• Voor KCV moet ik plaatjes zoeken van "Romeins Reliëf", nu geloof ik dat ik plaatjes wel kan vinden, maar ik kan nergens vinden wat nu duidelijk de kenmerken zijn. Al die internet sites zijn zo vaag.:'D
    Kan iemand mij een goede link sturen -en dus bewijzen dat ik gewoon niet kan zoeken-, of is er toevallig iemand die er veel vanaf weet?;3


    everything, in time

    Gewoon een willekeurig reliëf of wat bedoel je precies?


    A king can rule a kingdom, but happiness will rule the

    AppleFritter schreef:
    Gewoon een willekeurig reliëf of wat bedoel je precies?


    Als ik dat toch eens wist..
    We hebben het nu gewoon allemaal over de bouwstijl van de oude Grieken en de Romeinen. Toen kregen we een nummer waar een onderwerp bij hoorde, daarbij moesten we deze opdracht doen. Ik kreeg nummer 11 > Romeins Reliëf.
    Ik dénk dat ze bedoelen wat er bijvoorbeeld op de zuilen stond of op de argitraven (of hoe die dingen ook heten). Maar ik weet het niet zeker.D:


    everything, in time

    Heb ik net mijn kunstgeschiedenis boek op school laten liggen.
    Als ik het me goed herinner, is het in een draaiende beweging aangebracht, is er overlapping, anatomisch vrij goed en vrij plat.


    Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall

    Storytime schreef:
    Heb ik net mijn kunstgeschiedenis boek op school laten liggen.
    Als ik het me goed herinner, is het in een draaiende beweging aangebracht, is er overlapping, anatomisch vrij goed en vrij plat.

    Ja, zoiets inderdaad.
    + vaak oorlogen of mythen afgebeeld, hoewel dat later wel wat veranderde. Ook het perspectief klopte nog niet altijd.
    En dit vind ik een heel mooi voorbeeld van Romeins reliëf. En ik heb 'm in het echt gezien (:

    [ bericht aangepast op 6 okt 2011 - 15:43 ]


    A king can rule a kingdom, but happiness will rule the

    Het Romeinse Imperium was ontzettend uitgestrekt, daardoor waren er in de kunst veel verschillende plaatselijke invloeden. Maar de Romeinen hebben over het algemeen altijd een voorkeur gehad voor de Griekse kunst. Kunstwerken waren voor hen voornamelijk bedoeld als teken van macht, macht van bestaande mensen. Die werden dan ook juist uitgebeeld.

    De Romeinse kunst is oorspronkelijk nogal boers en onbeholpen, maar ook eerlijk. Er worden dan ook wel de termen ‘plebejische kunst’ en ‘verisme’ voor gebruikt.
    Men was bijvoorbeeld geneigd groepen mensen die achter elkaar staan, boven elkaar af te beelden. Portretten zijn meestal niet mooier gemaakt dan de afgebeelde persoon was.
    Ook toen de Romeinen onder invloed van de Grieken de beschikking hadden over meer gevarieerde en ontwikkelde stijlen koos men soms bewust voor deze oud-Romeinse stijl om te herinneren aan de eenvoud van de goede oude tijd. Een kunstenaar kon echter bewust een stijl uit de Griekse beeldhouwkunst kiezen om op die manier een bepaalde opvatting te onderstrepen.
    · De Archaïsche stijl (stijf, ‘heilig’) ademt de sfeer van pietas
    · De Klassieke stijl (verheven, strak, ideaal, tijdloos, leeftijdsloos) heeft iets bovenmenselijk verhevens
    · De Hellenistische (barok)stijl (uitbundig, overdreven, emotioneel) doet denken aan luxe en losbandigheid
    Romeinen waren het meest origineel in de bouwkunst, hier hebben ze allerlei nieuwe stijlen en methoden ontwikkeld. Maar in de beeldhouwkunst neigde men ernaar de Grieken te kopiëren.
    In de bovenste klassen van de maatschappij waren de Grieken ‘in’, het was volgens de mode om te converseren in het Grieks, Griekse boeken te lezen en Griekse kunst te hebben.
    Degenen die het zich konden veroorloven, lieten originele Griekse beelden overschepen naar Rome, de minder rijken lieten kopieën maken van bekende beelden.

    De eigen stijlen binnen de beeldhouwkunst die de Romeinen hebben ontwikkeld zijn de portretten en de historische reliëfs.

    Belangrijke personen, waaronder vaak keizers, lieten beeltenissen van henzelf maken om hun macht uit te drukken en om zich onsterfelijk te maken, in ieder geval een gedachte aan zich achter te laten als ze er zelf niet meer zouden zijn.
    Natuurlijk moesten de kenmerken van deze persoon dan zeer duidelijk te herkennen zijn. Romeinse beeldhouwers waren dan ook meesters in het weergeven van het karakter en persoonlijke gelaatstrekken.

    Ook specialiseerden de Romeinen zich in het maken van reliëfs.
    Sommige reliëfs volgden de idealiserende gedachte van de Grieken, het zijn niet zozeer historische dan wel verhalende reliëfs. Ze beelden bijvoorbeeld een offerprocessie uit. Bij de figuren heerste ernst en gebondenheid, maar daartussenin zaten levendige siermotieven.
    Maar andere, ietwat latere reliëfs waren typisch Romeins realistisch. Deze kwamen voornamelijk voor op de erebogen en triomfzuilen. Ze stelden historische gebeurtenissen voor, bijvoorbeeld een overwinning van een belangrijke veldheer of keizer op een vijand.
    Het is niet zozeer de kunstwaarde die bij deze reliëfs belangrijk is, dan wel de historische waarde. Ze leren over de wapenfeiten van de Romeinse keizers, maar ook over de zeden en gewoonten van vreemde volkeren.

    Als eerste werd het vlakreliëf ontwikkeld, later ontstond hieruit het hoogreliëf. Belangrijk in alle reliëfs is het perspectief: de Romeinse beeldhouwer probeerde een reliëf zo echt mogelijk te laten lijken. Dit werd het Flavische illusionisme genoemd.


    Weet niet of je hier wat aan hebt? x)


    "I shut my eyes in order to see.'

    -ARGH-

    -Slaat zichzelf omdat ze nu al sinds 2 uur aan het leren is voor Latijn en ze nog steeds 200 woorden niet kent-