben we de foto vergroot tot 'ie ongeveer evengroot was als het canvas, toen hebben we de achterkant van de foto met houtskool besmeurd en hebben we de achterkant op het canvas gelegd en door met een potlood op de lijnen van de foto te drukken werden de hoofdlijnen overgebracht op het canvas, vervolgens hebben we die lijnen overgeverfd met een neutrale verfkleur en daarna gingen we verven terwijl we naar de foto keken :3

De uiteindelijke resultaten zijn best goed geworden ^^

If I die young, send me away with the words of a lovesong.