Important: Een foto van behoorlijke resolutie nemen. De kwaliteit die je nu hebt laat nog wat te wensen over (ikzelf zou een betere maken), maar als de eisen niet echt hoog zijn kan het ermee door :].
Daarna: observeren. Bekijk de verhoudingen, maak je niet druk om schaduwen, details ed. Probeer die tijdelijk uit te schakelen. Teken in basisvormen je gezicht, haar ed. Zorg er alleen voor dat de verhoudingen goed zijn.
Daarna: de basisvormen invullen, dus realistisch tekenen. Zorg ervoor dat alles ten opzichte van elkaar goed blijft staan (ikzelf kan zo bijv. heel goed opgaan in een detail en er dan later achterkomen dat het oog op de verkeerde plaats staat).
Daarna: schaduwen invullen.
Het is bij wat je ook aan het doen bent, heel belangrijk goed te kijken. Komt wat ik teken overeen met wat er op de afbeelding staat? Het is heel moeilijk exact een afbeelding na te tekenen, but you can do your best ^^.
Tip: probeer zo min mogelijk te vegen om schaduwen in te vullen, dat kan op den duur nogal slordig uit komen te zien. Als het echt niet anders kan, gebruik een zacht (solo) zakdoekje om erover heen te wrijven.
Een voorbeeld:
Originele afbeelding:
Zoals je ziet zijn sommige schaduwen niet donker genoeg (en ja, ook de pijlen heb ik weggelaten), daarvoor kun je houtskool gebruiken. Moet ik ook nog doen :'D. Gebruik dan wel haarlak when you're done, anders verkracht je je portret.
[ bericht aangepast op 8 feb 2012 - 13:50 ]
No growth of the heart is ever a waste