Welke kunst beschouwelijke methode past bij jou?

Door het spelen van deze quiz zal je inzicht krijgen in welke kunst beschouwelijke methode interessant is om te onderzoeken op basis van jouw visie op de kunsteducatie!

De quiz bestaat uit tien stellingen die allemaal verdeeld zijn over de volgende kunst beschouwelijke methoden: Authentieke kunst educatie, art based learning of visual thinking strategies.
Na het beantwoorden van de tien stellingen met een simpele ja of nee zal je uitkomen bij één van de drie methoden.

Zie het als een korte kennismaking met een van deze drie methoden. Mocht jouw uitkomst jou nou erg nieuwsgierig maken, dan is dat een goed teken! Onder de kennismaking vind je namelijk links naar webpagina’s en tips voor boeken om deze methode jouw eigen te maken.

Mogelijke uitkomsten

Authentieke kunst educatie (2 x uitgekomen)

De methode die jij zou kunnen onderzoeken is: Authentieke kunst educatie!

Authentieke kunsteducatie wil een relatie leggen tussen het schoolcurriculum en de wereld daarbuiten. De kracht van authentieke kunsteducatie is dat zij tracht betekenisvolle verbindingen te leggen tussen wat leerlingen in hun vrije tijd aan kunstbeoefening en kunstbeleving doen en het domein van de experts en de vakdisciplines. En het is niet alleen
een didactisch concept, het daagt docenten ook uit om realistische leeromgevingen te ontwerpen waarin zowel de professionele kunstwereld als de populaire (beeld)cultuur van de leerlingen vertegenwoordigd is.
De authentieke kunsteducatie leent zich uitstekend als een methode om te gebruiken in de praktijk van de binnen schoolse kunsteducatie.


Links naar interessante artikelen over authentieke kunst educatie:
https://docplayer.nl/11141651-Authentieke-kunsteducatie.html

https://www.lkca.nl/artikel/authentieke-kunsteducatie-primair-onderwijs/

https://www.lkca.nl/wp-content/uploads/2020/09/een-nieuw-model-voor-authentieke-kunsteducatie.pdf

https://www.emielheijnen.net/files/RTAC%20EMIELHEIJNEN.pdf (Engelstalig)

https://kunstzone.nl/verbeeldingskracht-als-cultuurkritiek-2/

Interessante boek(en) over authentieke kunsteducatie:
Wicked Arts assingments, practising creativity in contemporary arts education door Emiel Heijnen. (Engelstalig).

Art based learning (1 x uitgekomen)

De methode die jij zou kunnen onderzoeken is: Art Based Learning!

Art Based Learning is een methode waarvan de basisgedachte is: niet leren over, maar leren van kunst door deze te benaderen als een vorm van denken. Doordat het beschouwen van kunst met deze methode begint met het stellen van een persoonlijke vraag, wordt het kunstwerk op een niet alledaagse manier benaderd. Als toeschouwer ga je als het ware een dialoog aan met het door jou uitgekozen kunstwerk. Bij art based learning moet de toeschouwer alle tijd en ruimte kunnen krijgen om met behulp van het kunstwerk tot nieuwe inzichten te komen.
Deze methode leent zich uitstekend voor gebruik in de buitenschoolse kunsteducatie waarbij de doelgroep individueel kunst kan beschouwen.

Links naar interessante artikelen over art based learning:
https://studiumgenerale.artez.nl/nl/info/coffeemates/jeroen+lutters/

https://www.mestmag.nl/artikelen/cultuureducatie-hoger-op-de-agenda-met-art-based-learning-6016

https://www.nrc.nl/nieuws/2018/10/04/hoe-kunst-kan-helpen-om-onszelf-te-verstaan-a2149322

https://kernvakckv.nl/handige-sites-en-publicatie/artikelartbasedlearning.pdf

https://lerenvankunst.nl/art-based-learning/

https://kunstkijkenmetjongeren.files.wordpress.com/2021/05/art-based-learning-stappenplan-2.pdf

Cursussen/ trainingen over art based learning:
Artez – https://www.artez.nl/opleidingen/art-based-learning

cultuur oost - https://www.cultuuroost.nl/training/art-based-learning/

Interessante boeken over art based learning:
Art based learning, handbook creatief opleiden. Door Jeroen Lutters.

In de schaduw van het kunstwerk, art based learning in de praktijk. Door Jeroen Lutters.

Visual thinking strategies (7 x uitgekomen)

De methode die jij zou kunnen onderzoeken is: Visual thinking strategies!

Visual thinking strategies is een methode die aan de hand van kunst, op een toegankelijke en stapsgewijze manier werkt aan het ontwikkelen van denkstrategieën. Leerlingen leren reflecteren op wat ze zien en onderbouwen hun ideeën met elementen uit het beeld. Ze luisteren naar anderen en interpreteren samen ingebrachte alternatieven. In dit proces speelt de docent een sleutelrol, maar de docent is niet de gezaghebbende bron. De leerlingen geven inhoud aan de gesprekken, de leraar ondersteund als facilitator.
Deze leermethode met open vragen over kunst heeft als doel de toeschouwer op een andere manier in contact te brengen met kunst, en meer betrokkenheid en betekenis te creëren.
Deze methode leent zich zowel voor de binnen- en buitenschoolse kunsteducatie.

Links naar interessante artikelen over visual thinking strategies:
https://www.lkca.nl/artikel/visual-thinking-strategies-vertel-maar-wat-je-ziet/

https://vtshome.org

https://www.slo.nl/zoeken/@12567/po-kunstzinnige/

https://www.vtsnederland.org

Cursussen/ trainingen over visual thinking strategies:
VTS Nederland – basistraining (online & fysiek), gevorderde training.

Interessante boeken over visual thinking strategies :
Visual thinking strategies, met kunst het leren op school verdiepen. Door Philip Yenawine.

Visual Thinking Strategies for Preschool, Using Art to Enhance Literacy and Social Skills. Door Philip Yenawine. (Engelstalig).

Visual Thinking Strategies for Individuals with Autism Spectrum Disorders, the language of pictures. Door Ellyn Lucas Arwood en Carole Kaulitz. (Engelstalig).

Statistieken

Statistieken

Reageer (1)

  • ChifuyuMatsuno

    Authentieke kunst educatie! Je hebt heel veel moeite gedaan in de quiz, ik ben onder de indruk! (Y)

    2 jaar geleden

Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen

Wat wil je nu doen?