Irial
Ik wrijf even in mijn handen, laat mijn tong over mijn ringetje gaan en sta dan op. Ik loop een eindje naar voor en draai me om naar mijn medeleerlingen.
"Ik weet niet of jullie ooit al gehoord hebben van 'als je me echt kende...'. Het is een project dat momenteel doorheen America op scholen gegeven wordt om de leerlingen dichter bij elkaar te brengen en te laten zien dat ze niet zo heel veel van elkaar verschillen. Je leert elkaar erdoor in vertrouwen nemen en je kan het vertrouwen niet beschamen zonder dat ook jou geheimen aan het licht komen. Het is geen makkelijke oefening, maar volgens mij is het wat deze groep echt nodig heeft. Laten we van Glee een club maken waar we ons hart kunnen uitstorten zonder ons te schamen."
Ik kijk Donna even aan en besluit haar nog even te sparen.
"Ik begin wel," zeg ik stil.
"Als je me echt kende, dan zou je weten dat ik biseksueel ben," begin ik met iets kleins "Als je me echt kende, dan zou je weten dat de laatste keer ik samen met mijn ouders een avondmaal gehad heb ik vijf jaar was, dan zou je weten dat ze meer om hun werk geven dan om hun kind, dan zou je weten dat ik door het huishoudpersoneel ben opgevoed." Ik pauzeer even.
"Als je me echt kende, dan zou je weten dat ik hier pas 2 jaar op school zit. Dan zou je weten dat op mijn vorige school een meisje te weten gekomen is dat mijn vader Seamus Ian Smelting, de oliemagnaat, is en daar schaamteloos misbruik heeft van gemaakt. Dan zou je weten dat ze me onterecht voor verkrachting aangeklaagd heeft om geld van mijn familie te kunnen opeisen. Dan zou je weten," ik voel de tranen over mijn wang stromen terwijl ik mijn leren armband afdoe, ook mijn shirt gaat uit. Ik steek mijn pols omhoog waarin het woord 'rapist' gekerfd staat. Ik duid de vele littekens op mijn borstkas en buik aan en ga verder "dan zou je weten dat de halve school wraak op mij genomen heeft voor iets dat ik niet gedaan heb. Dan zou je weten dat ik het bijna niet overleefd had."
Ik gooi alles op tafel, leg mijn ziel bloot. Misschien als ze het weten, dat ze me beter begrijpen.
"Als je me echt kende," zeg ik terwijl ik Aiden in de ogen kijk "dan zou je weten dat ik het mede daardoor niet goed durf te zeggen wanneer ik iets voor iemand voel."
Ik doe mijn T-shirt terug aan en ga zitten. Mijn hand knijpt even in die van Donna.
I've no idea of the future, but I can see the past quite well. And the present, if the weather's clear.